Recenze: JAK CHUTNÁ STRACH (Markéta Harasimová)

I ta nejhorší situace má východisko

Jak chutná strach (Markéta Harasimová, nakladatelství MaHa)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Markétě Harasimové.

Markéta Harasimová patří mezi nejproduktivnější české spisovatelky – v současnosti má na kontě téměř třicet knih. Specializuje se zejména na detektivky pro ženy, krimithrillery, psychologické romány či psychothrillery a romány s mysteriózním nádechem. Mimo jiné se věnuje publicistice a scenáristice. S hercem a režisérem Romanem Štolpou také založila divadelní spolek MARS, přičemž sama občas zastane roli herečky. Kromě toho podporuje začínající české autory, jejichž díla vydává ve svém nakladatelství MaHa.

V rámci projektu Čteme české autory již byla recenzována mnohá autorčina předchozí díla, například Poháry touhy, Purpurové doteky, Vůně noci, Hedvábná past, Potemnělý ráj, Černá vdova, Smrtelný hřích či Na kočičí svědomí

Pětatřicetiletá novinářka Eva se nenachází zrovna v optimální životní fázi. Spokojená není ani v práci, kde její kariéra již léta stagnuje, ani v již bůhvíkolikátém vztahu, jenž se opět ukazuje být nefunkční. Kvůli své – mírně řečeno – lehkovážné, a navíc konfliktní povaze, umanutosti a zvyku prosadit svůj zájem za každou cenu není ve svém okolí zrovna oblíbenou osobou. Jediný člověk, který s ní má trpělivost, je její bratr Patrik, policejní vyšetřovatel. Série únosů, jíž se právě zabývá, představuje pro jeho sestru zajímavou příležitost a také možnost, jak si konečně vydobýt uznání v redakci. Netuší ovšem, že řady obětí zanedlouho rozšíří i ona…

Ne… ne… Přece nezemře v rukou bestiálních maniaků, kteří třeba… obchodují s bílým masem? Nutí unesené sexuálně otročit tak dlouho, dokud nepadnou vyčerpáním? Prodají je úchylným psychopatům, kteří je mučí a tyranizují? (str. 12)

V prvé řadě je nutné vyzdvihnout mistrně zvládnutou kompozici. Prolog nás zavede do okamžiku, kdy je Eva unesena při honbě za sólokaprem. Dramatický začátek je následován zklidněním v podobě retrospektivy, kdy se čtenář dozvídá, co násilnému aktu předcházelo. Milostné i pracovní přešlapy hlavní postavy jsou však střídány scénami z únosů a vražd Eviných předchůdců. Tyto dvě kontrastní roviny vyprávění zajišťují vzrušení a napětí tolik nutné pro daný žánr.

Jenže lukrativních pozic nebylo mnoho, a kdo takovou měl, držel se jí zuby nehty. Logicky, nedělala by nic jiného. Ona tady ale trapně příštipkaří za mizerný plat a nebýt bohatých milenců, které bohudíky stále lákal její atraktivní vzhled, žila by z ruky do huby. A to rozhodně nebyl život, o jaký stála. (str. 19)

Po první, stále relativně klidné, polovině knihy, jež graduje již avizovaným únosem, nabírá dění ještě více na obrátkách. Spouští se totiž závod o čas, v němž soupeří zločinecká organizace proti strážcům zákona. Do zdánlivě marného boje se pouští i samotná Eva, jež se odmítá podřídit svým trýznitelům a pasivně přijmout svůj osud.

Autorka dokazuje, že stvořit nervy drásající příběh pro ni není žádný problém. Za jedinou vadu na kráse se dají považovat až příliš časté, někdy rozvleklé vnitřní monology unesené v dramatických pasážích, jež často zpomalují děj. Zde by bylo ku prospěchu nejen jejich zredukování, ale i odpatetizování, k němuž je mnohdy inklinováno a které narušuje daný žánr. Kratší, údernější věty by opět rozhodně neškodily, stejně jako věty uvozovací, jež typicky zlepšují celkový dojem z vyprávění.

Vnitřní monology hrají naopak důležitou roli při sledování vývoje hlavní hrdinky. Čtenář má možnost sledovat téměř neuvěřitelnou proměnu ze sobecké zlatokopky v osobu zpytující své svědomí a nemyslící jen na sebe. Harasimová teda zvládá i menší exkurs do psychologického románu. Snad jen nadužívání tří teček by bylo dobré do budoucna omezit. Dílo pak působí lehce neučesaným dojmem – a v dramatických pasážích je jejich existence ve většině případů kontraproduktivní.

