Recenze: CO ZMŮŽE HVĚZDNÝ PRACH (Sandra Dražilová Zlámalová)

Vydejte se s dětmi na vesmírné dobrodružství

Měsíčňané jsou drobné bytůstky, které září jasným stříbrným světlem. Pravděpodobně bychom je přirovnali k vílám nebo elfům. Mají velmi jemné obličeje s ohromně velkýma očima. Jejich vlasy mají vždy stejnou barvu jako oči. Poznáte je také podle toho, že jsou neskutečně rychlí a hbití. (str. 11)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Ptáte se, co všechno zmůže hvězdný prach? Třeba cestování po vesmíru! O tom ví své trojice Měsíčňanů, Erida, Lea a Onyx. Ti se vydávají hledat zmizelou skupinku lidiček z Měsíce, kteří se ztratili na jeho odvrácené straně, než kde žijí a hlídají sluneční paprsky – v Temnotmě.

Hledání ztracených Měsíčňanů tak může začít. Najdou je naši odvážlivci snad na Venuši? Na Marsu mezi Marťany? Nebo na některém z jupiterových prstenců? A co se stane, když kouzelný prášek dojde?

Co zmůže hvězdný prach hned na první pohled zaujme nejen názvem slibujícím vesmírné dobrodružství, ale také velmi líbivou obálkou. Věřte, že po otevření je knížka ještě malebnější, a to nejen díky barevným obrázkům.

Hlavní hrdinové, Erida, Lea a Onyx, jsou milými a půvabnými průvodci, kteří se budou líbit nejednomu dítku. Jsou psaní dětem na míru – stejně jako ty pozemské jsou nadmíru zvídavé. Také ale odvážné a jen tak snadno se nevzdávají. Zcela jistě zaujme i jejich pestrobarevnost – Měsíc je možná zdánlivě šedým místem, jeho obyvatelé však hrají všemi barvami.

Samotný příběh o třech malých Měsíčňanech, již se vydávají na cestu napříč kosmem, je vskutku kouzelný, dobrodružný a vhodný pro posluchače všeho věku. Nejvíc však zaujme ty starší, předškoláky a začínající školáky, které zajímá vše kolem vesmíru. Největšímu prostoru se tu dostává sluneční soustavě a několika jejím planetám a kromě smyšlených bytostí se dozvíte, co je od sebe odlišuje, čím vynikají a podobně.

Knížka se skládá z Předmluvy o lidském chlapci Tomínovi a jeho dědovi, která v propojení s posledními větami dýchá možným pokračováním, v tomto díle však tito dva nemají výraznější roli, a jedenácti kapitol. Každou z nich kromě tematické ilustrace odlišuje velmi pěkně graficky znázorněný název, dokonale ladící se zbytkem publikace i s jejím názvem. Písmenka jsou dostatečně veliká i pro začínající čtenáře, stejně tak pro rodiče předčítající svým ratolestem při tlumeném světle lampičky.

Text je čtivý, jednoduchý, oproštěný od zbytečně dlouhých souvětí či neznámých slov. Věty jsou krátké, protkané výstižnými citoslovci, zábavně působí řeči jednotlivých obyvatel planetek. Autorka oslovuje čtenáře, čímž je snadno vtáhne do děje; titul je jednoduše vhodný pro dětská ouška. Vedle prožitého dobrodružství se posluchači dozví i zajímavosti o vesmírných tělesech. Velkým plusem jsou již zmíněné, krásně barevné ilustrace v moderním duchu, jichž se ujala Bibi Hykl.

Zdroj: archiv recenzenkty

Knížku doporučuji všem milovníkům vesmíru, sluneční soustavy a milých pohádkových příběhů.

Hvězdny prach z Temnotmy nebyl jen tak ledajaký vesmírný prach, který se po sfouknutí rozplyne. Tenhle byl kouzelný.
Ptáte se proč?
Úlomek z hvězdy, která doletěla k Temnotmě, se sice rozpadl na prach, ale vesmírněcestovatelská moc v něm zůstala. (str. 28)

Sandra Dražilová Zlámalová, maminka tří dětí, není na poli dětské literatury žádným nováčkem. Debutovala pohádkou Kulíškovy neposedné příhody v roce 2017 u nakladatelské značky Bambook. Mimo jiné je autorkou milých čertovských historek (recenze na Neplechy čerta Zbrklíka) či příběhů o čarodějnici Bordelíně (Čarodějnice Bordelína a Bordelína a Řachatice aneb Les Bambručák v ohrožení).

Subjektivní názor: Co zmůže hvězdný prach je již na oko velmi pěknou a na poslech příjemnou pohádkou pro děti všech věkových kategorií. U nás se díky barevným a vlasatým Měsíčňanům stala oblíbenou takřka ihned.

Celkové hodnocení: 98 %

Lea, Erida a Onyx jsou Měsíčňané. Jsou to drobné bytosti, které žijí na sluneční straně Měsíce. Všichni Měsíčňané mají důležité poslání, totiž ohlídat, aby sluneční paprsky neutekly. Leu, Eridu a Onyxe ale hlídkování nebaví. Zato záhady a průzkumy, to je jejich. A když se tedy dozvědí o skupině, která zmizela na temné straně Měsíce, rozhodnou se přijít této záhadě na kloub.

Pomocí hvězdného prachu se mohou přemístit kamkoliv ve Sluneční soustavě – na kterýkoli asteroid i planetu. Jenže co když jim hvězdný prach náhle dojde a uváznou zrovna na Saturnu? Podaří se jim ztracené Měsíčňany zachránit a vrátit se společně domů?

Vydejte se s nimi na pravé vesmírné dobrodružství a poznejte kouzla hvězdného prachu.

Nakladatelství: Bambook
Edice: Pohádkové čtení