Recenze: NÁPOJ LÁSKY (Ivana Nováková)

Čarodějka obětí vlastních kouzel

Nápoj lásky (Ivana Nováková, nakladatelství KKnihy)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství KKnihy.

Ivana Nováková (*1965) je českou spisovatelkou a ekonomkou ve státním sektoru. Pod záštitou nakladatelství Pavel Kohout – KKnihy.cz vydala hned několik elektronických knih.

Kromě čarodějnického příběhu Nápoj lásky (2022) má Ivana Nováková na svém kontě dvě série – Rusalka (Rusalka I a II, vydané v roce 2021) a Azdarchon (Serafína a drak, 2018; Bellis a dračí král, 2020) – obě s fantastickými prvky, které nechybí ani v jejích samostatných příbězích Pohádky o čarodějích (2017) a Zpackané kouzlo (2019).

Autorkou obálky je Katherine Luka, česká umělkyně a spisovatelka, která stejně jako Ivana Nováková vydává u KKnih. Na svém kontě má fantasy s názvem Dračí nevěsta (2016), dobrodružný román pro ženy Josie a kolt (2018) a historickou romantickou sérii Flemingovi (1. díl Lovec věna, 2017; 2. díl Lesní klenot, 2020).

Vesmír je Boží dílo majestátní, grandiózní a neuvěřitelné natolik, že se okraje částicového horizontu od nás můžou vzdalovat rychlostí dvakrát překračující rychlost světla. Vážně. Ovšem nic není ve skutečnosti takové, jak se jeví z dálky. Když se nad problémem zamyslíte, dojde vám, že i naše šišatá planeta je pro někoho hodně vzdáleného částicovým horizontem. A jak vidíte na vlastní oči, sami se nikam neřítíme, naopak tu vládne nuda a pakárna jako všude jinde. (1 % v e-knize)

Ema
je na první pohled všední, ničím nezajímavá vysokoškolská studentka ekonomky. Ovšem pokud prohlédnete její kouzlo, zjistíte, že je ve skutečnosti krásná – a pro čtenáře tím sympatičtější, že svou krásu skrývá. S nejlepší přítelkyní Janou proplouvá životem, bez rodičů i bez lásky. A protože Janička je jejím nejbližším člověkem, Ema se rozhodne, že jí tu pravou lásku najde – díky čarodějným schopnostem totiž dokáže nalézt spřízněné duše. Jenže ta Janina má jednu vadu na kráse – je zrzavá. A Emě nezbyde nic jiného než připravit nápoj lásky. Co by pro štěstí své nejlepší kamarádky neudělala, že?

Jenže jak už to bývá, nic nejde podle plánu. Jistě, Jana se zamiluje, jenže se zamiluje i Ema. A to hned dvakrát. K tomu všemu její už tak ne zrovna růžový život rozdmýchá démon, temné tajemství či strážný anděl. Jak se s tím vším mladá čarodějka popere?

Nápoj lásky je moderní romantická urban fantasy z prostředí Prahy. Hlavní postavou je Ema, na oko obyčejná mladá dívka/čarodějka, která toho ale příliš nenakouzlí, a zdá se, že se její strážný anděl někam zatoulal. Doslova. Emin život není žádné peříčko – matka jí spáchala sebevraždu a otce nezná, její milostný život stojí za starou belu, navíc se vlastní chybou dostala do křížku s démonem. Její nejbližší, a dlouhou dobu jedinou, přítelkyní je Jana, která zároveň určuje Emin životní směr. Ema se totiž teprve hledá…

Omámila jsem nejhezčího kluka na škole a naprosto ho zbavila svéprávnosti. Běhal za mnou jako pejsek, a kdybych mu poručila, aby štěkal a vyválel se v hnoji, udělal by to. Když to máma zjistila, ranila ji mrtvice. Obratem obživla a seřezala mě. (14 % v e-knize)

Ivana Nováková má specifický styl psaní, který mě osobně velmi bavil, ač věřím, že ne každému přijde vhod. Autorka má širokou slovní zásobu a stejně tak hrdinka jejího příběhu – Emin způsob vyjadřování i přemýšlení bych ovšem čekala od někoho ze „starší doby“, stejně tak je tomu u ostatních. Mladí tu působí spíš jako mládež z přelomu tisíciletí než z doby dnešní, což bohužel ubírá na jejich věrohodnosti. Navíc jiskra, která vznítila mé nadšení z osobitého vyprávění na začátku, postupem času spíš pohasínala, než vzrůstala.

