Recenze: PŘÁNÍ! (Leandra Sold)

V ledové zemi, kde vládne noc,
tam nepřijde ti už nikdo na pomoc.
Pán mrazu je vládcem toho chladného kraje,
kde v mírném vánku si vločka s vločkou hraje. (str. 108)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Canc.

Všechno začíná v dětství hlavní hrdinky Karin,
během něhož ji navštěvuje chlapec Khlod, který se o ni zajímá jako o nikoho jiného. Hraje si s ní a ukazuje jí krásy sněhu. I když si na tyto momenty Karin příliš nepamatuje, chová k zimnímu počasí a sněhovým vločkám velké sympatie a vždy se v tomto období cítí nejlépe. Až do momentu, kdy ji zastihne s kamarádkou na horách, a ona se dozví o nehodě svých rodičů. Už podle anotace tušíte, že právě tento zvrat jí navždy změní život. Karin totiž zachrání maminku a přitom se zaváže ke slibu, u kterého si nedokáže představit jeho následky…

Problém pro někoho může být cca prvních sedmdesát stran, které nejsou dostatečně vyzrálé a náročnější čtenáře potrápí. Jedná se o nejslabší pasáže, které kniha nabízí, a také nejvíce účelové, jelikož se v nich objevují i záměrná úmrtí, která však v hrdince vyvolají jen chvilkové emoce a publikum zřejmě nepocítí vůbec nic.

Ačkoliv i zbytek konceptu je povrchní a propracovaný méně, než mnozí čekají, přece jen se během hlavního dění zlepšuje. Stejně tak i scény nejsou natolik roztěkané, ale vypravování působí celistvěji. Příběh je rozvíjen v ich-formě a neuškodila by mu pečlivější korektura. Hned v první kapitole narazíte na spojení mrznoucí vzduch, které nedává smysl, a takových výrazů naleznete více. Nenároční možná nezaznamenají, náročnějším neuniknou.

Popisy jsou vzletné, příhodně poetické a plné atmosféry, která má i přes nepropracované texty skutečně nějakou sílu a dokáže své čtenáře oslovit. Rozhodně patří mezi to málo kladů, které titul nabízí.

Další předností je právě originální téma. Slovanská mytologie je sice známá, ale zrovinka tento motiv je zpracován minimálně, a především v pohádkových romancích, takže opravdu hodně potěší. Navíc mytologické základy jsou pevné a neotřesou jimi dokonce ani četná klišé, která jsou sice u romantických knih běžná, ale tady mohou některé čtenářky až bodat do očí. Tolik jich autorka využila. Potěší specifické pojmy a prvky, na které jste zřejmě ještě nikde nenarazili. Setkáte se s pánem Mrazu, s vílami, bohy i bludičkami. Zkrátka bytostmi typickými pro slovanskou mytologii.

Nenadchnou bohužel ani postavy. Jsou stejně jako děj povrchní a působí, jako by byly pouhými loutkami. Ani hlavní hrdinka Karin to nezachrání, jelikož postrádá jakýkoliv vývoj, a to i v době, kdy se pro ni život velmi změní. Ke všemu nemusí být všem sympatická, jelikož se nechová na svůj věk dvaceti let, ale spíše ji můžete vnímat jako mladší. Některé myšlenky se jí v mysli motají stále dokola, což může být nepříjemné, a navíc se velmi snadno nechá rozptýlit.

Ačkoliv Karin mluví o tom, jak je pro ni rodina důležitá, z knihy to příliš nevyznívá. Možná to bude i tím, že Leandra Sold dává důraz i na scény, které jsou spíše vedlejší a ty podstatné pak mezi nimi zapadají. Karin se tedy zajímá o svou mladší sestru a o svou maminku. Přestože přijde o oba rodiče, o otci se vlastně zmiňuje nejméně a nevypadá to, že by po něm nějakým způsobem truchlila. Maminka je sice v nemocnici nějakou dobu, ale ani to na ni nezapůsobí. S kamarádkou Lindou mají spíše jednostranný vztah, jelikož zatímco Linda se o Karin zajímá, Karininy myšlenky se týkají pouze jí samotné.

