Recenze: POHÁDKY O ČARODĚJÍCH (Ivana Nováková)

Čaroděj ve fantastickém světě

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorce Ivaně Novákové.

Chci si zakoupit Pohádky o čarodějích.

Ivana Nováková se nám představuje prostřednictvím svého debutu s názvem Pohádky o čarodějích. Titulem osloví zejména milovníky fantasy literatury a pohádek, protože přesně na pomezí těchto dvou žánrů kniha stojí. Nezapře v sobě typické prvky ani jednoho z nich, a proto ji není jednoznačně možné zařadit do jediné kategorie.

Když se čtenáři tato kniha dostane do rukou, bude zajisté překvapen. Většinou očekáváme od pohádek příhody, které jsou určeny zejména dětskému čtenáři/posluchači. U těchto je tomu ale trošku jinak. Autorka se vrací k původnímu významu tohoto žánru. Jedná se o příběh jen a výhradně pro dospělé, protože boj mezi dobrem a zlem zde probíhá surovým způsobem.

Pamatujete si na typickou pohádkovou úvodní větu? I v této publikaci se s ní setkáte. Bylo, nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami... Těch prvků je tam ale mnohem více. Každého však bezpochyby zarazí první kapitola s názvem Čarodějův učeň. Již název této epizody slibuje jistou paralelu se stejnojmenným známým dílem Otfrieda Preusslera a nezapře v sobě inspiraci tímto románem. Rozdíl je však v tom, pro jakou cílovou skupinu je titul určen. Další kapitoly ale již značně odbočují a stávají se tak originálními.

Interesantní je zajisté fakt, že Pohádky o čarodějích zprostředkovávají čtenáři čtivou formou osud hned několika postav. Každá z nich je prokreslena hloubkově a do nejmenších detailů. Hlavním hrdinou a zástupcem dobra se stal mladík Akir, který pochází z chudých poměrů, ke všemu ještě chudák nemá vůbec lehký osud, jeho matka Akane stůně a on ji neposlechne a opouští ji v tu nejnevhodnější chvíli, a to na popud Dekela. Ten v ději zastupuje zlo a setkáváme se s ním téměř v každé kapitole. Zbylé postavy stojí výhradně na straně dobra. Potkáme tu učitele čaroděje Jobena, čarodějku a léčitelku Tamae a Edwinena, což je Akirův učedník.

Ač se Ivana Nováková snažila vytvořit zajímavý fantastický svět, bohužel se jí do něj nepovedlo vdechnout moc originality. Ať se začtete do kterékoliv kapitoly, vycítíte z ní inspiraci jiným příběhem. Čtenáři, kteří mají raději spíše jednodušší texty, si titul moc neužijí. Důvodem toho je zejména komplikovaný kompoziční rámec. V průběhu jedné epizody je nahlíženo na situaci z několika úhlů pohledu a není výjimkou, že se cestuje z místa na místo, a dokonce i časem. Časté prolínání je v tomto případě spíše na škodu, protože se čtenář snadno zamotá do fabulací.

Co se týče jazykové stránky, dílo je na překvapivě dobré úrovni. Na to, že se jedná o autorčinu prvotinu, by se dalo očekávat, že bude kniha plná nepřesností a různých zádrhelů, které uberou na čtivosti. Nestalo se tak a čtenář si tedy užije zajímavou jízdu, která je plná magie, nenávisti, bojůvek, ale i lásky.

Jednotlivé příhody jsou vyprávěny v objektivní er-formě, která v případě tohoto žánru působí mnohem důvěryhodněji než ich-forma. Aby nebylo vyprávění statické, využila autorka velkého množství dialogů. Neustále se tedy něco děje a vy budete do děje pomocí těchto promluv umně vtaženi. Z tohoto důvodu vám ani nebude vadit různá délka kapitol. Některé jsou jen na pár stránkách, jiné vás překvapí svou obsáhlostí.

Co vás na titulu uchvátí?
  • žánr
  • kvalita jazykového zpracování
  • hloubkové prokreslení postav
Co vás může od čtení odradit?
  • neoriginální prostředí
  • časté změny úhlu pohledu a cestování časem
  • komplikovanější kompozice
  • odlišná délka kapitol

Moje subjektivní hodnocení je trošku rozpačité. Než jsem se pustila do četby, očekávala jsem něco trošku jiného. Nakonec se mi dostalo vyprávění osudu několika osob, které i přes moje obsáhlé čtenářské zkušenosti potrápilo můj mozek. Chvilkami jsem se v ději tak ztratila, že jsem se musela vrátit a číst danou pasáž znovu. Domnívám se, že kamenem úrazu jsou zejména častá přetržení myšlenek. Troufnu si tvrdit, že bez těchto přerušení bych si četbu užila mnohem více, na druhou stranu obdivuji tvůrkyni, že se v textu sama neztratila. Je však načase vyzdvihnout něco, co se mi líbilo. Nadšená jsem byla z toho, jak autorka vykreslila postavy. Charaktery byly popsány tak, že jste si hrdiny mohli krásně představit. Nejsou pro čtenáře nehmatatelnou hmotou, ale jsou to osobnosti jemu rovné. Dále jsem byla nad míru spokojená s použitým jazykem a schopností Ivany Novákové oživit děj ve správnou chvíli.

Titul bych doporučila všem, kteří se v knihách rádi vydávají za hranice všední reality.

Přebal knihy je vcelku jednoduchý. Než se však čtenář do četby pustí, vyobrazený hrad mu s největší pravděpodobností nic neřekne.

Pod starým hradištěm sídlí velká moc i temné zlo. Když se za bouře dva pasáčci propadnou pod zem, stanou se z nich čarodějové.

Zatímco dobrosrdečný Akir chce pomáhat lidem, Dekel touží ovládnout království. A Tamae, nejmocnější kouzelnice vůbec, ukrývá nebezpečné tajemství. Mocní nesmrtelní tráví čas každý po svém, jejich cesty se však nakonec osudovým způsobem protnou.

Vítejte ve Světě čarodějů, kde si užívají zasloužený důchod Baba Jaga i Kostěj Nesmrtelný, král Rudolf vloží do uměleckých sbírek celou duši a třeba Othello nenaslouchá jedovatým řečem a používá zdravý rozum.

Ivana Nováková: Pohádky o čarodějích
Nakladatelství: Kknihy
Žánr: Pohádky pro dospělé s prvky fantasy