Bože, podrž mě! Požádala v duchu svého jediného spojence v téhle uzavřené, temné kobce. Pokud mi pomůžeš, nikdy ti to nezapomenu… Nikdy. (str. 286)

Plusové body si spisovatelka zaslouží i za otevření společenských témat, jako například vysazení antikoncepce bez vědomí partnera. Diskuze na téma „moje tělo – moje volba“ sice byla jen lehce dotčena, je třeba mít na paměti, že mluvíme především o žánru thriller/krimi, nikoliv psychologickém románu. Logicky tedy nemůže být rozebrán každý aspekt ze života postav.

To snad není možné! vyjela se spravedlivým rozhořčením. „Moje tělo je moje tělo, a já nedovolím, abys mi přikazoval, jak s ním mám zacházet!“
Lumír se skřípavě rozesmál. Aha? Nevidíš tu paralelu? Svoje tělo a svá práva hájíš jako lvice, ale vůbec ti nedochází, že mně to samé nedopřeješ. Rozhoduješ za mě a není ti to ani trochu hloupé!“ (str. 56)

Co se ovšem postav týče, za vykreslení ústřední hrdinky – či lépe řečeno antihrdinky – by spisovatelka zasloužila metál. Polovinu knihy čtenář skřípe zuby nad neskutečně sebestřednou, sobeckou osobou myslící jen na svůj prospěch, za nímž je ochotná jít přes mrtvoly, aby jí pak po jejím procitnutí držel palce a doufal v její druhou šanci. Protipól tvoří její bratr Patrik, empatický, klidný a neskutečně trpělivý, pokud jde o jeho sestru. O skutečně záporných postavách, lépe řečeno jejich motivech, se nedozvídáme příliš, což je možná trochu škoda.

Harasimová není na poli české literatury žádný nováček, a to se na jejích dílech samozřejmě projevuje. Její styl psaní je poměrně jednoduchý, zato velmi svižný a čtivý. Bohatý jazyk je rovněž jedním z poznávacích znamení této autorky, jež se nebojí ani hovorových výrazů či argotu. Příběh je vyprávěn v er-formě, čtenář je však okamžitě vtažen do děje a má pocit, jako by se právě ocitl s Evou v temné kobce či v kůži jiných obětí.

Jak chutná strach je i přes několik zmíněných nedostatků velmi povedený počin, jenž se určitě bude zamlouvat milovníkům thrillerů a krimi. Na své si rozhodně přijdou příznivci Michaely Klevisové či Davida Urbana.

Můj subjektivní názor je více než pozitivní, především díky dramatičnosti a napětí, které jsem pociťovala během čtení a díky nimž jsem věděla, že skutečně držím v rukou thriller. Oceňuji i stavbu příběhu a fakt, že vše do sebe na konci krásně zapadalo jako ozubená kolečka a dávalo smysl, a to i zdánlivé maličkosti.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Cílevědomá, ale poněkud lehkovážná novinářka Eva má pořádně ostré lokty, a když o něco usiluje, jde doslova přes mrtvoly. Přílišným tlačením na pilu však nejenže přijde o perspektivního přítele, ale zadělá si také na vážné problémy v zaměstnání. Hrdinka si chce udržet aspoň skomírající kariéru, když už se jí zhroutilo soukromí, a tak naléhá na svého bratra  policejního vyšetřovatele  aby jí poskytl exkluzivní informace k sérii brutálních vražd a nevysvětlitelných únosů, které kriminálka aktuálně řeší. Kvůli své umanutosti ale Eva doslova strčí hlavu do oprátky. Nebezpečná skupina zabijáků, které policie už mnoho měsíců nemůže přijít na kobylku, je totiž všetečné reportérce v patách… Dřív, než Evě dojde, že jí hrozí smrtelné nebezpečí, stává se obětí únosu a je uvězněna. Tvrdohlavá potřeba dosáhnout za každou cenu svého se jí tak stává osudnou a mladá žena se ocitá na velmi tenké hranici mezi životem a smrtí. Ztratí svobodu i možnost rozhodovat sama za sebe, a přijde taky o důstojnost. Jediné, co jí zůstává, je ochromující strach.

Nakladatelství: MaHa
Žánr: thriller, krimi
Počet stran: 320