Recenze: JSME NEVYHNUTELNÍ (Nofreeusernames)

Vyženeš-li lásku ode dveří, vrátí se oknem

Ale dnes vyhlašuju KONEC, už si nebudu s nikým nic začínat, pauza. Budu ty vole princezna a počkám zavřený ve věži na tu pravou. (str. 11)

Za recenzní výtisk děkuji
společnosti Albatrosmedia.

Po odchodu poslední zpěvačky zavádí kapela pravidlo: žádné vztahy mezi členy! A samozřejmě si musí co nejdřív najít náhradu… O konkurzu se dozví Izzi, která přesvědčí svou talentovanou spolubydlící Harper, aby to alespoň zkusila. Harper naprosto zazáří, situace má však jeden háček. Kytarista Travis je její ex-přítel ze střední! Dokážou se přenést přes bolestnou minulost a začít znovu, jako kamarádi? Nebude to vůbec lehké – když stará láska nerezaví a zakázané ovoce chutná nejlépe…

Možná o tom jednou napíšu písničku, ale nejdřív to potřebuju přežít. (str. 51)

Vyprávění probíhá v ich-formě minulého času a dochází k pravidelnému střídání pohledů Travise a Harper. Kromě toho, že sledujeme jejich znovushledání a opětovné sbližování, se postupně dozvídáme i detaily ohledně tehdejšího seznámení a rozchodu.

Sloh se trefí do vkusu především mladší generaci, pro kterou sociální sítě a současná pop-kultura představují nedílnou součást života. Ačkoliv Nofreeusernames sama již teenagerem není, umí se skvěle vcítit do jejich myšlení a vyjadřování, takže výsledný text působí mimořádně věrohodně, perspektivy navíc napomáhají čtivosti a dynamice.

Největší úskalí skýtá prázdné tlachání (nejčastěji prostřednictvím chatů), jež příběh nikam neposunuje, a pokud máte zrovna smůlu, že vás tematické vtipy míjejí, můžete se snadno začít nudit. Rovněž se některé události jeví jako příliš velká náhoda, aby se daly považovat za uvěřitelné.

Přestože se coby hlavní téma knihy prezentuje kapela a narážky na Marvel, řeší se mnoho dalších věcí a spektrum referencí je skoro stejně tak široké jako nabídka pořadů na Netflixu. Možná až moc. Z některých hlášek čiší snaha přiživit se na trendech (K-pop, TikTok atd.), jiné lze dokonce brát jako rafinovaný produkt placement (když zmíním tenhle seriál, tak se na něj určitě lidi podívají a potom si koupí knižní předlohu, kterou shodou okolností vydala naše společnost, muhaha), ale ve většině případů se pravděpodobně jedná prostě jen o touhu autorky předat dál, co ji baví (sběratelství figurek Funko POP nebo oblíbené songy).

To ty jsi pořád tvrdila, že nerandíme, že se jen opakovaně vyskytujeme ve stejnou chvíli na stejném místě. (str. 177)

Děj se stejně jako v předchozích dílech (volně navazující) série odehrává v Americe a hlavní postavy z nich se nyní vrací na scénu jako vedlejší. Až na to, že už je jich docela hodně a zbytečně kradou prostor ústřední dvojici.

Travis konečně získává výraznější osobnostní rysy, ačkoliv stále budí dojem fiktivního pana dokonalého. Citlivý, pozorný, čeká na tu pravou, snadno se zamiluje… Takový young adult ekvivalent Teda Mosbyho z Jak jsem poznal vaši matku. Harper si oproti tomu udržuje navenek nepřístupnou masku drsňačky v černém, ale v nitru je jenom osamělou dívkou, co stále ještě hledá sama sebe.

Harpeřina spolubydlící Isabella, jež se ocitla na vozíčku, nejprve nepochybně vyvolá dojem účelově inkluzivní role, což se posléze v poděkování potvrdí, ale Nofreeusernames na mizerné zastoupení charakterů tohoto typu v literatuře pro mladé opravdu kápla a po konzultacích s reálně hendikepovanými přáteli dovedla Izzi k naprosté dokonalosti a autenticitě. S lítostí na tuhle potrhlou vozíčkářku se zálibou v tanci a online-hrách rozhodně nechoďte a patrně si ji oblíbíte stejně jako Travise s Harper, snad i víc.

