Recenze: PÍSNIČKA PRO KLAUDII (Petra Langová)

Romance na úrovni

„A taky nevím, co si o mně vůbec pomyslíte, když začnu chodit s klukem z ghetta. Přece jsme si tenkrát slíbily, že tak hluboko neklesneme...“ (str. 13)

Za recenzní výtisk děkuju autorce Petře Langové.

Název Písnička pro Klaudii není nijak originální, ale plně odpovídá pointě příběhu, ale hlavně neodráží kvalitu obsahu. U toho si můžete být jistí, že je nápaditý, propracovaný, a dokonce vás dokáže překvapit.

Vypravování v ich-formě ze dvou úhlů pohledu je možná trochu méně autentické, protože hrdinové nemluví jako současná mládež. Žádné vulgarismy či přehršel zahraničních výrazů, ale naopak se využívá slov, která si čtenáři young adult budou možná muset dohledat ve vyhledávači. Jedná se kupříkladu o zvolání holomku či holenku, která jsem slyšela snad jen od svých babiček. Podobných pojmů je tam sice málo, ale celkově je poznat, že Petra Langová má odlišný slovník než dnešní omladina, stejně tak v případě zmíněných osobností, jako je Richard Gear a Pierce Brosnan. Bohužel někteří pod dvacet už netuší, o kom je řeč.

S ohledem na koncept však tento přístup není vůbec na škodu. Ba naopak, mezi těmi všemi young adultovkami, které využívají totožného lexika, Písnička pro Klaudii vyniká a stává se osvěžujícím čtením. Osobně bych řekla, že na své si přijdou spíše starší čtenářky, ale nevidím důvod, proč by se knížka nemohla líbit i mladším.

Pokud byste chtěli přirovnání, tak dílo je stejné kvality jako kupříkladu počiny Lenky Lanczové. Jelikož Lanczová byla první, tak samozřejmě patří mezi nejvýraznější tváře dívčí literatury, ovšem v dnešní době štafetu přebírá spousta šikovných a talentovaných spisovatelek, například Petra Martišková či pro mě nově objevená Petra Langová.

Petra Langová není žádná debutantka. Na kontě má již několik knih. U nás jste se již mohli setkat s hodnocení titulu S duší lvice. Jak brzy zjistíte, umí nejen pracovat s textem, ale též umně vytvářet příhodné romantické drama. V tomto případě se setkáváte s Klaudií, která si žije na vysoké noze, má atraktivního přítele a zkrátka na první pohled dokonalý život. Na druhé straně stojí Vítek, který se musí vyrovnat s ohromnými změnami a jeho osud je mnohem těžší, přesto se nevzdává a dokáže být srdečný.

Tito dva se poprvé seznamují na hostině právníka Hudce. Zatímco Klaudie díky vztahu s jeho synem a nevlastnímu otci Igorovi patří mezi smetánku Jedlovic, Vítek podle nich spadá do té horší sorty sociálně slabších. Ona popíjí prvotřídní drinky, on na dané akci pracuje jako brigádník a vozí děti na koních. Jejich setkání není zrovna příjemné, protože Klaudiin mladší bratr Tobias se rozhodne, že se rovněž sveze, a průšvih je na světě. Nic netušící Vítek se tak na chvíli stane středem nepříjemné pozornosti mladičké Klaudie, která mu dá co proto. Začátky tedy nejsou pro jejich vztah dvakrát příznivé, ale nebojte, postupem se přece jen dočkáte očekávaného happyendu.

Klaudie je velmi povedená charismatická postava, která nemusí být všem sympatická. Autorce se podařilo vykreslit skutečně autentickou osmnáctiletou dívku, která má své klady i zápory a postupně se vhodně vyvíjí. Dokáže být kapku hysterická, nevděčná, sobecká, jak už tak v tomto věku bývá. Bojuje s otčímem, nerozumí si s maminkou, je hodně zaměřená na sebe a skoro neprokoukne, že zvolila špatným směr svého života. Ještěže nakonec přichází prozření.

Vítek je o rok starší a působí vyzrálejším dojmem především právě proto, že nemá na růžích ustláno. Zemřel mu strýček, jehož osud Langová vylíčila věcně, ale o to hlouběji kniha působí. Známý žokej, kterému se nevedlo, podobně jako jiné prvky dotváří překvapivě hodnotný celek. Vítek se tak s rodiči musel přestěhovat. Je zvyklý být obětavý a milý, není pro něj problém se k druhým chovat opravdu hezky bez postranních úmyslů. Kdyby nebylo pevného základu charakteru tohoto hrdiny, mohl by vyznít účelově, ale to se vůbec nestalo. Vítek je stejně jako Klaudie vytvořen výtečně a na rozdíl od ní si zřejmě získá větší sympatie. Vítkovi po většinu děje přezdívají Woody dle kovboje z Toy Story, což možná mladší generace taky už nebudou znát. Škoda.

Ani vedlejší postavy na tom nejsou vůbec špatně. I jim věříte životní osudy a chování, možná až na Nikol, která je pro mě doteď záhadou. Hudec se nakonec též vybarvil a kupodivu opravdu záleží na úhlu pohledu, což je velmi sympatické. Rušivým elementem v dobrém je dredatá koza, tedy Andy, která se vrací z Ameriky a je skutečně velmi svá. Vytváří tak zábavný dojem, kolikrát vhodné odlehčení či naopak přiostření situace.

