Recenze: VŮNĚ NOCI (Markéta Harasimová)

I vůně noci může být vražedná

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Vůně noci.

Markéta Harasimová, úspěšná česká autorka, se opět hlásí o slovo. Svým v řadě již šestnáctým románem a zároveň třetím, který vydala pod hlavičkou vlastního nakladatelství MaHa, vás přesune do lékařského prostředí. Její předchozí tituly slavily u čtenářů úspěch – na našich stránkách jste si mohli přečíst recenze Pohárů touhy a Purpurových doteků. Jak tomu bude právě v případě Vůně noci? Zavoní vám? Odpověď na tuto otázku dostaneme již za několik dní, protože toto dílo se právě dnes dostává na poličky v knihkupectvích.

Stejně jako předcházející knihy, tak i v této vás překvapí celá řada zajímavých témat. Rozhodně se při četbě nebudete nudit. Kromě rodinných problémů a potíží s láskou vás za srdce vezme tragédie, která obrátí hlavní hrdince Vandě celý život naruby. Nejen ona, ale i vy si budete neustále kolem dokola klást otázku, proč museli být téměř všichni členové její rodiny zavražděni? Jedná se o originální, neotřelý a nenásilný způsob aktivizace čtenáře. Neustálé hledání odpovědí na otázky vyplývající z děje vás jistě neomrzí.

Vůně noci je velmi zajímavý a čtivý román. I tentokrát se můžeme těšit na nevšední kompoziční skladbu. Nejedná se totiž jen o pouhý jeden příběh, na pozadí hlavní dějové linie, která sleduje útrapy lékařky Vandy Ziliové, se rozvíjí ještě několik dalších. Jedna patří kamarádce hlavní protagonistky Monice a jejím dětem, pochopitelně nesmí chybět ani krátké pasáže, v nichž se objeví i sám vrah. Avšak vše je napsáno s ohledem na to, aby nebyl odhalen dříve, než nadejde správný okamžik.

V knížce nevystupuje moc postav. Jejich charakteristiky jsou vyvedeny do nejmenších detailů, a proto si o každé můžeme udělat živý obrázek, a to nejen po vzhledové stránce, ale i po té charakterové. Několik figur je do příběhu nasazeno a fungují coby špatná stopa, která má za úkol vás svést třeba i ze správné cesty. Vraha tak neodhalíte dříve než vyšetřovatelé právě kvůli množství falešných důkazů. Očekávat můžete spoustu nepředvídatelných a překvapujících zvratů. Zajímavostí pro vás mohou být myšlenky postav a občasné vnitřní monology. Chvilkami čtenář může mít pocit, jak kdyby v rukou držel scénář k nějaké divadelní hře.

Markéta Harasimová si s vámi pohraje jako kočka s myší. V jeden okamžik budete s Vandou v nemocnici, o chvíli později se přesunete za Monikou a jejím milencem, kteří si užívají intimních chvilek, poté nahlédnete do duše vraha a pochopitelně i do způsobu vyšetřování. Major Hons má svoje problémy doma, na které zapomene s první informací ohledně hrůzostrašné vraždy. Vyšetřování se tedy rázem dává do pohybu a je zvláštní sledovat policisty v akci. V některých chvilkách vám bude přebíhat mráz po zádech. Již naznačované erotické scény můžete brát jako zajímavý a zpestřující prvek, jehož úkolem je zejména odlehčení a zjemnění hlavní detektivní dějové linie.

Celý děj je odvyprávěný v objektivní er-formě s mnoha dialogy. Příběh se tak okamžitě stává mnohem čtivějším, plynulost se zrychlí a čtenář bude hodně napnutý. Zejména ve vrahových promluvách a chování je cosi zvláštního. Autorka není žádná začátečnice, a proto si mohla bez sebemenších potíží dovolit měnit v průběhu jedné kapitoly třeba i čtyřikrát úhel pohledu a narušovat tím plynulost projevu. Je to učiněno umně, a proto se v textu neztratíte.

Co by se vám mohlo líbit?
  • zajímavá tematika
  • interesantní prostředí
  • možnost nahlédnout do nitra postav (Co si myslí? Jak se cítí?)
  • strhující, napínavý a čtivý příběh, který vás nenechá vydechnout
  • detailní propracovanost charakterů
  • vkusné rozuzlení detektivní zápletky

Co by se vám naopak líbit nemuselo?
  • komplikovanost kompozice a s tím související časté přetínání dějových linií
  • zlehčující erotická výztuha děje, která v něm má ovšem svůj neodmyslitelný význam
  • prvky naturalismu v líčení vražedného činu

Můj subjektivní názor nemůže být jiný než pozitivní. Román se mi líbil a v podstatě jsem mu za sebe neměla téměř co vytknout. Myslím si, že mě dokonce tento titul oslovil více než Purpurové doteky, i když každý z příběhů má svá pro a proti. Tentokrát jsem se plně ztotožnila s hlavní protagonistkou a vše jsem prožívala mnohem intenzivněji. Onen známý pocit přebíhání mrazu po zádech a s ním spojené naskakování husí kůže se dostavil velmi silně. Erotické pasáže mi naopak pěkně zatopily pod kotlíkem. Všechno se tedy krásně promísilo a vyvážilo a vznikl tak koktejl, který dobře chutná a ještě ke všemu podmanivě voní.

K Vůni noci jistě s radostí přičichnou milovníci napínavých příběhů s detektivní zápletkou, kterým nevadí odlehčující krátké milostné vsuvky.

Obálka knihy nemůže o titulu vypovídat více. Můžeme na ní vidět obličej lékařky, která se právě chystá na sál, nebo z něj snad v tomto okamžiku přišla?

Mladá lékařka Vanda je špičkou v oboru neurochirurgie, její soukromí však za zářivou kariérou pokulhává. Na začátku příběhu se střetne s těžkou životní ztrátou - za tragických okolností přichází o svou sestru. Vandino dvojče Vilmu s celou její rodinou chladnokrevně zastřelil neznámý vrah, který po sobě nezanechal jedinou stopu. Major Hons se svým týmem pracuje s několika vyšetřovacími verzemi a v hledáčku kriminalistů se postupně objevuje víc podezřelých. Není ovšem vůbec jisté, zda se zaměřují na správné osoby: stále totiž nedokážou připadnout na pachatelův motiv. A vrah mezitím nezahálí - spřádá další smrtící plány... Navzdory těžkým okolnostem se o mladou lékařku začínají zajímat hned dva muži. Současná konstelace však lásce příliš nepřeje. Vanda má úplně jiné starosti: řízením osudu se ocitne v situaci, kdy musí čelit dilematu, zda nevezme spravedlnost do vlastních rukou. Zachová si hrdinka lidskou i lékařskou čest, nebo se rozhodne pomstít svou rodinu i za cenu, že ztratí vlastní budoucnost?

Markéta Harasimová: Vůně noci
Nakladatelství: MaHa
Žánr: detektivní a erotický thriller