Lehký, místy sarkastický humor hlavní hrdinky, která je zároveň vypravěčem, odlehčuje tíživá témata, o něž se autorka v knize opírá – ať už se jedná o ztrátu rodičů, strach z vnitřních i vnějších démonů, potýkáním se s tísnivou samotou či odhalení hrůzných tajemství… Ema si navzdory tomu všemu ponechává životní nadhled a hrdinně a s vtipem zdolává jednu překážku za druhou, dokud jí téměř nedojdou síly. Zároveň hledá samu sebe a snaží se jednoduše nezbláznit. Její anděl strážný přichází v opravdu pravou chvíli…

Ačkoliv se může zdát, že magie bude v Nápoji lásky hrát hlavní roli, opak je pravdou. Čaruje se tu poskrovnu, Ema kouzelné schopnosti používá jen v rámci své rádoby čarodějnické seznamky, kdy přátelům hledá dokonalé protějšky, či k přípravě nápoje lásky pro svou nejlepší přítelkyni. Kniha však nabízí mnohem víc nadpřirozena – kromě čarodějky tu potkáte například archanděly a démony. Autorka se navíc zlehka dotýká otázky boha a víry, ne však nijak násilně. Spíš poukazuje na to, že i v dnešní moderní době mohou kostely a modlitby přinést útěchu i pomoc potřebným.

Snila jsem o drakovi, velkém a krásném mýtickém tvoru s ohnivým červeným okem, děsivými ostny na hřbetě a modrozelených šupinách, jemuž se vždy tak zvláštně pohne křídlo, když miláček zavlní prsními svaly. (31 % v e-knize)

Ústředních motivů bych mohla jmenovat hned několik, jedním z nich je určitě láska. Ema totiž propadne ne jen jednomu, nýbrž dvěma mužům. Zatímco do prvního se zamilovala spíš nešťastnou náhodou, toho druhého jí seslalo snad samotné nebe. Krásné poselství, že naše první láska nemusí být nutně ta pravá. Dále bych zmínila sílu přátelství – Ema a její milovaná Janička jsou přítelkyněmi snad odnepaměti, odolají však temnému tajemství, které mezi ně vrazí klín? – nebo víru, a to nejen v boha, ale i v sebe samotnou.

Nápoj lásky je bezesporu čtivou knihou, autorka se mi svým stylem psaní jednoduše trefila do noty. Děj je sice velmi jednoduchý, ale zajímavý a místy dokáže překvapit a na pozadí všech těch nadpřirozeností se ukrývá čerstvě dospělá žena/dívka s reálnými problémy a emocemi. Právě proto mi Ema přišla jako sympatická hrdinka – na nic si nehrála.

Celou tu jednoduchost, kterou jistě ocení všichni, kdo si chtějí u knížky odpočinout i pobavit se, umocňuje kreslená obálka, jejíž autorkou je Katherine Luka, znázorňující Emu a jejího strážného anděla.

Nápoj lásky bych i přes nepříliš moderní styl psaní doporučila jak mladým čtenářkám, tak i těm, kterým není -náct.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Ema provozuje svébytnou čarodějnickou seznamku, a pokud se někdo vzpírá jejím dobrým úmyslům, vždy má po ruce kouzelný nápoj lásky. Bohužel ale její vlastní milostný život nestojí za nic. Ještě ke všemu se vlastní hloupostí octla v područí démona, ztratí přízeň nejlepší přítelkyně a je falešně obviněna z vydírání. Jak to tak bývá, nakonec se sama stane obětí vlastních kouzel. Musí použít všechno své čarodějné nadání, aby se z potíží vyhrabala, přičemž výsledek je nejistý. Mužná náruč pohledného ochránce by za daných okolností rozhodně přišla vhod.

Moderní romantická urban fantasy, v níž se lidem pod nohy pletou sličné čarodějky, uhrančiví démoni, líní andělé a nápoj lásky teče proudem.

Nakladatelství: KKnihy
Žánr: fantasy, romantika