Recenze audioknihy: STRÁŽCI ZEMĚ (Tomáš Crlík)

Zatímco spal, svět se změnil k nepoznání…

Audiokniha Strážci země (Tomáš Crlík, čte Natálie Mlejnková, vydavatelství Čti mi), dobrodružné fantasy pro mládež

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství Čti mi!

Tomáš Crlík nalezl svou múzu ve vysočinských hvozdech a předsevzal si psát oddychovou literaturu pro mladší čtenáře. Na knižní scénu se uvedl vlastním nákladem pod pseudonymem Ergall prvotinou Galgad – příběh strážce Země a ve stejném světě se odehrává i autorova druhá kniha Strážci Země (vydalo nakladatelství Fragment, 2019). Titul na projektu již v minulosti představila kolegyně Marie Daňková (recenze), letos však příběh opět ožívá prostřednictvím vydavatelství Čti mi!, které jej uvedlo na trh jako audioknihu v podání sympatické Natálie Mlejnkové.

Skála pod tělem padlého strážce pukla ve dví a do všech koutů světa se drala dávná síla. Zanedlouho zatřásla každičkým stromem odpočinku, ať už to byly borovice, smrky v horách, duby s buky v nížinách, vrby s olšemi u řek, nebo sekvoje s banyány daleko odsud. Jeden ze strážců padl a Zem povolávala jeho bratry, aby mu přispěchali na pomoc. Ale nic se nestalo, stromy se jen podivně pohupovaly tam a zpět. Všichni strážci v nevědomosti spali a svět upadl do chaosu. (citace z Prologu, 12:24)

Strážci Gathary od nepaměti střeží Zemi. Prastaří tvorové, spjatí se svým stromem a schopni vzít na sebe kteroukoliv podobu, mají za úkol zajišťovat rovnováhu a přirozený řád věcí. Na hlídce se střídají, a zatímco jeden dohlíží na svět, ostatní odpočívají. Kdyby se totiž něco stalo, mocná síla matky Země je všechny opět povolá. Tak se to alespoň traduje…

Olaw, strážce modřínu, je vytržen ze spánku za opravdu podivných okolností. Navštívil ho loprach, malý pomocník strážce habru Troma, který tvrdí, že jeho pán zmizel a určitě se mu stalo něco zlého. Pokud zemře strážce, ostatní by přece měli vytáhnout do boje! Jenže Olaw je jediný, koho se loprachovi za celých sto let putování povedlo vzkřísit, zbytek jako by byl zakletý. Strážce modřínu po krátkém zdráhání vyráží najít Troma a zjistit pravdu, leč do cesty se mu připlete nový a nevyzpytatelný živočišný druh – lidé.

Modříne opadavý, jediného tebe zima jehlic zbaví,
až budeš opravdu zoufalý, přes nos tebe trefí.
Musíš hledat modřín opadavý, tam spí pomoc i on to ví.
Háj prastarý, jediný on z nich je stále usměvavý,
ty víš, který strážce tam spí. Najdi modřín opadavý.
Strom, který je jiný než ostatní jehličnany. (citace z Kapitoly 1, 01:01)

Vyprávění se nese v er-formě minulého času a text je bohatý na popisy, zejména v souvislosti s přírodou, přičemž útočí na všechny smysly – zachycuje i vůně, zvuky, struktury. Děj se nicméně rozjíždí velice pomalu (pakliže nepočítáme strhující prolog), Crlík nás nejprve seznamuje s principem světa, historií, buduje atmosféru (v tomhle směru snad dílo krapet připomíná styl Tolkiena) a sem tam přihodí i básničku. Některé kapitoly utečou jako divoká řeka, jiné se vlečou přes hory přes doly (plus jsou mezi stopami výkyvy v délce), nestálou dynamiku příběhu s pár hluchými místy naštěstí završí prvotřídní gradace.

