Recenze: NÁHODOU (Petra Martišková)

Pohádková romance

„Možná jste si nevšiml, ale jsem basketbalista, ne bodyguard. A i když jste o mně možná získal kvůli mé aférce mylný dojem, že jsem rváč, ujišťuju vás, že nejsem. Nemám dokonce  ani zbrojní pas.“ (str. 11)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatros Media.

V anotaci slibují zimní romanci, což lze s ohledem na čas, kdy se hrdinové zamilují, považovat za pravdivý údaj. Ovšem samotný příběh se rozvíjí mnohem dříve. Ještě v době, kdy zemi nepokrývá sníh a postavy tak mají možnost se vyhřívat na slunci pouze v mikinách. Dění se odehrává v kanadském Torontu. Na jedné straně chudoba, bezmoc, obavy a zoufalství, na druhé bohatství a nadbytek. Jak se tyto dva rozdílné světy mohou spojit a fungovat?

Vypravování se zaměřuje na ich-formu dvou protagonistů – Nathana a Elenu. Styl psaní se dle nich příhodně mění, kladem je i nespisovná mluva, která dodává na autentičnosti. Nechybí ani špetka vulgarismů pro větší opravdovost. Autorce se skutečně podařilo vytvořit velmi uvěřitelný počin, ke všemu protkaný pohádkovostí a romantikou pro cílové čtenářky.

Elena je ze šlechtického rodu a je k ní tedy přistupováno jako k princezně. Je zvyklá na služebnictvo, nikam se nehne bez svých bodyguardů a velkým zpestřením je její rodina. Zejména na začátku se stává součástí humorné složky, nejvíce výrazná je zřejmě Elenina babička a otec. Elena sama chce žít jako běžná studentka, proto se rozhodne i přes protesty rodičů jít na vysokou školu v Torontu a doufat, že vše bude probíhat hladce a bez novinářů. Podporou je jí jediná blízká kamarádka Natálie.

Oproti tomu Nathan nemá na růžích ustláno, ale o jeho životě a minulosti se čtenář dozvídá až později. Můžete mi věřit, že jeho osud sahá hlouběji a je do děje kvalitně zapracovaný. Nathan je obětavý kluk, který je schopný kvůli své sestře Mie překračovat hranice a dělat i to, co je mu proti srsti. Právě proto se navzdory své vůli stane posluhovačem Elenina otce. Ten po něm chce, aby byl tajným ochráncem jeho dcery a nabízí štědré odměny, které Nathan nemůže odmítnout.

Baví vás romantické náměty, kde se žena zamiluje do svého ochránce? Pak budete mít radost. Titul se zabývá tímto tématem, sahá však mnohem hlouběji a plní tak i sny o všemi obdivovaných princeznách a předních sportovcích – v tomto případě hraje prim basketbal. Stejně tak však rozkrývá i těžké osudy několika postav.

Spisovatelka se rozhodla zapojit též element LGBTQ+, což může potěšit nebo zklamat, protože dnes už se prakticky jedná o trend. Kladem je, že Martišková se snažila jít více do hloubky a nestvořit hrdinu, který by se jen mihl a neměl žádný účel. Ba naopak, zřejmě byste si dokázali představit i volné pokračování, které by se dotýkalo právě výše zmíněné osoby, jelikož její dramatické problémy jsou velmi dobře nastíněny a rozhodně mají potenciál k rozvoji.

Co může čtenářům vadit, jiné naopak potěšit, je přítomnost několika klišé. Nathan i Elena jsou oba neskutečně nádherní, pro někoho ohraný, pro druhého potřebný fakt. Jako další lze zmínit milostný trojúhelník – z počátku to působí, jako by měl vzniknout, ale Martišková se tomu nakonec díkybohu/bohužel šikovně vyhýbá. Zbožňujete dramatické, dojemné až srdcervoucí osudy? I na ně dojde. Vím, že někdo nadbytečnou srdceryvnost v oblibě zrovna nemá, ale tady příběh umí vzít za srdce a okouzlit svým emotivním základem. Dramat je zde více než jedno, a jestliže jste milovníky romantických splínů, užijete si.

Pro mě bylo příjemným překvapením, že titul není psaný pouze v young adult stylu, ale naopak se jedná o skutečnou verzi pro dospělé, kdy je vám představená new adult milostná linie. Ač to sice nejdříve vypadá, že nepůjde o víc než polibky (někdy pořádně žhavé), nakonec se dočkáte i intimit. S ohledem na téma i věk hrdinů je erotická složka více než vhodná, navíc nevulgárně, příhodně a romanticky popsaná, takže určitě potěší.

Co se zprvu zdálo jako účelový a nepromyšlený kalkul, najednou dostává nové rozměry, a přece jen to má důvod. Díky promyšlenosti a přirozenosti si dílo užijí i náročnější čtenáři, kteří touží po sladké romantice oproštěné od naivity a plochosti. Závěr je dramatický, ryze pohádkový, což je jen dobře, protože právě takhle byla linie nastavená celou dobu, a tudíž jenom potěší.

Náhodou je velmi povedená jednohubka o lásce, která má šanci získat si i vyspělejší publikum – právě díky propracovanosti. Čtenářky žánru budou potěšené použitými klišé i dramatickými osudy, ke všemu kontrast princezna versus životem zkoušený chlapec jednoznačně nadchne. Mohu jen doporučit.

Petra Martišková je známá česká spisovatelka, která píše také pod pseudonymem Petra Makoliová. Na svém kontě má již sedmadvacet děl, přičemž poslední young a new adult vychází u CooBoo, přestože předtím vydávala u Alpressu. My jsme vám představili kupříkladu tituly Síla obsidiánu, Tajemství Obsidiánu, Léto s frajerem, Léto v síti, Tanec v srdci a další. Pravdou je, že tato autorka se směle vyrovná, nebo je dokonce až překračuje, hodnotám zahraniční tvorby a její romance jsou právem kladně hodnocené.

Osobně jsem měla problém se začíst, ale jakmile jsem se dostala přes čtyřicátou stránku, přejal vedení můj zájem a konečně jsem pocítila kýženou dynamiku, i když je čtení plynulé již od prvních stránek. Ačkoliv je užití klišé hodně znát, jako milovnice těchto knih jsem se právě na tuto složku těšila a nezklamala mě. Zaujala mě i jistá pohádkovost, která se linula celým příběhem a příjemně zaoblovala hrany Nathanova života. Náhodou je opravdu velmi příjemný a překvapivý příběh, leč zimní/vánoční atmosféru jsem z něj nevnímala a anotace za mě trochu zbytečně mate. Náhodou je zkrátka vhodným čtením za kterékoliv příležitosti, pro všechny milovnice milostných klišé a sladkobolných příběhů. Věřím, že stejně jako já si přijdete na své.

Závěrečné hodnocení: 93 %

Zimní romance o přátelství i nenávisti, o princeznách i basketu. Elena a Nathan. Princezna a basketbalista s temnou minulostí. Dva vysokoškoláci, které svedl dohromady osud i souhra nešťastných náhod a ani jednomu se to zrovna dvakrát nelíbí. Zatímco Nathan pohrdá vším, co Elena představuje – luxusním domovem, služebnictvem, ochrankou a společenskými akcemi, pro Elenu je Nathan křupan bez vychování. Jenže mezi všemi těmi hádkami a naschvály se mezi ně nečekaně vplíží láska, na kterou nejsou připraveni ani oni, ani jejich okolí.

Nakladatelství: CooBoo
Žánr: romance new adult
Počet stran: 352