Recenze: PÁTÁ MINUTA JE O NÁS DVOU (Eva Pospíšilová a Klára Pospíšilová)

Kvalitní LGBT román se závažnými tématy

Za recenzní výtisk děkuji autorkám Evě a Kláře Pospíšilovým.

Dvojice českých začínajících autorek, které se vypisovaly převážně na svém webu Szabi.cz, vydala nedávno svůj LGBT debut o lásce dvou mladíků. Titul vyšel u nakladatelství Větrné Mlýny, kde naleznete především literaturu pro náročnější čtenáře. Zprvu mě napadaly myšlenky, zdalipak se kniha do bibliografie nakladatelství hodí. Teď už vím, že ano, a jsem moc potěšená, že mě Větrné mlýny opět přesvědčily o své kvalitě. Více vám povím v recenzi.

O autorkách se toho mnoho nedozvíme, sledovat je však můžete na FB stránce Szabi nebo si něco málo přečtete na webových stránkách nakladatelství, kde je k dispozici také ukázka z knihy.

Žánr LGBT je ve světě v poměrně velkém rozmachu. Nenarazíte na zahraniční knihu, která tento prvek alespoň nezmíní, ač prakticky není potřebný a jedná se jen o splynutí s proudem a touhu být v kurzu. Tyto nepodstatné zmínky mi vadí, ale pokud se jedná o román, který se LGBT věnuje zcela, to už je něco jiného. V Česku se tento literární směr teprve rozrůstá a je jen dobře, že do něj přibyl nový kvalitní titul.

Vypravování v er-formě se může zdát odosobnělé a zpočátku i depresivní. Surová realita na sebe nenechává dlouho čekat a brzy se rozjíždí na plné čáře a představuje nám útrapy ústředních protagonistů, ať už to je tragédie z minulosti, panické záchvaty a úzkosti, tlak z očekávání rodiny či spolužáků atd. Spisovatelky se zaměřily na těžkosti dospívání a něco navíc k nim přidaly. Ač se to může zdát, hlavním námětem není coming-out (pozn.: přijetí a přiznání homosexuální orientace), ale spíš nalezení sama sebe, alespoň tak to vnímám já. Každý z hrdinů s něčím a proti něčemu bojoval, ani jeden z nich to neměl jednoduché.

Ethan, na první pohled pohodář, který se ke všemu staví stoicky a život bere takový jaký je, se potýká se svými vlastními nočními můrami, s rozhodnutím, které ho stálo až příliš moc a navždy změnilo jeho i jeho rodinu. Žije u svého otce, který je velmi zaneprázdněný prací. Nutno říct, že jeho práce není nijak vykreslená, ale to vlastně nevadí. Je to jedna z účelovějších postav, ale působí stále živým dojmem, především se mi líbí způsob, jakým k sobě Ethan se svým otcem hledají cestu. To není tolik rozepsané, ale potenciál to rozhodně má. Se svou matkou Ethan příliš nevychází. Lexi svému synovi rozumí mnohem méně než jeho otec a ten vztah je velmi dobře ztvárněný.

Kai se stal kapitánem basketbalového mužstva. Sportovně nadaný středoškolák se věnuje nejen basketu, ale také plavání. Nejraději se potápí v moři. Je populární a spolužáci si ho cení. Je atraktivní, takže děvčata se mu sama nabízejí. Ale i když vše vypadá dokonale, protože pochází i z bohatší rodiny, má své vlastní problémy. Jeho rodiče i bratr jsou nešťastní stejně jako Kai a hledají naději.

Ethan a Kai jsou každý z jiné střední školy, které proti sobě soupeří. Rivalita, a to nejen v basketbalu, je viditelná, rozdmýchává oheň a sváry na sebe nenechají dlouho čekat. Jenže proč by se dva ze znepřátelených kruhů nemohli přátelit, když se povznesou nad banální spory?