Znáte to, romantické knihy jsou povětšinou plné předvídatelnosti, jen se necháváte unášet a těšíte se na očekávané. Jenže Petra Langová vás dokáže převést hned dvakrát, právě možná proto, že nečekáte, že by na vás v rámci žánru ušila nějakou boudu. Právě tím si mě spisovatelka získala, protože se nevydala jednoduchou cestou a koncept opravdu promyslela a dokázala překvapit.

Možná bych vás před těmi zákeřnými úskoky měla varovat, ale proč? Jen si je hezky užijte, když si s nimi Petra Langová dala takovou práci. Nepochybuji, že vás dostane. :))

Romantická linie ve stylu young adult je příjemná, nepřehnaná a krásně letní. Vítek má na závěr v těchto intimitách pro Klaudii jisté překvapení, které je možná až příliš romantické, ale v jeho případě uvěřitelné, takže to nijak nesnižuje úroveň díla. Ke všemu je milostná zápletka trochu zapeklitá, a to dokonce ze dvou stran, což je rozhodně šikovné drama.

Během čtení se setkáte s několikerem témat. Mezi ta ústřední patří třeba koně. Jestli vás tato zvířata nikdy netáhla jako mě, neobávejte se, ani tak vás od četby neodradí. A ti, kteří je naopak mají v oblibě, si to jistě užijí. Dalšími prvky jsou legendy, a pokud se nepletu, jsou dvě, jedna o hradu Trosky a druhá o andílkovi, za což náročnější čtenáři dají Langové opět bod navíc. Velkým kladem pro mnohé budou originální písničky, které byly vytvořené pouze pro publikaci. Jedna se jmenuje Přítel čas, zobrazeny jsou úryvky, a druhou je Písnička pro Klaudii, která je představená zřejmě celá. Nic nevyladí romantickou letní atmosféru do detailu tak snadno jako krásné hudební číslo.

Většinu času máte za to, že se děj odehrává ve starší době. Není dán žádný důraz na sociální sítě. Jestli se nepletu, tak se o nich autorka vůbec nezmiňuje. To, že se jedná o nynější dobu, vlastně poznáte pouze podle dvou zmínek. Tou první je knížka od Colleen Hoover s názvem Možná jednou (název není zmíněný) a tou druhou je Netflix. Dějová linie se odehrává v České republice – v malém městečku Jedlovice či v kempu v Českém krasu, rovněž nechybí ani výlet do Plzně, u které se Jedlovice nachází. Městečko jsem nedohledala, myslím, že je vymyšlené, což ničemu nevadí. A pokud byste náhodou hledali písničkáře Freda Lisičana, který má v počinu také roli, nemusíte. Je fiktivní postavou, ale svůj účel plní.

Závěr je bohužel zbytečně urychlený a na rozdíl od předešlé části účelový, což je škoda. Nedůvěryhodným se stává především fakt, že se po šokující zprávě vyřešilo vše najednou rychle. Copak takhle bez přípravy stěhování funguje? A to se s nastalými okolnostmi nemusel Tobias ani trochu vyrovnávat, přestože znal Igora od jednoho roku? To je málo uvěřitelné stejně jako vše ostatní, co se kolem situace seběhlo. Tohle jediné je špatně uchopené a představené a zpracování by si zasloužilo více času, i když chápu, že autorka nechtěla čtenáře příliš zahlcovat. Snižuje to však hodnotu.

Ale aby se neřeklo, že konec knihy byl vyloženě nepovedený, musím říct, že poslední kapitola přece jen zaujme cílové čtenářky, které jsou zvyklé na oslňující happyendy v americkém stylu. A kupodivu velkolepá show nekazí ani ryze českou letní atmosféru.

Písnička pro Klaudii patří mezi nejlepší počiny z žánru dívčích románů na tuzemské scéně a mohu ji s radostí doporučit. Vůbec bych se neobávala sáhnout po českých romantických knihách z Alpressu, osobně s nimi mám jen dobré zkušenosti.

Osobně jsem byla dílem příjemně překvapená. Dvakrát zaskočená nečekaným, to mám ráda. A ačkoliv mi Klaudie z počátku nebyla sympatická, oceňuji propracovaný charakter i jeho vývoj. Jelikož jsem starší čtenář ve věku méně než čtyřicet, ale více než třicet, tak mi byl blízký i styl psaní a kulturní odkazy. Představa Woodyho mě rozhodně pobavila. Prakticky bych hodnotila plným počtem bodů, pokud by nebylo onoho účelového a urychleného závěru, který snížil laťku. Což mě osobně mrzí, protože ačkoliv má očekávání nejdřív nebyla vysoká, neboť jsem nevěděla, co mě čeká, tak mi záhy bylo jasné, že mám před sebou skutečně povedené dílo a že by mohlo jít o počin bez chybičky. Což bohužel nevyšlo, i přesto bylo čtení vážně skvělé a právem patří mezi top dívčí romány.

Závěrečné hodnocení: 89 %

Klaudii je čerstvých osmnáct a má život jako v pohádce. Alespoň tak to připadá Vítkovi, jejímu novému sousedovi, kterému se právě zhroutil celý svět. Po náhlé smrti strýce musel opustit všechno, na čem mu dosud záleželo. Starost o babičku a dva koně mu nedovolí pomýšlet na lásku, dokud nepozná Klaudii. Jak ale upoutat její pozornost, když ona o něj nejeví zájem?

Nakladatelství Alpress
Žánr: dívčí romány
Počet stran: 232