Závěr působí urychleným dojmem a opět obsahuje dostatek klišé a dojemných scén na to, aby se některým protočily oči. Na druhou stranu, jestli dáváte přednost romantickým knihám a chcete emoce a jistou přeslazenost, pak se vám milostná linie v pohádkové verzi může zamlouvat.

Grafická stránka příběhu je skutečně vymazlená do detailu od malých ilustrací až po ty větší, rozhodně během čtení vyvolávají tu správnou atmosféru stejně jako třeba střípek promyšlenosti v podobě legendy o Mrázovi. Těch střípků je více, ale zas ne tolik, aby dohromady složily kvalitní koncept. Ovšem jestli jste celé divé do knižního merche, doporučuju prohlédnout si jej u nakladatelství Canc. Placky, záložky, hrnečky a svíčky jsou naprosto famózní především díky nádherné pohádkové ilustraci. I když běžně na takové věci nejsem, tohle podle mě dostane každého.

Přání! je velmi, velmi oddechovou pohádkovou romancí se slovanským námětem, a přestože má na knižních databázích vysoké hodnocení, ne každý musí být takto uchvácen. Dílo je slabé, objektivně vyznívá dokonce jako nejslabší z autorčiných děl, a pokud bych mohla, doporučila bych vám spíše knihu Chci tě slyšet než právě Přání!

Alexandra Soldánová, vystupující také pod pseudonymem Leandra Sold, je známá sérií Bílý jasmín (Bílý jasmín, Svůdný jasmín, Rudý jasmín) a kvalitním románem pro ženy s názvem Chci tě slyšet. Další na řadu přišel titul Přání!, který byl sepsán ještě před Chci tě slyšet a vyšel u nakladatelství Canc jako pohádka pro dívky s prvky slovanské mytologie.

Subjektivní názor (Do hodnocení nespadá): Za mě je počin velmi, opravdu velmi slabý a jedná se už o druhý titul z nakladatelství Canc, který působí jako pracovní verze, jež ještě neměla vyjít, ale na které se naopak mělo hodně, opravdu hodně pracovat, aby získala své kvality. Silný potenciál a ani originální námět nezachrání nepropracovaný a nekvalitní obsah. Ačkoliv se mi líbilo téma, dílo se mi četlo dost špatně, a hlavně začátek mi dával vážně zabrat. Pokud by tohle byla moje jediná kniha od Leandry Sold, už se k ní nikdy nevrátím, ale jelikož vím, že umí psát a má kvalitní zpracování, což dokázala v Chci tě slyšet, kde nasadila laťku hodně vysoko, budu se těšit na další příběhy a jen doufám, že se nebude jednat o šuplíkové verze, které si autorka schovává z dospívání. Ty jsou jen vhodnou připomínkou její fantazie, ale naprosto jí kazí renomé. Jako náročnější čtenářka tedy Přání! vůbec neocením, ale opět je znát, že Leandra Sold má silný potenciál. Vím, že nám ještě ukáže.

Závěrečné hodnocení: 40 %

Po nehodě rodičů touží Karin po jediném – aby se její matka uzdravila a ona se mohla vrátit do školy. Proto nezaváhá, když jí Pán Mrazu nabídne jedno splněné přání. Jenže co když za něj bude muset později draze zaplatit? Dívka má pouhý rok na to, aby se rozhodla, co je pro ni cennější. Zdraví matky a štěstí mladší sestry, nebo její vlastní touhy a sny? Zatímco jinde se čas zastavil, pro Karin se z týdnů stávají dny a z minut pouhé vteřiny. Jsou totiž rozhodnutí, na která ani věčnost nestačí…

Nakladatelství: Canc
Žánr: fantasy, dívčí román
Počet stran: 288