Recenze: BÍLÝ JASMÍN (Leandra Sold)

Paranormal romance

Za recenzní e-výtisk děkuji autorce Leandře Sold
Chci zakoupit titul

Leandra Sold je česká autorka, píšící pod pseudonymem, která elektronicky vydala trilogii Bílý jasmín. Paranormal romance jsou čtenáři velmi dobře přijímány; co vás na těchto knihách nejvíce láká?  Co se skrývá za zajímavou anotací?

Než započne příběh, čeká vás poetická báseň, tvořena volným rýmem, která vám přiblíží román, umíte-li číst v metaforách a mezi řádky. Rozhodně příjemný začátek. Prolog vás odkazuje na matoucí část, která se vysvětlí samozřejmě až později. Poukazuje na nebezpečí, které se v knize skrývá. Účelem bylo navnadit, ale tohle vás spíš připraví na nevyhnutelné. Necítíte napětí, jelikož netušíte, čeho se prolog týká. Takové úryvky bývají běžné, ale v tomto případě úvod není zvolen nejvhodněji.

Prolog je psán er-formou, zatímco samotný příběh je již vyprávěn v ich-formě. Styl psaní odpovídá začínající autorce, je prostý a bez známky zkušenosti práce s textem. Osekaný styl, kdy se autorka zaměřila především na dialogy či málo rozvitá souvětí, vás může brzy přestat bavit.  Sice si Leandra Sold dáva pozor na opakování slov a nezabředává do  umělosti, ale při čtení je cítit nejistota a náročnější čtenář pozná také jistou křečovitost.

Oceníte, že kapitoly mají v úvodu vždy nějaký zajímavý citát známé osobnosti. Takové oživení románu je velmi příjemné a u debutantů také překvapivé, málokdo na takové detaily, které jsou pro mnohé podstatné, dbá. Dalším překvapením je, že zarovnání textu není do bloku. Jelikož tak vídám i tištěné knihy, zřejmě ne každý řeší typografii až do detailu. Nejedná se tedy ani o klad či zápor, spíše jen konstatuju jako zajímavost.

Představovala jsem si cokoliv, ale že rovnou ocitnu v pozoruhodném fantasy světě rozhodně ne. Už na začátku je vidět, že se autorka nebojí líčit ani temnější prvky, zatímco se děj stáčí lehce pohádkovým směrem, a dává důraz na to, aby ústřední hrdinka mohla mezi neobvyklými vrstevníky dospět. Yasmine je totiž cokoliv, jen ne obyčejná, a to ani zdánlivě. Hned na začátku příběhu vás čeká překvapení, po kterém text ubíhá ještě rychleji. Problém je, že se autorka rozhodla zrychleně popsat dětství hrdinky a v jedné fázi, kdy je čtenář ještě v domnění, že se pohybuje v době nevinnosti, přechází vyprávění do dospělosti, což není nijak zvýrazněné a může vás to tedy zmást.

Yasmine začíná zažívat život jako každá sedmnáctiletá dívka a téměř vše je pro ni ryze nové. Sžívá se s lidskou stránkou, když se ocitá na párty nebo chodí na střední školu v Shadows Creek. Potýká se s problémy teenagerů, emocemi, neznalostí. Její boj nemá konce a ještě se k tomu přidává něco mnohem temnějšího, než by čekala...

Samozřejmě při objevování světa má své pomocníky i nepřátele, kteří však jsou mnohem starší a zběhlejší a občas prostě neberou ohledy, které by Yas potřebovala. Postupně si získává i lidské přátelé, ale nic není černobílé... Je těžké zapadnout a ještě těžší být tím, kdo ve skutečnosti je, ve světě plném lidí a neobvyklosti.

Charakterů je poměrně dost, což je prostě výrazný problém. Začínající autoři obvykle nemají zkušenosti a nesnadno se jim vytváří charaktery živé. Ani v tomto případě se tak nevyhnete čtení o prostších postavách, které sice mají své rysy, ale zapadají v jakémsi pubescentním chování, které mají všichni hrdinové stejné. Tímto faktem se autorka starším čtenářům nezavděčí, protože to při delším čtení působí spíše ubíjejícím dojmem. Především když jsou některé postavy přes tisíc let staré, a stejně máte pocit, že právě prochází pubertálním obdobím.

Dějová linie působí převážně jako young adult romance ze střední školy, která má navíc fantasy prvky s temnějším jádrem. Zkrátka typická paranormal romance, kterých vychází v ČR poskrovnu a o to víc ji čtenáři tohoto žánru ocení. Děj se odehrává v Americe. Atmosféra slunce a horké pláže je víc než příjemná, ale ne vždy se autorce podařila vykreslit.

