Recenze: PRÁZDNINY ZA TREST (Petra Langová)

Prázdninová romantika plná napětí a emocí

„Vy mě chcete dohnat k šílenství? Přestaňte se už doprčic rozplývat nad mužskejma a pojďte něco dělat! Pauza dávno skončila, čeká se jenom na vás. No co je? Co tak vejráte? Jestli ten text nedáš bez jediný chyby, Andulo, přísahám ti, že letíš!"
A pak se otočil a zmizel nám z dohledu.
„Člověče, tys to fakticky uhodla. On je ze mě absolutně vyřízenej!"
A obě jsme jako na povel vyprskly smíchy. (str. 100)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Petře Langové.

Letní čtení v době prázdnin s názvem, který přímo odkazuje na tohle období, je možná trochu prvoplánové, ale vyplatí se po něm sáhnout. V podání Petry Langové je totiž pěkně svěží a napínavé.

Sedmnáctiletá Annie nemá s otcem nejlepší vztahy, převážně žije s maminkou v Praze. Prázdniny měla trávit s kamarádkou u moře, jenže jí všechno zhatí reparát z dějepisu. Buď jej zvládne, nebo bude opakovat ročník. Z toho důvodu jí rodiče zatrhli Itálii i Nelu. Místo šplouchání vln tak slyší jen zvuky lokomotivy, když jede za otcem do malé vesnice Malešov, která skutečně existuje. Mimo malebné přírody je v blízkosti i hrad, takže o dobrodružství nebude nouze. A navíc se zrodí přátelství i láska.

Vypravování je jednoduché. V ich-formě vám svou podstatnou životní epizodu představuje právě Anna, jejíž vyprávění zní velmi autenticky, i když slovník v případě některých slov odkazuje spíše na starší generaci a venkov. I přesto dílo obsahuje pár zahraničních výrazů, které nynější dorostenci využívají, čímž jim čtení bude hned o něco sympatičtější. S ohledem na použitý jazyk je kniha blízká nejen starším, ale i cílovým čtenářům. Nechybí kvalitně vystavěný příběh, silná letní atmosféra, opět šmrnc v podobě tajemné legendy a lehce strašidelných prvků.

Annie se z počátku chová jako rozmazlená dívka, které se z velkolepé Prahy nechce do vesnice, kde na ni mimo otce, macechy a kamaráda z dětství nic nečeká. Navíc vztahy mezi tátou, jeho partnerkou a Annou jsou velmi těžké a nedořešené. Na řešení si protagonistka i čtenářky musí počkat, ale dočkají se. Líbivé je, že z holky na zabití se postupně díky prostředí i vlivu dobrých lidí stává někdo zcela jiný a na povrch vystupují její přednosti. Velmi dobře vytvořený charakter i psychologický vývoj.

Připomíná vám námět český film Andílek na nervy? Možná se autorka trochu inspirovala, což vůbec není škoda. Tvůrčí originalita totiž zůstává. Čeká vás spousta neotřelých reálných zvratů, ať už je to setkání s problematickou skupinkou, zadělání na obrovský průšvih, nebo zábavné zážitky a dívčí humor. Předpokládám, že někdo se během čtení i nahlas zasměje, protože tenagerské eskapády se Annie prostě nevyhýbají, což je jedině dobře.

Milostná linie v young adult stylu je pěkně žhavá a hodně romantická. Možná pro někoho lehce nad míru, protože Annie je opravdová romantička. To se zalíbí citlivým čtenářkám, ale troufám si říct, že neodradí ani ty, které naopak okvětí růží k lásce nepotřebují. Kladem je, že milostná linka není na první pohled prvoplánová. Anna má na výběr totiž dvě možnosti! Motiv lásky by bylo v rámci recenze vhodné rozvést, ale bohužel bych vám tím zkazila překvapení, a tak mohu jen říct, že to bude rozhodně napínavé!

Mezi prvky, které děj dolaďují, patří již zmíněný hrad a jeho tajuplná legenda. Spisovatelka se nechala inspirovat knížetem z Eggenbergu, který skutečně žil v 17. století a byl dědicem panství v Českém Krumlově, ovšem pověst a stejně tak i sídlo poblíž vesnice si vymyslela. Element zaujme především milovníky historie, rovněž pobaví i nahlédnutí do zákulisí amatérských divadelníků či provozu hospody.

Petra Langová pracuje jako hotelová recepční, je vdaná a vychovává s manželem dcerku. Sama říká, že díky své práci poznává inspirující lidi z celého světa. Psaní si zamilovala již v dětství, i když svůj první román dokončila a vydala až v roce 2005. Nebojí se sepsat romantické chvíle ani svérázný humor pro čtenářky všech věkových kategorií. Mimo psaní se ráda věnuje i cestování a fotografování, je milovnicí koček, hudby a filmů. Na našem webu najdete hodnocení následujících titulů:

Prázdniny za trest bych doporučila všem, koho zaujala anotace i tato recenze. Určitě se vám zalíbí, jelikož má tento hodnotný počin opravdu co nabídnout.

Subjektivní hodnocení: Pokaždé, když se dostanu ke knihám Petry Langové, tak si říkám, že podle anotace to nebude nic pro mě, protože zmíněné prvky obvykle nevyhledávám. Ale pokaždé se spletu – jako by to spisovatelka napsala přímo pro mě. Ačkoliv mi divadla ani hrady nejsou blízké, přesto bych kvůli této hře na hrad zašla a s nadšením ji zhlédla. Romantika byla trochu přeslazená, ale za mě Petra Langová milostnou linii vyzdvihla právě tím, že hned v úvodu nebylo znát, kdo bude Anniným vyvoleným. Báječně tak vytvořila napětí a já jsem do poslední chvíle doufala a doufala. Prakticky hlavně díky tomu v ději panovalo neustálé vzrušení a knihu jsem přečetla takřka za den, protože byla neskutečně poutavá. Musím říct, že i když jsem neočekávala, že překonají Písničku pro Klaudii, tak Prázdniny za trest se mi líbily ještě mnohem víc.

Závěrečné hodnocení: 97 %

Namísto vysněné dovolené u moře čeká sedmnáctiletou Annie nedobrovolný pobyt s otcem a jeho novou rodinou v zapadlé jihočeské vesnici. Když se ale Annie seznámí s místní partou amatérských herců, a dokonce se zamiluje do hereckého kolegy, prázdniny začnou naplno. Zároveň začínají vyplouvat na povrch rodinná tajemství a ukazují, že se Annie v řadě věcí mýlí. Že by i ve svých citech?

Nakladatelství: Alpress
Žánr: dívčí romány, young adult
Počet stran: 176