Recenze: ČERNÁ VDOVA (Markéta Harasimová)

Když se ho žena bojí...

Za recenzní knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Černá vdova.

Pár měsíců uteklo jako voda a Markéta Harasimová se opět hlásí o slovo se svou novinkou. Tu můžeme na pultech našich knihkupectví najít pod názvem Černá vdova. Je to pátá kniha, jež byla vydána pod hlavičkou nakladatelství MaHa. Autorka tentokrát úplně změnila koncept, na který jsme u jejích knih zvyklí. I přesto se však dočkáme bohaté dávky typického napětí, emocí a sexuálního jiskření. V čem je toto dílo jiné? Ve zvolené tematice, která je oproti předchozím příběhům diametrálně odlišná. V románu se setkáme s tématem psychické poruchy (schizofrenie), s níž jde bohužel ruku v ruce domácí násilí.

Na stránkách projektu se již objevilo několik recenzí autorčiných titulů. Jedná se o Poháry touhy, Purpurové doteky, Vůni noci, Hedvábnou past, Potemnělý ráj a v dnešní recenzi zmiňovanou Černou vdovu. Téměř souběžně s posledním jmenovaným románem vyšel ještě dívčí román Osmnáct, se kterým vás v budoucnu také seznámíme.

Hlavní hrdinkou tohoto příběhu je žena (Edita), jíž tikají biologické hodiny, touží po děťátku a je ochotná pro dosažení svého cíle podstoupit téměř cokoliv. S protagonistkou se setkáváme v okamžiku, kdy je sama a domácnost sdílí se svou milovanou fenou Wendy. Je návrhářkou a její vlastní módní značka slaví deset let. Co se tam stane a jaký to bude mít vliv na další osud této atraktivní, sebevědomé a svéhlavé bytosti? Na nejen tuto otázku získáte odpověď v okamžiku, kdy se začtete do tohoto poutavého a čtivého vyprávění.

Abych pravdu řekla, tento počin mi oproti autorčiným předchozím přišel úplně jiný. Moc tam člověka nezamrazí kvůli vraždám okolo hlavních figur, jako jsme tomu byli zvyklí z dřívějška. Tentokrát se spíše budete bát z jiného důvodu, a to o psychické a fyzické zdraví Edity. Černá vdova je úplným opakem předchozích titulů. Děj není opředen tajemstvím a v některých případech si říkáte, tak to jsem si mohl/a myslet, že to takto dopadne. Nicméně, když dočtete myšlenku do konce, budete překvapeni, jak s ní Markéta Harasimová zapracovala a tu hlavní zápletku zaonačila. Jejím stěžejním cílem je zadrnkat čtenáři na pocity, emoce, ale i nervy a napnout ho. Co se týče tematiky, dočkáme se množství témat, a to od módy přes zdravotní stav a alkoholismus až po rodinné vztahy. Použito je i několik erotických scén, jež v některých případech nemají s něžným milováním co do činění.

V publikaci je pro vás připraven text plný živých, napínavých, avšak i celkem surových scén. Jednotlivé situace jsou mnohem probarvenější. Důvodem toho může být fakt, že je velmi často zprostředkován vhled do myšlenek postav. Nejvíce citelné je to asi v případě Ondřeje, který v knize doslova přemýšlí nahlas. Jak on, tak i Edita dávají volný průchod svým emocím, pocitům a momentálním popudům. Kromě toho je román prosycen celou řadou neočekávaných, ale i čekaných zvratů.

Vyprávění je i tentokrát rozloženo do několika dějových linií, které vyobrazují situace z úhlu pohledu jednotlivých postav. Nejčastěji očima Edity a Ondřeje. Tyto linky se prolínají a v některých případech i doplňují a podávají vysvětlení. Fantazie je i v tomto díle hojně využívána a čtenář je vyzván k aktivitě.

Postav v příběhu je málo, tudíž je velký prostor pro jejich hloubkové a detailní propracování. Každá z nich do příběhu aktivně zasahuje. Ty, jež jsou zpočátku jen jmenovány, se později ukazují v celé své kráse a dostávají se do popředí.

Děj je odvyprávěn v objektivní er-formě v minulém čase. Ve chvílích, kdy bylo třeba vyvolat napětí, bylo použito subjektivní ich-formy, a to prostřednictvím již zmíněných myšlenek hrdinů. Román má vykonstruovanou pevnou kostru ze situačních popisů, pro oživení je pak použito hodně oživujících dialogů mezi jednotlivými postavami.

Můj vlastní názor na tuto knihu je pozitivní. Autorčin styl jsem si oblíbila již v jejích předchozích titulech a neustále mě utvrzuje o tom, že na sobě pořád pracuje a snaží se svoje texty psát zajímavě se zakomponováním nových prvků. Neusíná na vavřínech, což je dobře, protože má svým čtenářům stále co nabídnout. Nedá mi to a musím pochválit fakt, že Markéta Harasimová aktivně při tvorbě spolupracuje s rozličnými odborníky z praxe. Hlavní hrdinka mi byla svými vlastnostmi sympatická a v mnoha situacích mi jí bylo hodně líto. Z toho plyne, že se dá do protagonistů vžít a prožijete s nimi jejich emoce. I tentokrát je kniha velmi živá a působí autenticky. Četbu jsem si užívala od první stránky až do té poslední. Interpretace mě bavila a byla snadná, a to i přesto, že kompozičně bylo vyprávění plné paralel a retrospektiv. Jediné, co mi trošku vadilo, bylo několik chyb v textu, jež nebyly korekturou odhaleny.

Černou vdovu mohu vřele doporučit všem milovníkům psychologických románů a thrillerů, jež jsou doplněny erotickými linkami.

„Zlo je silné tam, kde dobro mlčí...“ Jean-Paul Sartre

Myslíte, že domácí násilí se vás netýká a týkat nebude? Omyl! Obětí se může stát kdokoli, ať už ve formě psychické nebo fyzické. A co je nejhorší? Mlčet a nechávat si všechno pro sebe...

Módní návrhářka Edita žije od smrti prvního manžela jen se svým psem a postupně začíná vnímat zrychlené tikání biologických hodin. Její osud od základu změní setkání s charismatickým Ondřejem, do kterého se bezhlavě zamiluje. Mladá žena přijímá nabídku k sňatku a věří, že konečně přijde i vysněné dítě. Čeká ji však tvrdé prozření. Z partnera se krátce po svatbě vyklube agresivní násilník, který se neštítí žádné krutosti. Edita, plná ponížení a studu přede všemi pečlivě tají domácí násilí a marně hledá cestu z bludného kruhu. Jako podnikatelka je soběstačná i spěšná, ale v soukromí se pod vlivem systematického týrání mění v submisivní a vystrašenou bytost. V jednu chvíli sice najde sílu k odporu, ale její pokus vyklouznout zpod Ondřejovy nadvlády nevyjde tak, jak plánovala. Dochází k tragické konfrontaci a Edita svého muže zabije. Noční můra však nekončí, a teprve teď paradoxně nastává skutečný boj o život... Proč jen se někomu nesvěřila?

Markéta Harasimová: Černá vdova
Nakladatelství: MaHa
Žánr: psychologický thriller