Recenze: LETNÍ BOUŘKY (Eva a Klára Pospíšilovy)

Rozkošná feel-good záležitost

Zadívám se na jeho hnědé vlasy, které se mu vždycky u konečků kroutí. Což on sám nesnáší, nejraději by je nosil mnohem kratší, ale to by pak byly vidět trochu odstáté uši. Takže věčně bojuje s tím, jestli raději neukáže uši, nebo kudrlinky – ty většinou vyhrávají.
Což je vlastně velká škoda, protože jeho uši jsou srandovní a já je mám rád. (str. 15)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia.
Chci zakoupit titul v knihkupectví Luxor!

Konečně zazvonilo a Paulie má se svým nejlepším kamarádem Floydem celé léto před sebou. Mají velké plány, ale všechno se změní po jedné letní bouřce, která ukáže, co celou dobu jeden z nich cítí a čemu se brání a o čem ten druhý nemá ani tušení. Jak to s nimi nakonec bude dál?

Vyprávění ze dvou úhlů pohledů v ich-formě je chytlavé, čtivé, nepostrádá emoce a samozřejmě představuje myšlenky obou protagonistů. Co vás může trochu zmást, je jméno jejich společného psího kamaráda. Zatímco Floyd mu říká Škorpione, Paulie ho nazývá Noobem. Tento fakt je podán trochu nešikovně, že může čtenáře natolik zmást, až zalistuje a bude se snažit přijít na to, kdo je vlastně Noob. Stačí číst dál a o chvíli později se vše vyřeší, ale od ostřílených autorek by čtenář očekával, že něco takového vystihnou lépe a bez zbytečného matení. Stejně tak může lehce rušivě působit ryze spisovný styl psaní, který s ohledem na hrdiny nezní tolik přirozeně. Kdyby se upustilo od rázné spisovnosti, myslím, že by byl děj nejen čtivější, ale hlavně opravdivější. Letní atmosféra je naprosto skvělá, takže vám na rozdíl od současného počasí dodá skutečnou příchuť slunných radovánek.

Paulie vypadá jako uličník. Ke všemu se občas i šklebí a pronáší vtipné až drzé hlášky. Ve skutečnosti to žádný pubertální drzoun není, takže vám rozhodně nepoleze na nervy, jako to někteří teenagerští hrdinové činí. Naopak je stejně jako jeho parťák pro každou legraci.

S Floydem se zná od dětských let, a to naprosto dokonale. Vědí o tom, co má který z nich rád nebo co nejí, znají i své slabé stránky. Třeba když je bouřka nebo je čas jít k zubaři… Název Letní bouřky má totiž svůj význam, což je opravdu líbivé.

Floyd je stejně jako Paulie tak trochu blázen. Trpí nedostatkem pudu sebezáchovy, ale v dobrém. Nevymýšlí život ohrožující koniny, ale hrozně je baví výzvy. I když tu nejosobnější se jim nepodaří vyřešit dvakrát snadno…

A když tedy mezi chlapci dojde k nedorozumění, nečekejte bitky nebo obyčejné rvačky. Nic takového. Čeká vás nápadité dokazování, kdo má navrch, a lezení si na nervy. Po většinu času se můžete skvěle bavit nad jejich eskapádami a užívat si (ne)spokojené léto s nimi.

Postavy jsou uvěřitelné, možná až na rodiče, kteří jsou o něco laxnější, vlastně působí, jako by byli spíše do počtu. Přátelé, s nimiž kluci vyvádí, když nejsou spolu, jsou o něco realističtější. Hlavní charaktery jsou si dosti podobné, ale přitom každý jiný. Dokážou zaujmout, získat si vaše sympatie a vyvolají ty správné pocity. Věřím, že jim stejně jako já budete držet pěsti a smát se jejich lapáliím.