Svět Gathary je zasazen do období ne nepodobného středověku a coby ústřední téma knihu provází konflikt příroda vs. pokrok. Rovněž dojde na problematiku náboženství, kdy člověk využívá víry jakožto nástroje k získání moci a kontrole ostatních lidí. Autor si vymyslel fiktivní kult vzývající jediného boha Órma, jenž kdysi porazil démona z lesů. Vojáci v Ormově jménu hojně kácejí stromy a pronásledují takzvané kacíře (přestože jde většinou jen o obyčejné a nevinné obyvatele, kteří se třebas nechtějí vzdát kousku své půdy).

Strážci sice patří k nejsilnějším bytostem na Zemi (snad s výjimkou živlů), přesto mají své slabiny: jsou zranitelní, pokud se například příliš vzdálí svému stromu odpočinku, nebo se dokonce ocitnou na nehostinné kamenité půdě bez špetky vody či zeleně. Hlavní hrdina strážce Olaw působí jako pohodář, ačkoliv se někdy chová dost naivně – ze své mírumilovné podstaty totiž není s to pochopit lidskou povahu (že také existují lidé zlí a tak podobně), což ale na druhou stranu vede i ke spoustě vtipných situací. Další výraznou postavou je kurážná holčička Brea, která se stane Olawovou přítelkyní a průvodkyní. I když oba pochází z různých sfér, něco je spojuje – láska k životu a přírodě, touha po svobodě a lepším světě.

„Nechcete raději odejít někam dožít své životy?“ pohlédl na ně. „Kolik vám může zbývat zim, třicet? Proč bojovat, když ne kvůli hladu, proč riskovat zranění a smrt?“ Rozesmál se. „A já nejsem k jídlu.“
Lotři nemohli skrýt údiv ve tvářích. (citace z Kapitoly 7, 16:23)

Přednes Natálie Mlejnkové mi lehce evokuje oblíbenou interpretku Jitku Ježkovou a hodnotím ho jako příjemný, procítěný a snový. Rozlišuje výrazy postav – stoletý strom, malá holčička nebo šišlavý loprach v jejím podání vážně nezní stejně. Předěly mezi kapitolami tvoří krátké zvukové vsuvky s tóny zemitě dunivými, melodiemi piana tančícími jako zurčící potok nebo chřest zvonkohry vyvolávající v mysli obrazy vodopádů.

Každý strom může být jen tak dobrý jako les, v soudržnosti je síla. Zde nic z toho neplatilo. Smrky byly zticha, rostly sobecky samy za sebe. (citace z Kapitoly 5, 05:35)

Strážce Země jsem poprvé na projektu zmínila jako jedno z mých přání k Ježíškovi (článek), a opravdu jsem si je nedlouho poté přečetla. Dobré knihy ale stojí za to si připomínat, navíc audioknižní podoba příběhu neskutečně sluší. Nejvíce oceňuji jazyk, nápad na svět a environmentální poselství, dále na mě pak zapůsobila podstata falešného náboženství a pokrytectví antagonisty.

Tohle lesní dobrodružství ráda doporučím posluchačům a čtenářům okolo dvanácti let (sice v malé míře obsahuje násilí, ale bez něj se neobejdou ani leckteré klasické pohádky) a nepochybuji, že titul okouzlí i starší generace.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Olaw, jeden ze strážců Země, byl probuzen ze sladkého spánku v kmeni svého modřínu. Dozvěděl se, že jeden z dalších strážců není k nalezení, a jeho vždy usměvavý obličej se zachmuřil. V podobě puštíka se okamžitě rozletěl k městu. Divočina i zvěř kolem něj však začaly mizet a on se ocitl v neznámém světě. V patách mu jsou nejen vojáci, ale i okřídlenci chrlící oheň, kteří nemají na Zemi co dělat.

Přijde na to, proč ostatní strážci Země nemohou procitnout ze svých stromů odpočinku a proč se začala objevovat neznámá zvířata? Vyhne se nástrahám, které mu neznámý nepřítel chystá?

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Natálie Mlejnková