Příznivci romancí od nenávisti k lásce tentokrát ostrouhají. Milostná linka se vyvíjí z přátelství, pomalu a navzdory několika úskalím lehce předvídatelně. Rýsující se vztah nevypadá toxicky a potěší zejména čtenáře feel-good contemporary (pohodový příběh ze současnosti).

„Pokud je to pro vás důležité, najdete si na sebe čas, pokud ne, najdete si výmluvu.“ (str. 72)

Jak je již u této knižní řady zvykem, výtisk doplňuje kvantum roztomilých malůvek, barevné bubliny chatů, různé obrázky, fotografie nebo instagramové stories. Ztvárnění Harper má na svědomí cosplayerka Tessa Carter a naprosto roztomilou obálku ilustrovala (opět) Tereza Basařová.

Jsme nevyhnutelní sice obsahují nespočet klišé, ale oproti ostatním slaďákům přináší závan modernosti. Komerční počin poslouží přesně svému účelu: poskytne odreagování i zábavu, neváhám ho proto doporučit jako letní a oddychové čtení.

Snít můžeš začít kdykoli, klidně až ve chvíli, kdy se ty sny začnou plnit. (str. 105)

Pod pseudonymem Nofreeusernames se ukrývá Olga Zbranek Biernátová, tvář Humbook týmu, markeťačka společnosti Albatosmedia a známá bookstagramová influencerka. Roku 2020 debutovala u nakladatelství CooBoo románem Navždycky (recenze), jenž vznikl na základě veleúspěšného minipříběhu z aplikace Storki. Krátce poté navázala pokračováními Miluju tě. Já vím a Letní noci (recenze), novinka Jsme nevyhnutelní celou tetralogii důstojně uzavírá.

Zde si můžete na našem webu přečíst upřímný a poutavý rozhovor s autorkou.

Subjektivní názor: Přiznám se, že jsem předešlý díl Letní noci přeskočila (Pomáda jde totiž absolutně mimo mě), tudíž jsem měla ve znalostech menší mezery, ale díky vsuvkám s kontextem jsem se bez problémů chytla. Užívala jsem si hlavně narážky s Thorem a Lokim, dále pak pasáže zkoušek a koncertů s kapelou, z postav mi nejvíce přirostla k srdci Izzi.

Jako zapálený fanoušek League of Legends ovšem musím poukázat na nesrovnalosti… Izzi údajně paří v noci, protože její parťák z jiného časového pásma jindy nemůže – což je hloupost, protože hra funguje na bázi serverů v rámci regionů, a pokud by se kupříkladu někdo z Evropy připojil do Severní Ameriky, měl by příliš vysoký ping (jinými slovy by se mu to hrozně sekalo). Šampion Yone rozhodně není tank a vlastně celé ty rozhovory o LoLku byly velký bizár. Opravdoví hráči by neřešili, na jakou lajnu který šampion patří, ale třeba co staví za build, co mají za skiny, v jaké jsou divizi rankedů apod.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Jsou moment, nebo navždycky? Volné pokračování bestsellerové romantické série.

První pravidlo Travisovy kapely zní: členové si spolu nesmí nic začít. Druhé pravidlo Travisovy kapely zní: členové si spolu NESMÍ nic začít. Zdá se to snadné, ale vše se zkomplikuje, když Travis jednou přijde na zkoušku a zjistí, že kluci vybrali novou zpěvačku – jeho expřítelkyni Harper. Protože od jejich rozchodu uběhl nějaký čas a oba mezitím byli s někým jiným, dalo by se čekat, že jeden druhého už pustili z hlavy. Jenže jak říká Loki: „Láska je dýka.“ A zrovna tahle je nebezpečně ostrá.

Nakladatelství: CooBoo
Série: Navždycky (4.)
Ilustrace: Tereza Basařová