Recenze: ADVENTNÍ KALENDÁŘ POVÍDEK NA ZIMNÍ NEČAS (kolektiv autorů)

Netypické vánoční počtení

Adventní kalendář povídek na zimní nečas (kolektiv autorů, nakladatelství BRK)

Malé nakladatelství BRK, které se zaměřuje na původní domácí tvorbu, založila Nikol Wolfová společně s Jiřím Kernerem. Nikol Wolfová se kromě nakladatelské práce věnuje také tvůrčí činnosti. V rámci projektu vyšly recenze na její dvě knihy z fantasy série Ti předurčení (recenze I. knihy, recenze II. knihy). První ročník sborníku založeného na vybraných povídkách ze soutěže „O první BRK“ (2020), který byl publikován pod názvem Adventní kalendář povídek na dlouhé zimní večery (recenze) se dočkal příznivých čtenářských ohlasů, proto se v redakci rozhodli pokračovat a vydat jej i v roce 2021.

V pořadí druhé antologii najdeme autory, kteří svými texty přispěli i do loňského výtisku. Jmenovitě se jedná o Janu Kvičerovou, Martinu Boučkovou, Pavla Liprta, Ilonu Pluhařovou, Martina Hoffmana, Šárku Hieke a Zuzanu Osifovou.

Tentokrát jich není otisknuto dvacet čtyři, ale ještě o dvě víc. Dvacátá pátá je bonusová a je zařazena jako taková pomyslná třešnička na dortu na samém konci. Dvacátá šestá nedostala úplně svůj vlastní prostor v podobě samostatného úseku, ale je přidána pod úvodní pasáž s proslovem nakladatelství. Napsala ji Eliška Gavlovská a lze ji označit za nejslabší. Novinkou je také slovenská tvorba od Barbory Marasové, jež se úspěšně probojovala do finálového výběru.

Uvítací role připadla na Martinu Boučkovou. A  ta se jí zhostila bravurně. Její tvorba je založena na seznámení nesmělé, lehce rozpačité dívky a muže působícího zdánlivě protivným dojmem. Ze začátku je jejich setkání náhodné a nepadnou si příliš do noty. Když se ale setkají poněkolikáté, jdou na rande, jež posléze přeroste v počínající vztah. Vše je vylíčeno něžně a nenásilně s kapkou humoru, bez zbytečné sentimentality a s velmi povedenou stylistickou průpravou, jež zahřeje u srdce i ty největší milostné skeptiky.

Zmíněná povídka je tak docela ojedinělá pojetím. Většina se totiž pohybuje v temném duchu. Jsou rozhodně laděny do pochmurnějšího závoje, než tomu bylo v předchozím případě. Celkové vyznění je tedy poměrně depresivnější, což úplně nekoresponduje se slavnostní náladou kolem vánočních svátků. Čtení je to opravdu spíše na zimní nečas, kdy je nejlepší zahrabat se s hrnkem teplého čaje pod deku.

Skupinka nejotrlejších obyvatel domu číslo osm se v těžkých kabátech nebo péřových bundách sešla ve vstupní hale, aby prodiskutovali otázku nového výtahu. Domovní schůze se táhla dlouhé desítky minut, ale nezaujatému posluchači by připadalo, že se vlastně jedná o poměrně krátkou diskuzi opakující se stále dokola. (str. 179)

Tímto ne úplně veselým směrem se vydala i Jana Kvičerová (Vypravěčka), jež nechala zdárně zpersonifikovat Zimního Nečase. Bájnou postavu, která mrazem připravuje nebohé lidi o život. Pasáž je zároveň propletená se světem snění. Důkaz existence tohoto stvoření z jiné dimenze setrvává jemně zahaleno tajemnem a vlastně zůstává na čtenáři, jak se s pointou popere. Zajímavé určitě je, že ztělesnit stejným způsobem jej nechal Tomáš Voborok (Strč Prst Skrz Krk strká prst skrz krk), který ovšem uplatnil značně hororovější nádech.

