Recenze: LERY – PŘÍBĚH ŽELVÍHO KLUKA (Sandra Dražilová Zlámalová)

příjemný stín.
„Ještě chvilku a budu z vajíčka venku,“
pomyslel si želví kluk Lery, zahrabaný
hluboko v písku, kde se cítil v bezpečí.
To však netušil, jak moc se mýlí… (str. 10)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Publikace již na první pohled naláká svými ilustracemi. Už obálka je opravdu působivá, a co teprve když si prohlížíte obsah! Pestré celoplošné obrázky laděné do odstínů moře. Žádné obyčejné zaměření na modrou a hotovo, naopak, čeká vás opravdu velká škála barev, protože pod hladinou je svět krásně rozmanitý! Není divu, že se titul zalíbí v podstatě ihned po prvním prolistování velkým i malým čtenářům.

Stejně atraktivní je i dobrodružství malého želváka Leryho. Všechno začíná na pláži, kam se dostala velká kareta obrovská jménem Annie, aby tam po sobě zanechala hromádku vajíček. Maminka spokojeně odplavala a malý Lery se v bezpečí písku těšil, až se vylíhne. Jenže jak už to bývá, přišli lidé a zničili většinu toho, co příroda opatrovala. Z šesti vajec zbylo jen jedno. Lery se vyklubal na svět zcela sám. Cesta k moři byla krkolomná, ale Lery si poradil.

Tak začíná příběh, ve kterém se děti dozví i zajímavosti o mořských živočiších a celkově o podmořském světě. Nenásilnou formou se tak naučí mnoho informací a faktů, které by je během klasického bádání zřejmě hledat nebavilo. Kupříkladu hned z kraje vědí, že malým karetám se černé krunýře barevně změní, jakmile vyrostou.

Někteří čtenáři jistě tuší, jaké nebezpečí číhá na malé tvory, a Lery to sám objeví. Stane se objektem útoku racka chechtavého, zaplete se do chaluh, no zkrátka prožije nejednu peripetii, než nám představí svou životní etapu. Musím říct, že pro některé citlivější duše může být knížka i lehce hororová, ale nebojte se, všechno dobře dopadne! Lery má ohromné štěstí a autorka ho nedá jen tak někomu jako svačinku.

Dramatické dobrodružství je autentické a dětem předá velmi dobrou představu o tom, co všechno musí želvičky překonat, než se dostanou ke svému druhu. Knihu bych doporučila určitě dobrodruhům všeho věku, kteří milují moře. Věřím, že se bude líbit.

Spisovatelka Sandra Dražilová Zlámalová píše od roku 2017, kdy se poprvé představila dětským čtenářům. Specializuje se tedy zejména na knihy pro děti – možná i z důvodu, že kdysi vystudovala pedagogický obor a může učit jak na základní, tak na střední škole. Díky tomu v mnohém čerpá ze svých zkušeností a malým milovníkům literatury sepisuje čtení přímo na míru. Jako trojnásobná maminka testuje své příběhy na vlastních ratolestech. Ve volném čase se věnuje sportu, čtení i cestování s rodinkou. Na našem webu najdete hodnocení následujících knížek:

Subjektivní hodnocení: Mně přišel příběh opravdu trochu hororový, protože některé situace… no, někdy už měl Lery namále! Se syny jsme mu drželi pěsti, obdivovali jeho odvahu a kochali se krásnými ilustracemi. Vždy jsme vybírali nejhezčí korál nebo rybu a bylo možné se během čtení i zastavit a říct si, jaká zvířata na obrázcích vidí a co o nich vědí. Titul se dá určitě využít různě, záleží jen na vás. :)

Závěrečné hodnocení: 100 %

Jednoho dne se na tichomořském ostrově vylíhne želví kluk jménem Lery. Nemá bratříčka ani sestřičku, na ostrově je dočista sám. Vydá se na cestu oceánem, aby našel svou milovanou maminku. Ale ne vždy je vše tak jednoduché, jak bychom chtěli. Leryho čeká spoustu nástrah, nebezpečí a napínavých situací, ze kterých mrazí. Jak si malý želváček ve velkém světě poradí?

Zažijte spolu s Lerym pravé oceánské dobrodružství. Poznejte tajuplný svět zvířat pod hladinou, který občas působí temně a strašidelně, ale je také plný přátelství a lásky.

Nakladatelství: Bambook
Žánr: dětská literatura