Recenze: SLOVO PROTI SLOVU (Markéta Harasimová)

Pro pomstu je člověk schopný čehokoliv

Slovo proti slovu (Markéta Harasimová, nakladatelství MaHa), psychologický thriller

Za recenzní výtisk děkuji autorce Markétě Harasimové.

Markéta Harasimová se řadí k nejaktivnějším českým spisovatelkám – v současnosti má na kontě již třicet knih. Zaměřuje se především na detektivky pro ženy, krimithrillery, psychologické romány či psychothrillery a romány s mysteriózním nádechem. Kromě toho se věnuje publicistice a scenáristice. S hercem a režisérem Romanem Štolpou také založila divadelní spolek MARS, a dokonce se sama příležitostně objeví na jevišti. Mimo jiné podporuje začínající české autory, jejichž tvorbu vydává ve svém nakladatelství MaHa.

Znásilnění ženu roztříští na kusy…
Dokáže vůbec o tom, co prožila, mluvit s cizími lidmi? Zvlášť, když jde o tak intimní zpověď? (str. 81)

Gita je mladá, úspěšná žena, již se daří v profesní i osobní rovině. V práci dosáhla vytouženého povýšení, s přítelem se, i přes své počáteční rozpaky, těší na miminko. Vše se však změní jedné noci na firemním večírku, kdy je znásilněna. Kromě silného traumatu musí čelit i laxnosti policie, která případ pro nedostatek důkazů odloží, a nepochopení okolí. Když ji ani partner není schopen podpořit a pachatel se jí v podstatě směje do tváře, propadne depresím. Následný řetězec událostí ji dostane téměř na samé dno – ovšem touha po pomstě jí vrátí vůli žít…

Slovo proti slovu se zabývá několika důležitými problémy – mimo znásilnění například i postavení žen ve společnosti, již je v některých ohledech stále velmi maskulinní. S urážkami, zesměšňováním i mírným sexuálním obtěžováním se zcela jistě nesetkala jen naše hrdinka. Hlavní téma si samozřejmě rovněž zaslouží pozornost. Autorka zpracovala případ, kdy za nečinností policie stojí i korupce a jánabrachismus. Rozhodně se tedy nejedná o žádný povrchní románek do kapsy.

Co je to za svět, kde tak často vítězí muži s ostrými lokty a jazykem jako břitva? Proběhlo Gitinou hlavou. Takoví, kteří nemají skrupule, zato jim nechybí obří ego a drzost? Válcují druhé a jdou si pouze za svým… (str. 261)

Harasimové nejnovější dílo balancuje mezi psychologickým románem a psychothrillerem. Velkým plus jsou propracované vnitřní monology hlavní protagonistky, detailně a uvěřitelně zachycující její stav po oné nešťastné noci. Jak se její život hroutí jako domeček z karet, pozorujeme i její duševní propad. Obrat v podobě hladu po odplatě přináší další velmi dobře zachycenou proměnu. Zde dostává do hry i již zmiňované napětí, kdy nevíme, jak daleko je Gita schopná zajít. Člověk je až do samého konce udržován v napětí, jak její osud dopadne.

Na druhou stranu je škoda, že přibližně dvě třetiny děje jsou prozrazeny v anotaci, kvůli čemuž pak četba mírně ztrácí na atraktivitě. Tato skutečnost je kompenzována gradací na posledních sto stranách, ale přesto někomu může lehce zkazit zážitek.

Jsi vinen! V plném rozsahu! A přesně v takovém taky zaplatíš. Slovo proti slovu? Na to já, hochu, nehraju. Důležité je, kdo ho bude mít poslední. (str. 271)

Postavy jsou, jak už je u spisovatelky zvykem, velmi dobře vykreslené. Zejména ženské publikum se s Gitou snadno ztotožní. Mužské hrdiny zvládá též, a to i s jejich vnitřními pohnutkami. Pouze v některých situacích se může zdát, že jednají poměrně zjednodušeně, aby jejich reakce pasovaly do příběhu.

Klasickým autorčiným problémem je ovšem přehnaná emotivnost až teatrálnost. Jistěže zvolené téma je samo o sobě citově dost náročné. Na druhou stranu ale platí, že méně je někdy více. Také by nezaškodilo šetřit s vykřičníky a větnými ekvivalenty, které počinu může ubírat na serióznosti.

Tohle přece nejsem já! Křičelo její nitro. Chci zpátky svou osobnost, tu, kterou jsem bývala před tím hrozným zážitkem… Ti dva z kriminálky se sice tvářili, že se mi nic extra nestalo – koneckonců jsem vyvázla živá a bez viditelné újmy – ale to neznamená, že ta noc neobrátila můj život naruby!
Vždyť rány na duši jsou horší než ty tělesné…
Už jenom proto, že se nedají vydezinfikovat, zašít a přelepit. (str. 144)

Jednou z největších předností Harasimové je bohatá slovní zásoba a schopnost různě si hrát s jazykem. Ten rovněž přizpůsobuje aktuálnímu mluvčímu, čímž mu dodává na věrohodnosti. Nebojí se ani vulgarismů, pokud vhodně doplňují právě probíhající scénu (muži při přepadení či znásilnění skutečně obvykle nehovoří jako z příručky etikety). Pro vyprávění zvolila er-formu, a to převážně z pohledu Gity. V několika kapitolách však čtenář dostane možnost pohledu pachatele, což přidává další rovinu.

Slovo proti slovu se i přes výše uvedené nedostatky určitě zalíbí milovníkům silných, emotivních příběhů, jež nemají strach ze závažnějších témat. Na své si přijdou i fanoušci (psycho)thrillerů. Nejedná se ale o žádný oddechový románek, při kterém lze jednoduše vypnout.

Osobně mám pocit, že je každé mé další setkání s Markétou Harasimovou lepší. Na její novince oceňuji propracovanou psychologii protagonistů a otevírání tabu. Upřednostnila bych ovšem, jak již bylo zmíněno, méně teatrálnosti.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Gita prochází radostným životním obdobím – těší se na svatbu, její kariéra je na vzestupu a ačkoli to neplánovala, zjistí, že se svým snoubencem čeká miminko. Stačí však jediný firemní večírek, a všechno je rázem vzhůru nohama. Mladá žena se stává obětí znásilnění, které ji silně traumatizuje. Nejraději ze všeho by otřesný zážitek vygumovala z paměti, ale rovněž chce docílit spravedlnosti, a proto se rozhodne incident řešit oficiální cestou. Dočká se však tvrdého prozření, když narazí na laxní přístup ze strany policejních orgánů, a následně dokonce nepochopení vlastního snoubence, v jehož podporu věřila. Přichází depresivní propady, které vedou k bolestné ztrátě očekávaného dítěte, a nakonec Gitu šokuje rozchod, jenž je pro ni tou pověstnou poslední kapkou. Jelikož světská spravedlnost, zdá se, neexistuje, rozhodne se vzít ji do vlastních rukou a pomstít svůj zdevastovaný život po svém. Identitu násilníka zná a je odhodlaná jít i přes mrtvoly. Když na to přijde, nezastaví se ani před vraždou… Nemá už přece co ztratit.

Nakladatelství: MaHa
Žánr: psychologický thrilller
Počet stran: 328