Recenze: NAVŽDYCKY (Nofreeusernames)

Z mobilní aplikace na pulty knihkupectví

Za elektronickou reading copy děkuji Albatrosmedia.cz

Olga Zbranek Biernátová, známá knižní influencerka a členka Humbook týmu působící pod přezdívkou Nofreeusernames, si právě prostřednictvím nakladatelství Cooboo plní jeden ze svých velkých snů. Autorčin debut s názvem Navždycky pracuje s předlohou jejího příběhu z aplikace Storki (Jsem tu a mám čokoládu), kterému dodává úplně nový rozměr. Titul se prezentuje coby oddychová romantika pro náctileté se špetkou sarkasmu a pořádnou porcí referencí na oblíbené fandomy. Stojí však opravdu za to, nebo jde jen o marketingový tah? Díky konkurzu Humbooku smíme nahlédnout pod pokličku připravované novinky o pár dní dříve!

Hlavní hrdinka Mei ztělesňuje moderního teenagera ze střední. Mezi její záliby patří nadměrná konzumace sladkostí, kradení klučičích mikin, sledování seriálů a... chatování. Především se svým nejlepším kamarádem Travisem, do kterého je už nějakou dobu tajně zamilovaná. Zničí city jejich přátelství, nebo ho naopak promění v něco víc?

A potom je tady Liam  protivný soused, s nímž si Mei pravidelně vyměňuje nenávistné vzkazy přilepené na okně v jakési parodii na videoklip Taylor Swiftové. Ačkoliv si ani jeden z nich již není schopen vybavit, jak a proč to vlastně celé začalo, vzájemná nenávist stihla zakořenit příliš hluboko. Dovede jejich přesvědčení zvrátit fakt, že jsou spolu donuceni sdílet lavici během hodin výtvarné výchovy? To se ještě uvidí, každopádně... Nikdy neříkej nikdy.

„Kdybych políbila žabího prince, promění se v ještě ošklivější ropuchu.“ (Str. 95)

Ich-forma minulého času se k vyprávění vyloženě hodí a skrze protagonistku čtenář zažívá spoustu příjemných chvilek. Jazyk je přímý a prostý, sloh neobyčejně čtivý. Občas se vyskytne zajímavá myšlenka, nápaditá metafora či trefný vtípek (i když ne všechny pochází z autorčiny hlavy), nechybí ani citace či odkazy na jiná díla, přičemž nejvýraznějším zdrojem budiž univerzum Harryho Pottera. Kapitoly mají hravé, tematické názvy a doprovodné malůvky. Text je sem tam proložen vsuvkou virtuální konverzace z messengeru, která dodává knize šmrnc.

Zdroj: výřez oficiální ukázky z knihy

Příběh sice postrádá výraznější dějovou linku, ale to neznamená, že by byl o ničem. Vztahy jsou totiž pro většinu cílové skupiny středobodem vesmíru, a i když Navždycky provází hromada klišé, autorka je pojímá velice osobitě. Kupodivu se zabývá i nelehkými okolnostmi a stavy, které se zas tolik neřeší, přestože mnoha lidem mohou mluvit z duše.

„Spousta lidí nezvládá emoční nudu. Když se dlouho nic neděje, na někoho se naštvou, platonicky se zamilují nebo si alespoň pustí dojemný film. Já mezi ně rozhodně nepatřím! Nemám ráda změny a špatně snáším jakékoli extrémy. Miluju svůj předvídatelný život, kterým nikdo neotřásá v základech. Nebo jsem ho spíš milovala, protože poslední dobou jdu z jedné vypjaté situace do druhé, ani se mezi nimi nestíhám nadechnout.“ (Str. 144)

Postavy by se daly popsat jako uvěřitelné a sympatické, výjimku tvoří snad jen charakter šablonovité mrchy. Na obzoru se rýsuje milostný trojúhelník, žádný z úhlů však není tupý. Jak Travis, tak Liam jsou rovnocennými soupeři o Meino srdce, ačkoliv každý soutěží o jinou roli. K tomu přidejme uličnickou Avu – a parta, která se postará o neutuchající přísun hlášek a komických scén, je kompletní.

Někteří označují autorku jako českou Kasie Westovou, leč mně titul připomínal spíše Všem klukům, které jsem kdy milovala od Jenny Hanové. Nofreeusernames si v jedné pasáži dělá legraci z tzv. nasíracího umění (např. když je v galerii vystaven obraz obyčejného čtverce za několik desítek milionů dolarů) a já se obávám, že někomu se může podobně jevit i její kniha. Pro mě ji z řad průměrnosti vyzdvihl úžasný smysl pro humor, nicméně jsem doufala v krapet vyspělejší hrdiny a děj.

„Bylo to jako ve filmu – když má hlavní hrdinka blbý den a všechno se jí hroutí pod rukama, její neštěstí se projeví tím, že se zatáhne, ochladí a spustí se déšť. Znáte snad nějaký film, ve kterém by třeba na pohřbech svítilo sluníčko a zpívali ptáci? Nebo když holka dostane kopačky, vyhodí ji z práce, a ještě jí ukradnou kabelku, nikdy se neprochází sklesle po ulici, zatímco kolem rozkvétají třešně a zmrzlinář naproti zpívá veselou melodii. Vždycky prší!“ (Str. 34)

Za zmínku rovněž stojí, že na rozdíl od jiných internetových celebrit autorka publikovala ucelený příběh s jistou literární hodnotou, nikoliv svůj rádoby životopis či výbor starých článků. Navždycky hodnotím jako vydařený experiment, svěží vítr na poli české young adult. Staví na osvědčených základech, a přesto přináší něco nového.

Pokud vás naše recenze navnadila, zapište si do diáře, že kniha vychází 5. října. A čekání si můžete klidně ukrátit přečtením nějaké té storki...

Mei Bradleyová miluje čokoládu, Harryho Pottera a svého nejlepšího kámoše Travise. Prostě další holka, která žije tohle obrovské klišé a doufá, že jednou budou víc než jen kamarádi. Nejradši by si za to nafackovala.

A aby toho nebylo málo, je tu taky kluk odvedle, její největší noční můra už od třetí třídy, který ji dennodenně uráží přes okno svého pokoje. Tomu by taky nejradši nafackovala.

Když se o ni Travis konečně začne zajímat, je to v tu nejméně vhodnou chvíli. Mei je nemocná a polibek, o kterém sní od doby, co si přestala hrát s panenkami, musí ještě chvíli počkat. Zatím můžou randit tak maximálně přes messenger. Bude ale skutečné rande nakonec lepší než to virtuální? A dočká se líbání s motýlky v břiše, ohňostrojem a zemětřesením?

#feelgood romance, která vznikla podle storki Jsem tu a mám čokoládu

Nakladatelství: Cooboo
Žánr: romantika pro dospívající