Recenze: RUSALKA (Ivana Nováková)

Osobitá paranormální romance

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

Česká spisovatelka Ivana Nováková nedávno u nakladatelství KKnihy v elektronické podobě vydala první i druhý díl Rusalky, přičemž kdysi vyšel první román také v tištěné podobě. Ve své bibliotéce má především fantasy počiny, jako například Serafína a drak, Zpackané kouzlo, Bellis a dračí král či Pohádky o čarodějích. Vydávat začala v roce 2017 a věřím, že i nadále od ní můžeme očekávat zajímavé čtivo.

Vypravování v ich-formě je v opravdu netradičním stylu, lehce poetickém, z části využívá archaické a knižní mluvy. Z počátku se nezdá vhodné pro sedmnáctiletou dívku, jelikož styl je vytříbenější a čtenář může mít díky použitým výrazům občas pocit, že se snad ocitl v nějaké historické romanci. Zpestření je fajn, ale postupem času se může taková zvláštnost zajídat, především když se toho příliš neděje a dynamika skomírá. Ke všemu se autorce nějak nedaří navázat na atmosféru dnešních teenagerů, je znát, že je starší, a tak mladý věk nevěříme později už ani hrdince. Nejspíš by bylo vhodnější, kdyby se jednalo o počin pro dospělé, protože verze mladších ročníků je z počátku méně důvěryhodná a později už u někoho může ztrácet důvěru zcela. Autorka má bohatý slovník, umí pracovat s textem a šikovně toho využívá, ale také se dost upoutává k nadbytečným textům. Kdyby kniha byla kratší, nejspíš by působila i zajímavěji a dynamičtěji.

Silvie, zvaná Silka, je vášnivá čtenářka, má vybraný slovník (možná až příliš) a navíc je slušná. Nehrozí tedy žádné pubertální výlevy, ale na druhou stranu můžete mít pocit, že je hrdinka usedlejší, než by bylo třeba, a právě o mnoho starší... Nechybí jí respekt k autoritám, poslušnost a zvídavost. Je sice hezká a ví to o sobě, ale není přehnaně sebejistá, aby někomu lezla na nervy. V matematice plave a právě tyto nedokonalosti dělají její charakter příjemnější a o to živější.

Atrakcí se pro Silku stává Radek a Přemek Wolfovi. Nejhezčí kluci v okolí, kterými ostatní pohrdají nebo se jich bojí. Stejně jako Silka a její otec, spisovatel a novinář v jedné zajímavé osobě, tak i tito dva se svým tátou žijí mimo malé městečko. Mají ovčí farmu, kterou v chodu udržuje svéhlavý a přímý otec. Přišli o maminku, takže se stále zotavují ze ztráty, ale přitom musí čelit nepřijetí a urážkám od ostatních. Není divu, že se tedy chovají odměřeně a distancují se. Přemek se nechce bavit ani se Silvií, ale Radek je více společenský.

Začátek se táhne jako melasa a příliš toho kromě obyčejného dívčího románku nenabízí. Silvie si zkrátka zvyká na venkově, chodí do školy, seznamuje se se spolužáky a navazuje i bližší přátelství, ale to vše trvá takřka na sto stranách, kdy dynamika pokulhává. A když už se konečně vyskytne kontroverzní zvrat, který má sílu získat si čtenářovu pozornost a být tím hnacím motorem plným napětí, tak to bohužel autorka nesepíše v akčním stylu, ale pokračuje jako by mluvila o něčem nezajímavém. Nedodá na důrazu, neuvede atmosféru na pravou míru. Zkrátka bohužel promarněná šance, která opravdu měla potenciál. Naštěstí se dějí i menší šarvátky a nedorozumění, které mají trochu náboj, osvěží děj a zvýší tempo.

Kolem stopadesáté strany už je dramatických scén více, trochu se děj rozjíždí a hlavně se dává důraz na dívčí romanci, která však stejně jako onen styl vypravování není přímo tradiční. Autorka využívá erotických klišé, nechává postavy mluvit vznešenějším jazykem a stejně tak se i chovat, jako by byly. někde u královského dvora, což je sice originální, ale ne každému se to bude zamlouvat. V této knize si užijete i erotických scén. Jestli toužíte po romantické linii, tak tu Rusalka rozhodně nabízí.

Do příběhu se plíží také detektivní zápletka, přičemž se ústřední postavou stává Michal Prosper, otec Silky, který se rozhodne na vlastní pěst odhalovat a pátrat. To už je o něco dramatičtější i dynamičtější, mírní se netradiční slovník a začíná dusno. Opravdu příjemná a osvěžující změna.

Čeho se týkají fantasy prvky, které nastupují později, než čekáte, a jsou zcela jiné, než předpokládáte, nemohu prozradit. Byl by to spoiler a připravila bych vás o překvapení. Ono vás to k něčemu navádí, ale autorka naštěstí nepřemýšlí takhle okatě a nevyužívá onoho nabízeného klišé, takže rozhodně překvapení budete.

Druhá polovina knihy už je mnohem zajímavější a dynamičtější. Pravda, začátek by mohl být kratší, jelikož na pořádné drama a dobrodružství si čtenářky počkají déle, než je milé. Ale pokud vytrváte, je možné, že vás Rusalka ohromí svou netradičností.

Rusalka je opravdu zvláštní a předpokládám, že ne každá čtenářka z ní bude nadšená. Nejspíš se publikum bude dělit na ty, kteří nedají na tuhle raritku dopustit a na ty, kteří budou mít problém ji byť i dočíst. Určitě nelze autorce upřít originalitu a zajímavost, ale pro mě byl ten začátek natolik dlouhý, že jsem si pak už ani neužila následující drama a byla ráda, že čtení bylo za mnou. I když nehodnotím titul jako nekvalitní, přesto myslím, že je potřeba, aby si jej našly ty čtenářky, které mají rády netradiční romány.

Podívejte, život není žádná procházka rozáriem na Petříně. Původně jsem chtěla vyprávět sladkou romantiku o sobě a Přemkovi. Jenže se to zvrtlo. Nejdřív došlo k pokusu o vraždu Přemkova bratra. Načež někdo začal usilovat o život i mně. Prostě hegeš příšerná. Člověk by čekal, že ho přiběhnou zachránit nějací šarmantní upíři, ale ne. Všechno aby pomalu oddřel sám. Tak si to užijte.
První kniha žánru OA fantasy! Konečně!

Nakladatelství: KKnihy
Série: Rusalka 1.