Recenze: DRAČÍ NEVĚSTA (Katherine Luka)

se tulila k dračí přední noze?
„Jsou v tom kouzla!“ přemýšlela nahlas.
Odpovědí jí byl drakův smích. „No tedy, věděl jsem, že jsem dobrý, ale
že až takhle dobrý…?“ (Str. 37)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Katherine Luka.
Chci zakoupit e-knihu Dračí nevěsta

Jak nejlépe upoutat pozornost čtenáře, než začít první kapitolu větou „Do prdele práce!“. Aneb hlavní postava se nám představuje. Sanje je kurážná, mladá, krásná a navíc trochu dramatická, lehce stresující a značně sprostá a prostořeká dívka. Věří jen sama sobě a ve svůj sen, který se ale rozplyne, když v kraji řádí drak. Nejen, že zabije její kravku, ale navíc z něj číší jakási podivná inteligence. Vesničané za to vidí v drakovi jen hrozbu a rozhodnou se ji řešit obětí. Naservírují mu dračí nevěstu. K Sanjině smůle či štěstí má právě ona být tou vhodnou kandidátkou.

Předhodili ji drakovi, a proč?

„Je to obrovské zvíře. Má tesáky, drápy, ocas a to vše podřízené jedinému cíli – zabíjení. Je v tom dokonalý. Je děsivý, zlý…“„No, vy se v tom vyznáte. Já jsem jen holka ze statku…“ ironie z těch slov až kapala.„To jsi,“ odsekl, „tak mi řekni, jak to, že tě nesežral.“„Měl jste se ho zeptat,“ opáčila... (Str.68)

Příběh je vyprávěn ve třetí osobě. Ta sleduje dvě dějové linky. Jedna se točí okolo Sanje a toho, co se jí přihodí a druhá oddělená kurzívou zase okolo prince Dermiho, kde se i střídá časová osa z minulosti do přítomnosti. Dějová linka Sanji je hlavní a Dermiho příběh je vsazen jakoby do ní. Často nejsou tyto skoky oddělené a tak se mohou zdát přechody trochu matoucí. Více by se mi líbilo, kdyby byly zvlášť v kapitole.

Na začátku a na konci knihy najdeme legendu o dračích nevěstách. Je rozdělena uvědoměle na dvě části právě proto, abychom jen tak nedošly k rozuzlení dračího tajemství. Na to si čtenář musí počkat a já byla opravdu velice příjemně překvapena. Je zde námět klasického boje dobra se zlem, kdy ale zlo představuje chamtivý princ toužící po moci a vydávající se za rádoby hrdinu. Ve skutečnosti je zde několikrát poukázán fakt, že peníze kazí charakter. Což může být taky jeden z morálních motivů knihy. Postavy navíc oplývají zvrhlými choutkami a středověkým typem chování. Nesmíte být tedy překvapeni, když v knize najdete vulgarismy. Co se vyjadřování týká, kniha se také částečně snaží pracovat s humorem a ironií

Ač čítá kniha pouhých sto sedmdesát stránek, je v ní obsaženo vše, co dobrý příběh potřebuje. Záhada, zvrat v podobě obětování Sanje, padoucha a hrdinu, akci a nakonec rozuzlení celé dračí legendy a šťastný konec. Trochu více by se mi přesto líbilo, kdyby některé pasáže byly rozvinuty o detaily, emoce a popisy a kdyby knihu autorka trochu více natáhla. Zvlášť konec mi přijde trochu uspěchaný. Kniha obsahuje dvě hlavní akční scény, které jsou ale docela krátké a to je také škoda. Co musím ale pochválit je námět lidové pohádky, která přesahuje více do young adult fantasy žánru. Také jsem pravá romantička a tak jsem si i tuhle tvář knihy velmi užívala, i když jí na můj vkus nebylo mnoho.

Sanje znechuceně mávla rukou: „Zase ty báchorky o dračí nevěstě? Pouto, svazek… tohle není možné! Viděla jste někdy draka? Nemůže si vzít ženu, stejně jako si býk nebere kočku!“ (s.122)

O dracích toho bylo již napsáno spoustu, ale i tak dokázala tato nová adaptace velmi příjemně překvapit. Ker jako drak je uvědomělý a inteligentní. Ren jako Sanjin zachránce je statný a nebezpečný, ale za to více přitažlivý. Sanje se mi jako hlavní postava zamlouvala. Působí dojmem obyčejné vesničanky, která je drsná na povrchu ale křehká uvnitř. Touží po tom, po čem každá neprovdaná mladá dívka té doby. Po svém princi na bílém koni. Až na to, že ten její má šupiny a křídla... Ale víte, co se říká  darovanému drakovi na zuby nehleď

Kniha je skvělá oddechovka, která by klidně mohla čítat několik stránek navíc. Svým námětem je lehce předvídatelná, ale rozuzlení je okouzlující a romantické, což je přesně podle mého gusta. Druhou polovinu knihy jsem proto přečetla na jedno posezení a užila jsem si každou stránku.

Malovaný vzor na mě působil dojmem lidové pohádky, ač obsahuje vše podstatné, co čtenář do začátku o příběhu zná. Že se jedná o příběh, kde figuruje jako hlavní živel drak a hlavní postavou je dračí nevěsta. Obálka trochu zkresluje pohled na příběh, za to pro mě pak bylo příjemným překvapením to, jak se příběh vyvinul. Nicméně obálka je na první pohled pestrá a zaujme.

Rychtář dobře ví, jak je důležité zabezpečit klid v obci. Nikdo nesmí beztrestně krást dobytek! Ale taky ví, že vesničané se drakovi sami postavit nemohou. Rozhodnutí, zda poslat pro drakobijce nebo si bestii raději usmířit, je lehčí, než se zdá. Zvlášť když jsou ve hře peníze a jedna nepohodlná holka…
Současnost má ovšem kořeny v minulosti, a nárok na budoucnost mají jen ti, kteří přežijí…

Nakladatelství: Kknihy.cz
Rok vydání: 2016