Recenze: HRY S ŘÍKADLY PRO NEJMENŠÍ (Zuzana Pospíšilová)

Zahrajme si spolu s dětmi!

Hlavním účelem hravé činnosti je odpočinek a relaxace, ale také nenásilná forma vzdělávání a učení. Už Jan Amos Komenský prosazoval myšlenku, že výuka by měla probíhat především poutavým způsobem. Jeho termín „škola hrou“ znají snad opravdu všichni. (str. 7)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Hry s říkadly pro nejmenší se řadí mezi zábavné publikace se vzdělávacím přesahem. Stovka různých říkankových her je vhodná pro děti od 6 týdnů až do 5 let. Kromě ústřední části, obsahující celkem jedenáct témat, zahrnují úvod, v němž autorka Zuzana Pospíšilová seznamuje uživatele s hlavním účelem knihy, a abecední seznam básniček na konci.

Jednotlivé kapitoly, jimž vždy předchází krátké představení, se dělí dle kritérií týkajících se pojmu „dětská hra“, jedná se například o pohyb, kreativitu, smysly apod. Obsah napomáhá ke snazšímu hledání konkrétního herního okruhu. Každá z hrátek je obohacená o černobílé obrázky, říkanku, instrukce, tedy pro kolik hráčů je určená a co je při ní potřeba, a postup. Některým z nich nechybí ani varianta pro nejmenší do jednoho roku.

Když sluníčko ráno vstane,
tak je vždycky učesané.
Ty se proto taky snaž,
ať paprsky narovnáš. (str. 11)

Knížku, již lze považovat za příručku především pro rodiče, otevírají Rozcvičky a honičky. Těchto pohybových aktivit lze (stejně jako ostatní okruhy) využít nejen doma, ale například v mateřské škole či jiném dětském zařízení. Jedná se o snadné úkony, které jsou nám dospělým v nějaké obdobě mnohdy známé (např. napodobování, překážková dráha aj.), zde však zpestřené o původní, lehce zapamatovatelnou rýmovačku. Následující Pohybové hrátky jsou velmi podobné, jen se týkají širšího spektra, než jsou honičky.

Kontaktní hry ocení rodiče, jejichž potomci nezávisle na věku milují kontakt – čeká je různé hlazení a doteky, opět ve formě zábavy. Prstíkové hrátky zabaví neposedy třeba v čekárně u doktora, v kavárně, městské dopravě a na jiných místech, Hry na zvířátka potěší všechny milovníky zvířat. Oddíl Povolání jim zas o něco přiblíží fascinující svět dospělých, oproti tomu Postřehové a rozumové hry dokáží potrápit mozkové závity. Kromě obdoby známého pexesa tu najdete kupříkladu Zvukohrátky nebo kolektivní Sluníčkový kvíz – kdo získá nejvíc paprsků v podobě kolíčků, vyhrává (nejen) sladkou odměnu.

Hry na rozvoj smyslů napoví už svým názvem, čeho se jednotlivé hříčky týkají, stejně tak následné Stolní hry či Hry s míčem. Poslední část, Hry na rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, může poskytnout zábavné procvičování uchopování rozličných předmětů či následného kreslení a psaní.

Ukazovák, prostředníček,
malík, palec, prsteníček.
Prstíky se kamarádí,
dovádí a spolu řádí.
Seřadí se do dvojic,
někde je jich trochu víc. (str. 47)

Titul je velmi přehledný a šikovně rozdělený, uzpůsobený nejen pro mámy a táty, ale též pro vychovatelky ve všemožných dětských spolcích či školkové učitelky. Zábavnou formou může pomoci dětem naučit se nové úkony nebo se zlepšit v těch, ve kterých si nejsou jisté.

Jednotlivé básničky jsou krátké a rytmické, bez zbytečně složitých slov – zkrátka vhodné k tomu, aby dokázaly zaujmout, zabavit a udržet pozornost. Herní postupy jsou jednoduché, lze s nimi manipulovat, tedy přetvářet je dle svého, vysvětleny jsou stručně a pochopitelně. Zjednodušené variace pro dítka mladší jednoho roku jsou velmi vítaným bonusem.

Prosté obrázky v lehce retro provedení z tvorby Miroslavy Rychtářové jsou líbivé, leč nebarevné, což může být na jednu stranu škoda, protože pestrobarevnost je přece jen dětským lákadlem. Na druhou stranu lze díky tomu využít i jejich představivosti a nechat drobečky vybarvovat dle libosti.

Příručku doporučuji každému, kdo se aktivně zapojuje do trávení času se svými ratolestmi a chce je nejen zaujmout, ale též něčemu přiučit. Sto nápadů v měkkém balení, velikostně hodící se do každé kabelky či batůžku, už je přece jen pořádná porce legrace!

Mgr. Zuzana Pospíšilová je na poli spisovatelském velmi plodnou autorkou, zejména co se tvorby pro děti týče – jen v nakladatelství Grada jí vyšlo téměř 120 titulů. Na projektu Čteme české autory jsme recenzovaly již pěknou řádku jejích vydaných pohádek a zábavně-výukových publikací, např. Zlobivé pohádky, Logohrátky, Vyjmenovaná slova, Kouzelná třída a spoustu dalších. Vystudovala psychologii a dětem se věnuje i po pracovní stránce – původní profesí je dětská psycholožka, od roku 2006 dodnes pracuje ve Speciálně pedagogickém centru pro děti s mentálním postižením v Ostravě.

Subjektivní názor: Říkanky v této publikaci jsou skutečně pěkné, rytmické a snadno zapamatovatelné – jak pro děti, tak pro rodiče. Je vidět, že v tomto případě autorka ví, co dělá, protože hry jsou osobité a dokáží zapojit nejen drobky, ale i dospěláky. U nás doma zaujaly též ilustrace, kterých se dcera s pastelkami zmocnila téměř ještě dřív, než jsem měla zrecenzováno. :)

Závěrečné hodnocení: 98 %

Hry jsou nedílnou součástí života každého dítěte. Provázejí ho celým dětstvím a zároveň posilují jeho individuální i sociální dovednosti. Rodiče a vychovatelé proto vítají náměty nejen k zabavení dětí, ale také k jejich všestrannému rozvoji.

Tato kniha nabízí opravdu široké spektrum her, které jsou sice primárně určeny batolatům, předškolákům a mladším školákům, ale často se dají uzpůsobit i dětem v kojeneckém věku. V tomto případě je u konkrétní hry uvedena i varianta pro děti do jednoho roku. Fantazii se meze nekladou, a je tedy možné hry přizpůsobovat schopnostem dětí i aktuálním možnostem či je jakkoliv měnit.

Kniha jistě najde uplatnění jak v rodinách, tak i v dětských kolektivech, v družinách nebo zájmových kroužcích a přinese spoustu radosti, zábavy i poučení.

Nakladatelství: Bambook
Ilustrace: Miroslava Rychtářová