Recenze: ARILA – STŘÍBRNÉ MĚSTO (Radek „Sterakdary“ Starý)

Český youtuber vytvořil fantastický svět – a pak ho roztříštil na tisíce kousků

Arila: Stříbrné město (Radek Sterakdary Starý, nakladatelství CooBoo), fantasy

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

Čtenář, pisálek, hráč, komentátor, ale hlavně člověk který se rád baví nebo baví ostatní. Tak o sobě smýšlí Radek Starý alias Sterakdary, jehož YouTube kanál sleduje na stovky tisíc odběratelů. S tak obrovskou fanouškovskou základnou se nelze nakladatelství CooBoo divit, že po rukopisu fantasy příběhu ihned natěšeně skočilo. Stříbrné město, první díl série Arila, vyšlo letos v květnu a od té doby se prodalo přes pět tisíc výtisků. Autor očividně našel díru na trhu... Nebo jde jen o merch pro zástup jeho obdivovatelů?

„Nofrana Hur!“
Fráze ve starém jazyce znamenala ‚nový začátek‘, ale také ‚konec se blíží‘. (citace z 1% knihy)

Udatný Araktus prokázal království nemalou službu, když zastavil útok rozzuřené bohyně Kthaary. Slávy si ovšem mnoho neužije, neboť se Kthaara záhy vrací. Tentokrát shlíží z oblohy – a není sama. Po jejím boku se zjevuje i bůh Ynuur a doposud neznámé třetí božstvo, Aruuna. Lidé předpokládají, že se oba spojí proti Kthaaře, avšak nový člen nebeského panteonu namísto toho praští obrovským kladivem do světa ve snaze ho zničit. Na poslední chvíli se jí do rány vrhne Ynuur a díky jeho oběti se svět pouze roztříští na nespočet říší. Po následném zemětřesení zůstanou lidé na osamoceném ostrově... a mají takové tušení, že lodí se nikam nedostanou.

A tak národ Nurů neustále prchá před hněvem Kthaary z jednoho světa na druhý, po dlouhých dva tisíce let. V takovýchto podmínkách živoří léčitelka Arila, která navzdory nepříznivému osudu nepřestává snít. Touží po tom stát se hrdinkou, i když ještě úplně neví, co taková úloha obnáší. Jistá si je každopádně tím, že nikdo nesmí odhalit její hlídačské schopnosti. Hlídači se totiž vzdávají svého jména, což se s její představou o velkoleposti absolutně neslučuje.

„Jméno je truhlice, do které za každý správný čin padá železná mince.“ (citace ze 14% knihy)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času, přičemž prolog se zaměřuje na události z dob Araktuse, zatímco se následující kapitoly přesouvají k lince Arily. Kupodivu má kniha rovnou dva epilogy. Autor píše jednoduchým, leč čtivým jazykem; jeho silnou stránku představují dynamika a navození atmosféry, slabou pak popisy postav a časté opakování slov. Aby se vyhnul jevu deus ex machina, umísťuje do textu několik Čechovových pušek, často však příliš okatě. Klišé (vyvolená, vzpoura proti systému atp.) vzhledem k žánru / cílové skupině nejsou na škodu. Děj skýtá pár zajímavých zvratů a neobsahuje romantickou linku.

Už od mládí se obyvateli Nurheimu tloukli do hlavy pravidla tří „Z“ pro náhlý přesun města. Zjistit, kde se nachází nejbližší kotel pro přesun na nový svět. Zabalit vše, co najednou uneseš. Zmizet a neohlížet se, jinak tě čeká i čtvrté „Z“. Zemřeš. (citace z 10% knihy)

Vzhledem k faktu, že se Nurové snaží vypátrat světy co možná nejpodobnější a nejuzpůsobenější k jejich potřebám, rozmanitosti představených říší si tolik neužijete. Pozoruhodná je nepochybně adaptace obyvatel na nevšední způsob života: kvůli opakovanému stěhování si například vytvářejí prazvláštní obydlí zvaná chodci, jež se pro svou mobilitu mohou snadno přesouvat spolu s nimi. Kromě Nurů se setkáváme ještě s Přeměněnými mutanty, kteří podlehli vlivu Kthaary, nebo s Temnookými divochy.

