Hotelovou idylku naruší vražda
Za minutu do pokoje vletěla Elena, hodila Kláře do klína štos časopisů a novin a vrhla se do křesla u postele. „Něco ke čtení, darling,“ vydechla. „Páni, ten čas tak letí. Představ si, Michal nachází další a další nesrovnalosti. Zdá se, že hotel nic nevydělává. A prý jsme úplně bez peněz, není ani na výplaty. Průšvih jako hrom. Ale tím tě teď nebudu zatěžovat, darling. Ivan říkal, že rráno už můžeš do jídelny na snídani. Večeři si ještě dáme spolu tady na pokoji,“ mlela páté přes deváté a nedala Kláře šanci cokoliv namítnout. Přestože mluvila o potížích, připomínala Kláře kočku, co právě slízala všechnu smetanu. (str. 33)
Za recenzní knihu děkuji autorce Evě Maškové.
Chci zakoupit tento titul!
Zhluboka se nadechla. Dacan na bílém oři to holt podělal, nějak pro tebe zapomněl přijet. Máš jedinou slušnou šanci – tohohle srandovního poseru s ksichtem houpacího koně. V duchu dospěla k zoufalému rozhodnutí. Lepší houpací kůň než žádný, tenhle aspoň má pozlacenou čabraku a není chrapoun. Musí vzít věci do vlastních rukou, obstarožní lichokopytník se sám nikdy nerozhoupe. Plán měla dávno promyšlený. První krok ale nevyšel podle jejích představ, proto trochu váhala, kdy vypálit hlavní nálož. (str. 40)
Tohle nedopadne dobře, napadlo Františka. (…) Přemáhal potřebu napít se něčeho silnějšího, než byla zteplalá neperlivá minerálka stojící před ním na stole. Dojedl, odsunul od sebe prázdný talíř a s povzdechem vytočil číslo. Vůbec si nebyl jistý, jestli jeho návrh uspěje. (str. 234)
Příjemně hodnotím, že detektivka neobsahuje brutální násilí, spíš se veze na vlně poklidnosti à la Agatha Christie. Román je čtivý, seznámíme se s několika vyšetřovacími verzemi a pachateli. Minimum gramatických či stylistických chyb je jen příjemným bonusem.
Želbohu, teď se zaměříme na negativnější složky. Charaktery jsou vykresleny buď nemastně neslaně, nebo jsou vyhnané do extrému. Neměla jsem dojem, že by vznikl prostor, abychom chápali jejich pohnutky či si vybudovali větší vztah. Trochu rušivě mohou čtenáři vnímat, že ráčkování Eleny Nechanické je v textu znázorněno zdvojeným r. Osobně by mi stačilo si o dané informaci přečíst, nepotřebuji ji demonstrativně vidět v každé emočně vyhrocenější situaci.
Jako největší minus hodnotím obrovskou předvídatelnost. Prakticky od prvních chvil je zřejmé, kdo za vším stojí. A to v detektivce opravdu nechcete. I když snaha o zmatení se upřít nedá. Knize taktéž vůbec nepomáhá, že je v ní naroubován ještě další případ. Říkám si proč? Mnohem zajímavější by bylo řešit pouze „hotelovou kriminalitu“, ale rozpracovat ji rafinovaněji. Osobně jsem zastáncem škrtání situací, které jsou bezpředmětné, to platí i o postavách. Zmínky o Klářině dceři jsou nadbytečnou omáčkou, jež nikam nevede. Daňkova minulost je zbytečně moc divoká a s uvěřitelností pokulhává. Hlavní motiv se rozmělnil množstvím nepotřebných detailů, jež možná měly odvést pozornost, ale ve výsledku knize spíš uškodily.
Kláru zase potěšilo, že od večera stráveného společnou prací za barem si spolu rozumí bez zbytečných řečí. Jeho místy ironizující zdvořilost kombinovaná se starosvětskou galantností, kterou poskytoval bez výjimky všem ženám kolem sebe, jí připomínal jejího Oskara. Bylo příjemné zjistit, že všichni kavalíři ještě nevymřeli. (str. 133)
Vražedné předsudky hodnotím na hranici průměru. Dobrá myšlenka byla vágně zpracována, neposkytla ono očekávané napětí. Vějičky byly natolik průhledné, že jste ztratili radost z postupného odhalování pachatele, protože neidentifikovat ho může pouze naprostý neznalec žánru. S doporučením jsem rozpačitá, poněvadž z této kategorie je pestrý výběr kvalitnějších děl, viz Veronika Martinková a její Vina a trest.
Komentáře
Okomentovat