Recenze: RUNORYTEC (Lucie Matějíčková)

Může pouhý člověk odvrátit zkázu trpasličího města?

Runorytec (Lucie Matějíčková, nakladatelství Albatrosmedia – Fragment), dobrodružná fantasy pro mládež

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Lucie Matějíčková se tvůrčímu psaní začala věnovat již od školní lavice, přičemž první úspěch zaznamenala v roce 2014 (2.–3. místo soutěže Hledá se autor bestselleru vyhlašované nakladatelstvím Fragment). Od té doby se její povídky velmi dobře umísťují v literárních kláních (viz Vidoucí, Cena Karla Čapka), některé vyšly časopisecky či ve sborníku. Fantasy román Runorytec je autorčinou prvotinou a přináší kouzelný příběh plný dobrodružství s krapet netradičním hlavním hrdinou.

„Jsi kovář, ne válečník.“ (Str. 42)

Navzdory relativně nízkému věku platí kovářský učeň Malaki za jednoho z nejlepších runorytců v celé říši (vyrýváním symbolů do zbraní či jiných předmětů jim přidává kouzelné vlastnosti). Není proto divu, že se královská družina kvůli zaklínání mečů proti stále sílící hrozbě démonů obrátí právě na něj.

Kromě lidí a elfů zapůsobí Malakiho zručnost i na trpaslíky, kteří si ho pozvou do svého města Midgaly. Na výpravě mladíka doprovází jeho dřevěný golem Kayle a přítel Emet, talentovaný bojovník s čarodějným nadáním. Na místě však Malaki uslyší tlukot tajuplné kovadliny, jenž pozvolna slábne – a pokud by utichl docela, dle legendy se všichni trpaslíci promění v kámen…

„Músíš póchopit, že terpaslíci sú hrdej národ. Chcej si svojich problémov výřešit sámi. Jenže jí vídím, ák mi před óčima umírá srdce kovádliny,“ zašeptal s takovou bolestí v hlase, až Malakiho zamrazilo. „Terpaslíci s tím nemóhou níc udělat,“ pokračoval duch, „ále vy néste odsad. Možná nájdete zpósob.“ (str. 86)

Vyprávění probíhá v er-formě minulého času a zabírá perspektivu Malakiho. Děj se rozjíždí pomaleji, protože je potřeba se seznámit se situací v království či principy magie, načež překvapivě vygraduje kdesi v půli a po zbytek se hrdinové víceméně vypořádávají s následky, odhalují dalekosáhlé spiknutí.

Sloh Matějíčkové hodnotím jako velice čtivý, autorka umí pěkně vykreslit postavy i prostředí – dozajista si oblíbíte i zdánlivě neživou figuru a budete si připadat, že se opravdu procházíte rozlehlými podzemními síněmi. Bohužel se nevyhne nešvarům, jako jsou klišé nebo deus ex machina, ale protože se Runorytec netváří jako propracované epické dílo ve stylu Tolkiena, rádi mu to prominete.

Zvláštností textu je speciální mluva trpaslíků, která budí dojem jakéhosi zkomoleného slezského nářečí, což mimochodem v obdobné formě použil pro jejich národ i Sapkowski v sáze o Zaklínači.

„Nezkúšajte prozkoumávat starých cest. Pód hórami spí věci, ktorý nechcéte probúdit.“ (str. 90)

Příběh se odehrává v království Fayla, jemuž vládne král z paláce ve Fallerně a podléhají mu různé rasy (elfové, trpaslíci), třebaže na svém území uznávají vlastní autority. Panovníkovou prodlouženou rukou jsou kapitáni (nižší a vyšší, těm potom podléhají vicekapitáni), kteří dohlížejí na mír a pořádek. Další sortu obyvatel představují Nadaní alias ti, kdo se narodili se sklony k magii (té existuje několik druhů: ohně, smrti, země aj.) a ti nejmocnější to zpravidla dotáhnou právě na post kapitána. V neposlední řadě se říší potloukají démoni plánující si podmanit zemi kousek po kousku, za pomoci hrozivých armád i temných lstí.

Sympatický protagonista Malaki, trpaslíky a elfy přezdívaný Malaki-ling (přípona -ling pravděpodobně nese význam zdrobněliny, cosi ve smyslu „maličký“), možná na první pohled vypadá na typického klaďase se syndromem vyvoleného, ale při bližším zkoumání jde vlastně o docela vyvážený charakter. Jeho dobré vlastnosti (odvaha, dobrosrdečnost) a schopnosti (runorytectví, kovářství, magie smrti) jsou totiž vykoupeny několika negativy: nepříliš zdatný v boji, lehce naivní, občas mu něco dojde pomaleji nebo naopak jedná příliš zbrkle.

Ve vedlejších postavách bude snadné se ztratit, obzvlášť když tolik jmen začíná na stejné písmeno (Hilda a Helga, Thorgil a Thormul, Hargan a Hromdur), vyčnívají však přinejmenším ústřední parťáci Malakiho.

Kayl vznikl jako dřevěný automat, do kterého se rozhodla vstoupit prastará duše a mladému runorytci sloužit, v kovárně i mimo ni. Sice nikdy nic neřekne, ale jeho činy mluví samy za sebe. Nadaný Emet se zase touží stát kapitánem, a proto neváhá využít každou příležitost, aby prokázal svou chrabrost – nedoprovází tedy Malakiho jen z ryzího přátelství nebo dokonce z dějové účelovosti. Zajímavý je také jeho vývoj a morální šeď, ta odvrácená strana plná frustrace, když je to neustále Malaki, koho mají ostatní za hrdinu.

„Snažit se porozumět magii smrti je jako kráčet po cestě bez konce, která tě na každém kroku něčím překvapí.“ (str. 213)

Osobně se mi titul skvěle trefil do nálady, užila jsem si ho coby poutavou fantasy oddechovku. Nicméně se domnívám, že více potěší mladší čtenáře, zejména cílovou skupinu pozdní middle-grade (deset až dvanáct let) a raný young-adult (dvanáct až patnáct let). Trochu mi vadila až příliš přímočará motivace démonů a ne moc originální magický systém. Doufám však, že se dočkáme dalšího dílu, třebas z území elfů.

Runorytce mohu vřele doporučit dětem i dospívajícím; a dále pak všem, komu se líbily kupříkladu série Hraničářův učeň a Odkaz dračích jezdců, z české scény pak knihy jako Píseň oceli (recenze), Mágové a šarlatáni (recenze), Bard z Rilanty (recenze), Arila (recenze) či Strážci Země (recenze).

Závěrečné hodnocení: 75 %

Než na jeho dveře zaklepali elfové a pověděli mu o tajemném zlu, které se začalo šířit královstvím, žil si mladý kovář Malaki klidně a spokojeně. Hrozící nebezpečí mu však nedá spát, a tak se spolu se svými přáteli, dřevěným automatem Kaylem a Nadaným Emetem, vydává do trpasličí říše Midgaly. Zde zjišťuje, že dokáže slyšet umírající srdce trpasličí kovadliny, což mu dává netušené schopnosti. Dokáže je využít proti démonům a stvůrám, které chtějí rozvrátit letitá spojenectví mezi národy a rozmetat království Fayla na prach?

Nakladatelství: Fragment
Žánr: dobrodružné fantasy pro mládež
Počet stran: 272