Propracované charaktery Kaie a Ethana vás prvních cca padesát stran protáhnou svým životem na střídačku. Úhly pohledů se totiž po kapitolách šikovně střídají, a přesto nepodávají náhled na stejné události, takže se naprosto nic neopakuje, nemusíte mít obavy. Tito dva hrdinové se setkají na párty, kde se stane typická šarvátka a létají pěsti. Od těch chvil se ale něco mění a víc a víc se jejich životy propojují, aniž by tušili, kam to všechno povede.

Skvěle znázorněné přátelství i první láska, coming-out a všechno, co ke gay romanci patří. Ano, všechno včetně intimních scén, které nejsou vulgární, ale naopak psané v duchu románu, takže v emotivním módu, kde se dává důraz na emoce a myšlenky, ačkoliv dle mého je vše dostatečně popsáno. Rozhodně se nejedná o ochuzenou verzi pro dospívající, tento titul s ohledem na styl psaní, propracovanost, promyšlenost a kvalitu je rozhodně čtením pro dospělé.

Kniha je skutečně silně návyková, jakmile se dostanete přes prvních padesát stran. Ty jsou nejdepresivnější a nejsyrovější, postrádají naději, ale pak začne svítat na lepší časy, do hry se zapojí i drama a napětí, vše bere rychlý spád. Trochu mě rozhodil časový posun po podstatné scéně, ta poslední část mi přijde trochu napojovaná a lehce účelová, což je z mé strany maličká kritika. Účelovost se bohužel objevuje všude, když autor neumí pracovat s textem, tady to bylo na prvotinu opravdu minimální a prakticky není, co bych dílu vytkla. Takže za mě asi poslední čtvrtina byla trošičku zklamáním, ale to je jen osobní názor, který nemusíte vnímat stejně. Jsem velmi ráda, že jsem si „Pátou minutu“ mohla přečíst. Měla jsem na ni velké nároky, jelikož vyšla u nakladatelství Větrné mlýny, a kniha obstála na jedničku. Jako by se nejednalo o debut, ale o tvorbu zavedených spisovatelek.

Já sama bych vůbec netušila, že debut čtu, kdybych si tuto informaci nedohledala. Kniha je kvalitním náhledem na dospívání dvou chlapců, na lásku, na skutečný život. Je plná reálných událostí, pocitů i psychologie, což u prvotin obvykle chybí. Autorky vše skvěle promyslely a s ohledem na jejich píli a práci mohu říct, že i náročnější čtenář si přijde na své. Bez obav vám tento román doporučuju. Jestli máte LGBT námět v oblibě, chcete gay romanci s něčím navíc, tento titul bude hodnotným přírůstkem do vaší knihovničky.

Dva kluci, které spojuje moře. Jeden ho nenávidí a druhý miluje. Dva různé světy, které se prolnou, a je to láska na první… ránu pěstí!

Ethan má rád vysoké budovy, lezení na staré balkóny, šplhání na místa, odkud je vidět celý svět. V moře nemá důvěru, protože v něm něco důležitého ztratil. Dost možná by se s tím dokázal vyrovnat snáz, kdyby tu nebyla matka, která volá uprostřed noci, otec, který nemá tušení, jak s ním mluvit, a jedny zavřené dveře, kterým se Ethan obloukem vyhýbá.

Kai moře miluje. Plave k bójce, ačkoli slíbil, že už to neudělá, noří se do vody a počítá. Hledá svůj osobní rekord. Je to o tolik lepší, než se hnát v plaveckém bazénu za vítězstvím, než házet na basketbalovém hřišti na koš, než se usmívat a předstírat, že je někdo jiný. Tihle kluci se navzdory okolnostem sblíží, najdou smysl v půlnočních debatách a v bezcílném potulování městem. Potom se ale úplnou náhodou ocitnou na opačné straně basketbalového hřiště, kde musí odehrát veledůležitý zápas. Zápas o všechno.

Nakladatelství: Větrné mlýny
Žánr: gay romance, LGBT
Počet stran: 440