V podobném fantaskním smýšlení jsou vystaveny Literární postavy (Pavel Liprt). Děj plyne nenásilně, lehce a graduje do přesvědčivého rozuzlení. Tvůrce nechal ve snu ústřední postavy ožít knižní hrdiny, pocítit je krásy i příkoří existence. Patří k nejpodařenějším kouskům z celého kalendáře.

Tentokrát nechybí ani vraždy a krapet krve pro příznivce krimi. Nejlépe se s tím popasovala Sharka Hieke (Polibek pro Othella). Nejprve rozpracovává motiv nevěry, útek od partnera a mord si nechává do posledních odstavců, čímž kompletně rozbije původní vyznění. Bajka o podivné igelitové tašce (Ondřej „Holohlav“ Podeszwa) je také zvládnutá s patrnou dávkou spisovatelského umu. Je psána s nadsázkou, působí poměrně groteskně, ovšem ne v negativním slova smyslu.

Plachetnice (Michaela Mikulová) nijak nepřevyšuje kvalitou obsahu, nýbrž vyčnívá způsobem zpracování. V celém vypravování se nepoužívá přímá řeč, věty jsou naskládané do takových krátkých úderných úseků.

Za zmínku určitě stojí Přišel k nám Mikuláš (Michala Štrynclová Langerová). Pisatelka se nebála využít perspektivu vícero postav. Dohromady vše funguje skvěle a narození malého Mikuláše, což je vlastně ústředním námětem, je trefně rozebráno hned z několika stran.

Srdcový král od Michaely Dielli přináší poněkud filozofickou rovinu skrytou v konverzaci mezi mladou ženou, uvízlou bez přívodu elektřiny v supermarketu a postaršího pána, jenž vzpomíná na svou zesnulou ženu. Autorka předává špetku toho zamyšlení nad způsobem trávení Vánoc, nad tím, jak žijeme v ustavičném shonu, řešíme pouze dárky a necháváme si utéct atmosféru při přípravách. Přitom nejdůležitější ze všeho je vnímat čas strávený s našimi milovanými.

Almanach tvoří jako celek určitě zdařilou vizitku všech přispěvatelů. Jednotlivé příběhy byly vybrány pečlivě a tvoří komplexně povedené dílo s krásnou jemnou obálkou. Opět jej můžeme nazvat rozmanitým, neboť se zde jako v předchozím mísí žánry fantaskního typu i ty ukotvené v realitě zaměřené třeba na romantické elementy, i když v menší míře, či na společenská témata každodenního života.

Víc mi k tomu ale odmítli prozradit a akorát se dál pochechtávali. Přemýšlel jsem, co by mohl být ten jejich výjimečný vzorek. Mně prošlo pod rukama už snad všechno - léky, drogy, lidská krev. (str. 74)

Lze jej doporučit určitě všem čtenářům, jež vyhledávají v knihách kratší útvary a nevadí jim zčásti otevřené konce. Ne všechny texty se vydařilo uzavřít s jasným vysvětlením.

Osobně mi byla bližší předchozí sbírka z loňského období. Tematicky více odpovídala na můj vkus vánočnímu čtení, pod kterým si představuji větší měrou šťastné konce a hrdiny s úsměvem na rtech, ale pokud mám hodnotit samozřejmě z hlediska propracovanosti a odvedené práce, tak zde vidím určitě krok vpřed. Nejvíce na mě emočně zapůsobilo Obyčejné lidské štěstí (Marcela Fialová), které je opravdu ztělesněním lidskosti a pravého partnerství.

Závěrečné hodnocení: 87 %

V rukou držíte druhý sborník povídek od nakladatelství BRK. Žánrově odlišné povídky na téma „Zimní nečas“ od různých autorů mají za cíl zastavit čtenáře v uspěchaném adventním čase a vyvést je ze zajetého stereotypu. Chvíle lehce nostalgické střídá satira a místy až nekorektní humor, aby vzápětí další povídka vyvolala strach a paranoiu. Netradiční sbírka povídek od českých autorů pro české čtenáře čeká na Vaše přečtení.

Nakladatelství: BRK
Žánr: sbírka povídek
Počet stran: 238