Recenze: ODKAZ LIDSKÉ RASY (Radek „Sterakdary“ Starý)

Padá megaměsto, něco si přej…

„Bůh neexistuje, toto je konečný důkaz. Kdyby byl skutečný, zabil by mě tady a teď a zabránil tomu, co se chystám udělat.“ (str. 5)

Varování: Následující text může prozradit informace z předešlého dílu Odkaz lidské mysli (recenze).

Lidstvo se stále nachází
v područí arbitrů, robotických vůdců poháněných nejvyspělejší formou umělé inteligence, zatímco se Země potýká s invazí mimozemské rasy Gorů šířící kolem sebe černý sliz.

Ba co hůř, arbitr Boro se údajně pomátl a zrádně se s Gory spřáhl! Plení vesnice v Pustinách, mění jejich obyvatele v Neživé stvůry a napomáhá stavbě zbraně schopné zničit jádro planety. Aby dvojice ústředních hrdinů, otec se synem Eled a Drey, zmařila jejich plány, musí alespoň dočasně spojit své síly s arbitrem Denebem.

Ty vidíš tu nejoptimálnější cestu, kde lidstvo čekají co nejmenší ztráty. Podle mě ale právě tato cesta sama o sobě představuje tu největší ztrátu. Musíme se jako národ spálit, kvůli špatným rozhodnutím musíme přijít o přátele a rodiny, jenom tak se totiž poučíme. Vy arbitři jste z nás udělali neschopná nemluvňata, která chráníte svou kovovou paží. Já tu ruku toužím odstranit a nechat nás spálit, posbírat první mozoly a jizvy. (str. 178)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a zaměřuje se především na linku Eleda s Dreyem. Oproti prvnímu dílu došlo ke značnému zjednodušení děje, neboť se oba protagonisté setkali a dále již pokračují bok po boku. Prostor nicméně dostanou i jiné důležité vedlejší postavy, například arbitři Deneb a Boro, nebo střípky minulosti z doby, kdy ještě žily Molly a Alva (významné osobnosti známé z Odkazu lidské mysli a mozky celé záchranné mise, přestože se naschvál nechaly společností vykreslit jako ty zlé).

Slohu nelze upřít čtivost a snaha o odbornost: technologické procesy či kvantové teorie jsou popsány tak, aby je pochopila i laická veřejnost, a ačkoliv některé zůstávají pouhou fikcí, působí mimořádně uvěřitelně. Prostředí oplývá atmosférou, nechybí akce a nečekané zvraty. Dialogy bohužel vykazují určitou míru strojenosti a autor opět (stejně jako v nejnovější části série ArilaStíny Citadely) sklouzává k nešvaru napasovat do textu co nejvíce životních pravd, aby textu dodal na přesahu.

„Zůstat informovaný znamená zůstat naživu.“ (str. 231)

Po smrti Alvy upadl svět do chaosu. Severní fronta byla prolomena, občané megaměst se bouří proti arbitrům a vesničané z Pustin, namísto aby se semkli proti Gorům, bojují mezi sebou. Mimozemští vetřelci navíc kromě nemoci Skáry vypouštějí mezi lid i smrtonosný žlutý plyn, který většinu z nakažených mění v padlé přisluhovače. Jen několika málo vyvoleným se podařilo zachovat si vlastní vůli, přesto na ně okolí pohlíží jako na něco nečistého.

Zajímavé postavy doplácí na příliš ploché ztvárnění a účelové jednání. Pečlivě vybudované přátelství mezi mechanickým ochočeným arakem Atym a Dreyem jako by najednou nic neznamenalo. Drey se z talentovaného a odvážného chlapce stává spratkem na facku, navíc se u něj objevují předsudky neslučitelné s jeho povahou. Eled platí za toho rozhodného a svého syna navádí na správnou cestu. Připojí se k nim i Macy, nebo spíš dívka, co se do těla Macy probudila po transformaci v Neživou

Pasáže arbitrů poskytují poutavé zpestření, Boro ale vůbec nevyužil svůj potenciál. Jak zábavné by bylo sledovat pokaženého robota se sklony k teatrálnosti (byť by to třeba jen předstíral)! Jenže on se chová úplně stejně chladně a vypočítavě jako Deneb, což poměrně brzy omrzí. V epilogu se krátce mihne i Cessa, údajně empatická, ale zatím se zdá, že je jako její bratři“ a Alvu coby limitovanou edici nejspíš jen tak nikdo nepřekoná.

Nic člověka nezničí tak jako malá bolest bez konce. Když nevíš, kde se nachází tvůj milovaný a jestli je v pořádku. Když nemůžeš ovlivnit, jestli zítra budeš mít co jíst, střechu nad hlavou nebo práci. Tahle bezmoc vyvolá v člověku apatii k životu samotnému, ten nejodpornější pocit, který může poznat. (str. 73)

Odkaz lidské rasy přímo navazuje Odkaz lidské mysli, příběh ve druhém díle se však jeví méně komplexní. Domnívám se, že by autorovi bývalo prospělo strávit nad psaním více času. Obě jeho série totiž postihla sestupná tendence a v námětech vykrádá sám sebe… Z něčeho, co mělo ambice se vyrovnat Andymu Weirovi, Brandonu Sandersonovi či z tuzemské scény Jakubu Maříkovi a Pavlu Barešovi, se stává lehce nadprůměrná komerční young-adultovka.

Radek Sterakdary Starý patří k nejúspěšnějším českým youtuberům a influencerům ve videoherní branži. Na pulty knihkupectví zaútočil poprvé roku 2021 s fantasy počinem Arila Stříbrné město (recenze). Série se zatím dočkala dalších dvou dílů: Poslední hvězda (recenze) a Stíny Citadely (recenze), čtvrté pokračování s podtitulem Pád temnoty je v plánu letos na podzim u nakladatelství CooBoo. Tam paralelně vychází i autorova sci-fi trilogie, přičemž Odkaz lidské mysli a Odkaz lidské rasy by měl údajně již příští rok završit Odkaz planety Země.

Subjektivní názor: Jelikož se první díl zařadil na přední příčku mého osobního žebříčku nejlepších přečtených knih za minulý rok, neubránila jsem se velkým očekáváním. A upřímně? Cítila jsem se, jako by někdo podle úžasné předlohy vytvořil tuctový seriál na Netflixu. Příliš povrchní charaktery, drama na úkor logiky… Neříkám, že to bylo špatné – pouze mě mrzí, že to mohlo být lepší.

Závěrečné hodnocení: 72 %

Druhý díl epické sci-fi série od youtubera Sterakdaryho.

Umělá inteligence ovládla svět a mimozemská invaze Gorů prolomila obranu severní fronty. Nelítostná válka nyní probíhá po celé planetě. Eled a Drey se musí postavit hrozivé mechanické nákaze a hlavně rozhodnout, co bude skutečný odkaz lidské rasy. Zachrání planetu Zemi lidé, nebo umělá inteligence? Anebo už je na jakoukoli záchranu příliš pozdě?

Nakladatelství: CooBoo
Série: Odkaz lidské mysli (2.)
Žánr: sci-fi