Jak už vás informuje anotace, tak se v této publikaci samozřejmě jedná o lásku. Je těžké přihlížet, jak vás blízký kámoš táhne na rande s děvčaty, když po něm tajně pokukujete. Ale jelikož je to feel good romance, tedy pohodové a příjemné čtení, všechno dobře dopadne. Cesta k romantice však bude složitá a zapeklitá. Obsah je ve formě young adult, víte, že vás nepohorší žádné erotické intimnosti, ale naopak polibky a mazlení.

Mezi vedlejší prvky, které více či méně ovlivňují děj, patří třeba jízda na kole, neboť tihle dva jsou milovníci cyklistiky a freestylu. Stejně tak zbožňují hraní her a fandí, předpokládám, že nové verzi, Mortal Kombat. Lehce jsou naťuknutá i strádání ohledně dospívání, samozřejmě i coming out. Neočekávejte nějaké dramatické řešení ničeho, jak znovu upozorňuji, je to feel good, tedy pohádkovější verze, kde vše dobře dopadne a nic není tak hrozné, jak by mohlo být. Některá fakta jsou přijímána s úsměvem a rodiče prakticky neřeší nic jinak než s klidem a nadhledem.

Autorky vám však předají, co slibují. Přitažlivou, poutavou a zábavnou jednohubku na den či dva, která je skrz na skrz dobrá. Nechybí silné přátelství, romantika, láska, důvtip i lehké strasti, které bude se sympatickými hrdiny radost překonávat. Od Pospíšilových mohu doporučit nejen Letní bouřky, ale i předešlé tituly, které vydaly.

České tvůrkyně se poznaly kdysi díky Harry Potterovi a společně začaly tvořit fanfikce, které vyústily až v jejich debut Pátá minuta je o nás (recenze). Ten vyšel v roce 2020 jako precizní titul u nakladatelství Větrné mlýny, kde o dva roky později vydaly i neexistenci (recenze). Obě se svými povídkami zapojily do různých antologií – Pětkrát out (recenze), Nervy v čokoládě a u Yoli sborníku Všechny barvy duhy s počinem Pozdní léto, sobota odpoledne (recenze).

Feel good knihy nepatří mezi mé top, obvykle se v nich moc neděje a spisovatelé si často hodně obhájí, i když je děj účelový. Ovšem duo Pospíšilových se rozhodlo pro přirozenost, takže účelově vyznívá opravdu máloco. Zapojily své nejlepší schopnosti a sepsaly opět nezapomenutelný, a hlavně velmi zábavný příběh. Trochu mě zmátlo jméno psa, což jsem očekávala, že se jim podaří znázornit vybraněji. Přece jen patří mezi nejlepší tohoto žánru. Na stylu psaní mi velmi vadila přehnaná spisovnost. Vulgarity by se k téhle roztomilosti nehodily, ale sem tam ubrat a nechat přirozenější vyprávění by za mě knížku podpořilo. Od autorek jsem očekávala hodně a laťku si udržely, svým způsobem ukázaly, že dokážou bodovat i v odlišných námětech, a i když bych neřekla, že si přijdu natolik na své jako v jejich dramatičtějších či temnějších počinech, přesto jsem byla zaujatá a skvěle se bavila.

Závěrečné hodnocení: 90 %

Tohle léto bude stát za to! Paulie a Floyd mají spoustu plánů: jezdit na kolech v bikeparku, hrát videohry, chodit na procházky se psem nebo na jídlo do Blinku, a hlavně si konečně sehnat nějaké holky na školní ples. Jeden okamžik ale všechno změní. Ona je to totiž pořádná změna, když se do vás nejlepší kamarád zamiluje, ne? Přinejmenším to může vyústit v nedorozumění obřích rozměrů, které by se dalo vyřešit mnohem dřív, kdyby spolu ti dva paličáci zkrátka mluvili. Takže oprava: Tohle léto bude peklo! Romantický letní příběh o dvou nejlepších kamarádech, jejichž přátelství se začne násobit láskou.

Nakladatelství: Yoli
Žánr: LGBTQ, gay romance, feel-good
Počet stran: 288