Recenze: CHCI TĚ SLYŠET (Alexandra Soldánová)

Kvalitní romantické drama z herecké oblasti

Chci tě slyšet (Alexandra Soldánová, nakladatelství Albatrosmedia – Motto)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Alexandře Soldánové.

Alexandra Soldánová, známá také pod pseudonymem Leandra Sold, debutovala sérií Bílý jasmín, která by ačkoliv je čtenáři dobře hodnocená potřebovala ještě nějakou péči. Autorčinými nejnovějšími knihami jsou Přání!, které vyšlo u nakladatelství Canc, a horká novinka z Motta s názvem Chci tě slyšet.

Styl psaní je příjemný a čtivý. Má atmosféru a působí přesně, jak od románů pro ženy očekáváte. Navíc už od začátku dává autorka na odiv svou slovní zásobu, schopnou práci s textem a smysl pro nápaditost. Kupříkladu tím, že nenásilně a s lehkostí dokáže zakomponovat prvek z pohádky o Popelce.

Román Soldánové vyznívá, jako by sepsat jej byla naprostá hračka, ovšem stojí za tím spoustu práce a ocení ji především náročnější čtenářky. Vyprávění zní o to autentičtěji, protože se autorka nesnaží zachovat spisovný styl v dialozích, prostě jim dá volný průběh. Nechá hrdiny, aby byli lidští. Příjemné je, že se v ich-formě dozvídáme dění, jak ze strany Anety, tak i z úhlu pohledu Robina.

Vše začíná poměrně vtipně. Protagonistka Aneta má prostě den blbec, a to ve velkém. Nesloží se z toho, sice se vzteká, ale má sílu a odhodlání jít dál. Díky tomu také získá práci chůvy u sympatického mladého muže.

Jak tušíte podle anotace, kniha bude svým způsobem emocionální. Tuto stránku zastupuje sedmadvacetiletý charismatický Robin, který se sám stará o sedmiletou holčičku Báru. Co za tím je nebudu prozrazovat, jelikož tajů a překvapení má Robin na kontě víc a věřím, že budete nadšení, jak se vše šikovně snoubí.

Zpestřením je Aneta, mladá žena z Karlových varů, která se o sebe umí postarat. Je to holka do nepohody. I když občas nemá štěstí, nezhroutí se. Není zhýčkaná nebo naopak přespříliš emancipovaná, je prostě svá. Má vlastní, velmi reálné problémy i náhled na život.

Spisovatelce se podařilo vykreslit opravdu živé a věrohodné postavy, které mají klady i zápory. Můžou vás bavit, rozčilovat, ale i překvapit.

Příjemné je, že se dění odehrává ve známém českém prostředí s tuzemskou mentalitou, kterou Soldánová vhodně využívá.

Čekáte romantické drama? Toho se dočkáte, mimo efektního srdceryvného životního osudu se samozřejmě objevuje také konkurence, se kterou Aneta bude muset soupeřit o Robinovo srdce. Přítelkyně Veronika, Robin jí říká Niko, je právnička a vypadá nádherně. Je to hodně výrazná klišé postava, kterou ke zklamání některých čtenářek v dramatu mezilidských vztahů objevíte.

Kladem je, že si autorka zřejmě dělala rešerše, ať už se jedná o zaměstnání realitního makléře či hereckou oblast, vše má zmáknuté. Navíc všechno vyznívá velmi reálně, jako by šlo o skutečný život. Při čtení jsem měla pocit, že se mi před očima odvíjí drama milostného reálného seriálu s atraktivním motivem a příjemnými herci. Je hodně překvapivé, kolik témat Soldánová zpracovává a jak je dokáže rozvést. Příběh vůbec není povrchní, ale snaží se představit vše a přitom nezahltit, což se daří. Hodně příznivě vnímám propojenost obou rovin, což poznáte záhy během čtení.

Milostné romány pro ženy obvykle mají minimum psychologie, nebo ji postrádají úplně, tohle naštěstí není ten případ. I sezení u terapeuta proběhlo velmi zdařilou formou a nejen emoce, ale i psychologie se v knize nachází dostatečně. Taktéž i vhodně zvolený humor, ať už se jedná o roztomilou nešikovnost či různé trapasy, sarkastické poznámky a další prvky, které dokreslují celý zážitek.

Mnohé čtenářky potěší, že se Soldánová nevyhýbala ani intimním scénám. Pár jich zmínila, a to naprosto stačilo, aby vytvořila ten správný dojem a podpořila chemii mezi hrdiny, která je pěkně hmatatelná.

Mezi negativa patří trocha té účelovosti. Víte, že se některé scény objeví a proběhnou tím a tím způsobem. Je velká škoda, že se autorka nedokázala vyhnout možná někdy až příliš ohranému schématu. Pro někoho může být klišé, které tu má také své zastání, kladem i záporem, to už záleží na vás, jak na to nahlížíte.

Chci tě slyšet je romantické drama pro ženy se spoustou dobře zpracovaných témat, které zaujme nenáročné i náročnější čtenáře, toužící po kvalitní oddechové četbě.

Bílý jasmín na mě neudělal kdysi nejlepší dojem, ačkoliv Soldánová už tehdy měla literární um a potenciál. Když ale sérii psala, byla mladá a nezkušená a je to na ní znát. Náročnější čtenář si ji neužije, a hlavně proto jsem byla hodně zvědavá, jestli udělala od té doby nějaký pokrok. Musím uznat, že nyní už před sebou nevidím debutantku s talentem, ale skutečně talentovanou spisovatelku, která umí sepsat kvalitní a promyšlenou knihu. Chci tě slyšet má v sobě trochu té účelovosti, což většina čtenářů odpustí a s ohledem na téma jsem i já přimhouřila oči. Četlo se mi báječně a bavilo mě to. Největším minusem je za mě anotace, název a obálka, která mě osobně vůbec nezaujala. Kdybych se tak moc nechtěla podívat na autorčin vývoj, unikl by mi opravdu kvalitní román, což by byla škoda, ale anotace vůbec ničím nezaujme, stejně jako obálka je obyčejná a samotný název má sice kouzlo, ale to v souhrnu se vším předešlým zapadá. Asi bych byla vděčnější i za tu Popelku z metra, což byl podle doslovu pracovní název.

Závěrečné hodnocení: 89 %

Poslouchej hudbu, uslyšíš moje srdce.

Aneta už od malička věděla, že jednou bude stát v záři reflektorů, ale ani stín by jí nebyl proti srsti, jen kdyby jí divadelní role vydělala na účty. Namísto vysněné herecké kariéry se však zasekla na pozici asistentky. Když o nenáviděnou práci nečekaně přijde, stane se chůvou na půl úvazku. I její nový zaměstnavatel Robin měl kdysi svoje sny. Proč se jich vzdal? A jak to souvisí s opuštěným klavírem v patře jeho rozlehlé vily? Možná ti dva mají společného víc, než si původně mysleli. Jenže zatímco Aneta se ze všech sil snaží postavit na divadelní prkna, Robin se jim coby dítě vyhaslé herecké hvězdy obloukem vyhýbá. Zatím. A pak dostane Aneta nabídku, kterou by žádná začínající herečka neodmítla…

Nakladatelství: Motto
Žánr: milostný román, román pro ženy
Počet stran: 280