Nedílnou součást společnosti tvoří hierarchie. Strážci dohlížejí na pořádek ve městě Nurheimu, Hlídači pomocí stříbra (vidí potenciální trajektorii výpadů či střel nepřátel, co dovedou zastavit, vstřebat jejich energii a odrazit zpět) brání vpádům Kthaařiných netvorů. Řád Splétačů svým vnitřním zrakem pilně přebírá vlákénka vedoucí do jiných světů, testuje tamní podmínky a vyrábí cestovní hromomast (jíž se potom stačí potřít a pomyslet na skok). Nade všemi stojí Vůdce, který vyznává ideologii „těžkého činu pro vyšší dobro“ – pro některé ztělesňuje vzor ctnosti, pro jiné despotického tyrana.

Protagonistka působí sympaticky, ale krapet to přehání s obětavostí a dobrosrdečností. Rovněž se nechová na svůj věk, spíš než coby dospělá a kurážná dívka budí Arila občas dojem malé hloupé holky. O to poutavější je však sledovat její psychologický vývoj, kdy objevuje své místo ve světě, svůj dar a podstatu hrdinství.

Z vedlejších postav si rozhodně oblíbíte jejího přítele Harariho, slepého Spletače oplývajícího nedozírným intelektem a zápalem pro vědecké pokusy. Dále pak v příběhu figuruje třeba Dalaro, kdysi proslulý bojovník, dnes nájemný žoldák nebo adept na Hlídače Tormi, který by raději zemřel, než prohrál. Vůdce navíc něco skrývá a tajemná Našeptávačka má s Arillou i Nurheimem vlastní záměry! Na první pohled kladné charaktery se mohou změnit v proradné zrádce – a naopak z těch nejzarytějších soků se v průběhu času stávají nedocenitelní spojenci. A možná se dostaví i samotní bohové...

Arila: Stříbrné město (Radek Sterakdary Starý, nakladatelství CooBoo), fantasy, ilustrace František SedláčekArila: Stříbrné město (Radek Sterakdary Starý, nakladatelství CooBoo), fantasy, ilustrace František Sedláček
Zdroj: e-kniha

Dechberoucí obálka a ilustrace (zahrnuté i v elektronické podobě knihy) spadají do portfolia talentovaného Františka Sedláčka, který mimochodem již dokončil kresbu pro chystané pokračování s názvem Poslední hvězda. Barevné výjevy v sobě snoubí impozantní kombinace spektra, černobílé scény zase jako by dokázaly nasát genia loci.

„Je lehké soudit člověka, když jsi neviděla, kolika bouřemi si musel projít.“ (citace z 25% knihy)

Osobně se mi knížka moc líbila, a to rovnou dvakrát.
Nejprve jsem měla skrze Humbook možnost si přečíst verzi ještě bez korektur, celková podoba příběhu se nicméně tolik neliší. Sterakdary přichází s originálním pojetím světa, který mi tísnivostí při hledání nového domova připomínal Vzhůru k obloze od Brandona Sandersona. Spolu s Kovyho iPohádkou nebo Navždycky od Nofreeusernames se Stříbrné město zařadilo na seznam počinů od influencerů, jimž přikládám literární hodnotu.

Ačkoliv má titul svoje neduhy a vnímám ho více jako pohádkové nežli epické fantasy, přesto se domnívám, že se jedná o solidní debut, klidně i pro mladší publikum (ideálně fanoušky Hraničářova učně či Percyho Jaksona).

Arila: Stříbrné město (Radek Sterakdary Starý, nakladatelství CooBoo), fantasy, ilustrace František Sedláček
Zdroj: e-kniha

Závěrečné hodnocení: 75 %

První fantasy kniha od hráče a youtubera Sterakdary!

Svět Aldolonu před tisíci lety postihla zničující událost, když se realita roztříštila na stovky a tisíce malých bublin světů. Národ Nurů už po staletí skáče z jednoho takového světa na druhý a hledá potravu, nerosty, ale také nový domov. Musí být neustále v pohybu, protože je pronásleduje šílená bohyně, která touží po jediném – zničit je.

Arila se protlouká životem a postupně odhaluje tajemství minulosti, ale také pradávného řádu Hlídačů. A dřív, než se naděje, bude i ona vržena do vírů událostí, kdy bude muset nejen pomoci se záchranou svého města, ale také čelit vlastním démonům. Dokáže v sobě nalézt dostatek síly, aby se mohla i ona stát opravdovým hrdinou?

Nakladatelství: CooBoo
Série: Arila (1.)
Ilustrátor: František Sedláček