Recenze: GASLIGHTER (Markéta Harasimová)

Když se milovaná osoba změní v tyrana

Někde hluboko v sobě totiž tuším, že se do mojí duše vrývají mnohem důrazněji, než jsem sama před sebou ochotná připustit. Verbální šlehy totiž mají nebezpečný potenciál… zranění, která zanechávají, způsobují jizvy, které nemizí. Nikdy.
Vlastně jsou svým způsobem horší než facky.
Možná i víc bolí… (str. 87)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Markétě Harasimové.

Třicátnice Marika po několika neúspěšných zaměstnaneckých poměrech konečně objevila zaměstnání, s nímž je spokojená. Jako organizátorka eventů pro firemní klienty má možnost dostat se i do zahraničí. Na prosluněné plavbě nedaleko Benátek dokonce pozná muže, s nímž se po relativně krátké době rozhodne spojit život. Hned na počátku je manželství vystaveno velké zkoušce v podobě Josefovy rakoviny a recidivy, avšak pár oboje ustojí. Svazek se však poměrně záhy ukáže být obrovským omylem. Ze šarmantního protějšku se vyklube psychopat, jenž ženu dennodenně ponižuje a častuje  nejhoršími možnými nadávkami.

Marika upadne do depresí, které ji vyřadí ze zaměstnání i společenského života. Manželovy útoky nabývají na intenzitě a ničí její už tak podlomené zdraví. Nečekaně ale přijde impuls v podobě nové pracovní příležitosti, který jí dodá naději a sílu vymanit se z područí tyrana. Otázkou zůstává, zda ji nechá odejít…

Markéta Harasimová nejnovějším počinem přivádí do popředí velmi důležité téma, a to sice psychické násilí. Na rozdíl od fyzického nezanechává žádné viditelné stopy, a proto je pro oběť mnohem těžší ho dokázat. Nejen záchranným složkám, ale i blízkým. Je esenciální zvyšovat ve společnosti povědomí o této problematice, neboť mnoho lidí zastává názor, že slova přece nebolí. Jak ovšem autorka ukazuje, opak je pravdou.

Hlavní hrdinka se i přes počáteční nekonečnou naivitu a obětavost jeví jako sympatická a čtenářky se s ní mohou snadno ztotožnit. Rovněž je zajímavé pozorovat vývoj od oddané puťky hledající chyby jen u sebe a omlouvající Josefovy výpady přes duševně zlomenou bytost k ženě, jež si opět uvědomí vlastní hodnotu a začne za ni bojovat.

Co do počtu stran, obsahově významnou část díla tvoří propracované vnitřní monology protagonistky, detailně a uvěřitelně zachycující její stav. Na druhou stranu jsou občas bohužel nešťastně vsunuty do pasáží, které snad měly původně být dramatické, čímž samozřejmě snižují napětí a spád. V košatých souvětích se lze snadno i ztratit.

Maričin trýznitel je, zcela logicky, veskrze negativní postavou. Zde je možná na místě zmínit spisovatelčinu tendenci vykreslovat muže snad ve všech dílech poměrně jednostranně a zjednodušeně, téměř vždy ve špatném světle. V Gaslighterovi je však zobrazení partnera jako ukřičeného burana vzhledem k povaze námětu ještě akceptovatelné.

Jazyk je, jak jsme u pisatelky zvyklí, bohatý. Harasimová se pyšní velkou slovní zásobou a schopností nenásilně zakomponovat nejrůznější slovní hříčky. Z Josefových úst vychází –⁠ v souladu s jeho charakterem –⁠ obrovské množství vulgarismů, s čímž by čtenáři měli počítat. Styl je svěží a plynulý, narušován v podstatě jen přemírou vykřičníků, zbytečných větných ekvivalentů a podobných prostředků. Přehnaná emotivnost až teatrálnost k autorce bohužel patří, což je škoda. Počinům ubírá na serióznosti a směřuje je kamsi k béčkové literatuře. Stejně tak je nutné uvést, že i epilog může mnohým připadat příliš patetický a hrající na city.

Pro vyprávění zvolila spisovatelka ich-formu, díky níž se lze do Mariky snadno vcítit. Barvité popisy rovněž vtáhnou člověka rychle do děje. Za pochvalu stojí i odborné pasáže v souvislosti s Josefovou rakovinou, neboť je zřejmé, že si danou problematiku pečlivě nastudovala. Škoda jen, že při rešerších unikl fakt, že sestra a ošetřovatelka nejsou totéž (v knize na stranách 50 a 80-81 použity jako synonyma).

Gaslighter je typickým zástupcem Harasimové tvorby, kdy ušlechtilý záměr představit důležité téma či témata částečně pohřbí pod nánosem patosu, teatrálnosti, interpunkční války a prázdných výkřiků. Nutno říct, že výše zmíněné se v novince vyskytovalo rozhodně méně než v předchozích dílech. Psychologie protagonistky se rovněž jevila propracovanější. Příznivci pisatelky si však jistě přijdou na své, stejně jako milovníci silných příběhů, již jsou ochotni přejít uvedené prvky.

Markéta Harasimová se řadí k nejaktivnějším českým spisovatelkám – v současnosti má na kontě již třicet knih. Zaměřuje se především na detektivky pro ženy, krimithrillery, psychologické romány či psychothrillery a romány s mysteriózním nádechem. Kromě toho se věnuje publicistice a scenáristice. S hercem a režisérem Romanem Štolpou také založila divadelní spolek MARS, a dokonce se sama příležitostně objeví na jevišti. Mimo jiné podporuje začínající české autory, jejichž tvorbu vydává ve svém nakladatelství MaHa.

V jedné z předchozích recenzí jsem uvedla, že každé mé setkání s Markétou Harasimovou je lepší. I přes určitou teatrálnost oceňuji otevírání společenských tabu a propracovanou psychologii postav.

Závěrečné hodnocení:  73 %

Tato kniha je inspirována skutečnou událostí, přičemž byla změněna jména protagonistů a upraveno pouze závěrečné vyústění příběhu. Dílo vzniklo s cílem otevřít oči všem, kteří žijí v podobném vztahu jako hlavní hrdinka, a dodat jim sílu opustit člověka, vedle kterého se v podstatě jen trápí.

Marika po nějaké době, kdy žila single, potkala „muže snů“; charismatického a všeobecně oblíbeného Josefa. Jakmile přeskočila jiskra, jejich vášnivý vztah začal rychle gradovat. Nic však bohužel není jen růžové, což se potvrdilo i v případě této rodící se lásky. Josefovi diagnostikovali zhoubné onemocnění, kvůli němuž se nad dvojicí začala stahovat mračna. Maričin partner však i přesto přišel se žádostí o ruku a záhy se konala svatba. Rychlá, možná až překotná. A po ní vypuklo peklo. Josef se sice uzdravil, avšak začal se ke své o dost mladší ženě chovat vulgárně, manipulativně a urážlivě… Systematicky deptal její psychiku či sebevědomí tak dlouho, až upadla do depresí, které ji stály kariéru a málem i život. Nikdo z okolí přitom neměl tušení, že Marika za zavřenými dveřmi zažívá psychický teror překračující hranice lidské důstojnosti. Ona sama vše tajila; mylně se domnívala, že žije v typickém italském manželství, takže si nemá na co stěžovat. Až jednou si řekla DOST. Co ale nastane, když po dlouhých letech vystoupí z vlastního stínu a učiní rozhodnutí nerovný manželský svazek ukončit?

Vydavatelství: MaHa

Žánr: psychologický thriller
Počet stran: 360