Romantická zápletka sice obsahuje určité prvky klišé, ale je čtivě podaná a to je podstatnější. Co na tom, že se autorka nechala trochu inspirovat, když její zpracování je osobité a dokáže vás zaujmout? Na své si určitě přijdou romantické dušičky, které se ve fantasy cítí jako ryby ve vodě.

Na akčnějších a dobrodružnějších scénách by chtělo trochu více zapracovat. Atmosféra není tak silná, jak by bylo zapotřebí, a spíše působí medově a mile dle povahy ústřední postavy. Napětí sice postupně graduje, ale mohlo by být silnější, aby skutečně čtenáře donutilo zalapat po dechu. Temnější části jsou výborným protikladem sladké romance, ale s ohledem na styl psaní nemají takovou sílu vás ohromit.

Kniha je obohacena o mytologii, svět andělů a démonů, a to poměrně kreativním a jiskřivým stylem. Bohužel to vypadá, že ač to má autorka v rámci možností promyšlené, nepovedlo se jí tyto prvky plně zapracovat do děje. Další problém nastává, když spisovatelka namísto rozvádění podstatných scén zabředne ve zbytečnostech a líčí nepodstatné situace, které děj otupují. Pokulhává tím dynamika, a to poměrně často. Je vidět, že Leandra Sold ještě nemá takové zkušenosti, aby věděla, které texty vypustit a které naopak rozepsat. Určitě by neuškodila redaktorka, která by příběh proškrtala, a dodala tak potřebnou dynamiku. Kniha se totiž v některých pasážích spíše lenivě táhne, což není nejvhodnější.

Kniha obsahuje gramatické i pravopisné chyby, kterých není mnoho, ale náročnější čtenář si jich všimne již na první stránce. Jedná se o překlepy nebo špatně zvolené velké písmo po přímé řeči. Maličkosti, které nenáročným nevadí, ale také je neocení.

Román je skutečně vytříbený do detailu, co se týče oněch zajímavostí navíc. Nejen že obsahuje originální básně, které se k ději výtečně hodí, ale dokonce i poznámky pod čarou. Autorka myslí na čtenáře, kteří neovládají anglický jazyk, a dává jim k dispozici překlady anglicky psaných úryvků textu či klasické vysvětlivky apod.

Je vidět, že si autorka dala hodně práce, aby její román byl pro čtenáře zajímavý a měl něco navíc. Škoda jen, že stejnou péči nevěnovala i samotnému příběhu, který je pro náročného čtenáře prostě jedním z těch slabších. Kniha tak nepostrádá osobitost, ale naopak propracovanost. Práci s textem je potřeba ještě hodně trénovat, aby kniha odpovídala lepší úrovni a zaujala nejen nenáročné čtenáře, ale potěšila i ty náročnější.

Námět byl zajímavě uchopen, měl jako oddechová četba co nabídnout, ale opět chybí propracovanost. Závěr je překvapivý a přiměje vás se pousmát. Autorka se snažila nevymýšlet zbytečně složitou zápletku, ale zato dala na upřímnost a smyslnost, čímž si získala pozornost čtenářek.

Knihu bych doporučila jako zajímavou oddechovku nenáročným čtenářkám, které mají v oblibě romantické fantasy. I přes chyby začínajícího autora je kniha nejspíš potěší.

S ohledem na styl psaní je debut slabý. Čtení bylo zajímavé, zápletka měla hlavu a patu, ale... bylo to nedostačující. Sama jsem zvědavá, jak se s druhým dílem autorka polepšila a zda nabízí čtenáři mnohem lepší zážitek.

Yasminne je zdánlivě obyčejná dívka, která se přistěhovala do ospalého městečka na pobřeží Severní Karolíny spolu se svým strýcem Pheenexem a dvěma sourozenci. Nedlouho po jejich příchodu se však začnou v okolí ztrácet její spolužačky z místní střední školy.
Sama Yasminne ovšem nemá čas řešit vlastní bezpečí, protože jediné co ji zajímá, jsou nebesky modré oči, jež patří bloďatému bratranci její nejlepší přítelkyně Diane.
Přesto se nakonec zaplete do temné hry svého bratra Asmodea, který s ní má už od jejich přistěhování svoje vlastní ďábelské plány.
Podaří se Yasminne nesejít ze správné cesty a splnit poslání, které jí bylo předpovězeno už před dlouhými staletími samotnými serafíny i přesto, že to znamená zradit vlastní krev? Nebo podlehne kouzlu svůdného černovlasého Daniela?
A jakou roli hraje v celé věci neznámý šedooký muž, o kterém se jí zdává?

Nakladatelství: TZ-one
Rok vydání: 2015