Recenze: PÁN NOČNÍCH MŮR (Jana Kvičerová)

Za každý dobrý skutek budeš po zásluze potrestána

Pán nočních můr (Jana Kvičerová, 1. díl ze série Pán nočních můr, nakladatelství BRK), epická fantasy

Za recenzní výtisk děkuji autorce Janě Kvičerové.

Jana Kvičerová je mladá autorka původem z Litoměřic. Recenzentka internetového magazínu Sarden a má kolegyně v projektu Čteme české autory. Doposud publikovala ve sbornících Dlouhé zimní večery, Zimní nečas a Kdysi v zimě. Povídka Z deníčku smrti se dokonce probojovala do antologie Můj první polibek, pořádanou nakladatelstvím Dobrovský. Její literární ambice však sahají do raného dětství, kdy se v jedenácti letech pokoušela o své první fantasy dílo. Pán nočních můr je prvním románovým debutem, vyšel u nakladatelství Brk.

Vypadá to, že se blýská na dobré časy. Annuvie Cestovatelka, desátá z božích Potomků, je provdána za milovaného muže, Temného krále Gamrona Azgiriánského. Společně se jim podaří zajmout Pána nočních můr – Niaborotha, Gamronova otce, a předvést ho před Nejstarší bohy. Čekají ho kobky Abdaru, vězení, z něhož nikdy nikdo neunikl. Jenže místo zasloužených díků přijde krutý trest. Iriandar, Kodex Sedmisvětí, zakazuje svazek mezi bohem a smrtelníkem. Aby Annuvie zachránila svého manžela, zvolí ztrátu svého poslání Cestovatelky, svobodné vůle a věčného života v Eleastarys.

Pán nočních můr (Jana Kvičerová, 1. díl ze série Pán nočních můr, nakladatelství BRK), epická fantasyPán nočních můr (Jana Kvičerová, 1. díl ze série Pán nočních můr, nakladatelství BRK), epická fantasy

Pro Viu nastává období temna. To nejcennější jí bylo odebráno, a tak své rodině dělá jen ostudu. Co je to za život bez lásky i schopnosti tvořit portály? Peleší se s kdejakým tvorem, do svých komnat se vrací v ranních hodinách v nevábném stavu a oddává se chuti jotenu, což je zakázaný alkoholický nápoj obsahující samotnou krev. Jenže pak se stane něco nemožného – Niaboroth uprchne! Ostatní jí najednou vezmou na milost a dostane úkol přivést ho zpět. Jenže Sektaria, její matka, si ji zaváže přísahou, jež může čtenářům evokovat neporušitelný slib z Harryho Pottera. Uvidí po stovkách let svého manžela? Je vůbec možné chytit Niaborotha podruhé?

Kniha obsahuje tři části rozdělené do dvaceti kapitol. Popisují Viino nové putování i Gamronovy vnitřní boje. Nositel trnové koruny, nechce naplno propadnout temnotě, ale jeho oči získávají čím dál tmavší odstín. Prostor dostanou i další postavy, s nimiž se postupem času seznámíte, ale hlavní pozornost je orientována na naši dvojici. Doplňující jsou čtyři intermezza, kde má hlavní roli samotný Pán nočních můr. Sledujete jeho úmysly i okolnosti útěku. Od začátku na něm něco smrdí, kdo má v jeho nově nabité svobodě prsty?

Pestré prostředí a putování mezi Ragnolií a Phantasiem s sebou přináší i rozmanité bytosti. Prakticky cokoliv, co fantasy žánr nabízí, se zde mihne (víly, trollové, skřítci, trpaslíci, elfové), ale i nové rasy a netvoři (Morohijové, Territi). Autorka pracuje se slovy, jež známe a lehce je pozmění (komářivci, bělubice) nebo z nich tvoří složeniny Třpytihrad, Běsohrad apod.

Regnolia, nazývána božím královstvím, kolébkou života či domovem bytostí Světla, byla jednou z říší Sedmisvětí. Obývali ji rozmanití tvorové od samotných bohů, odlišujících se podle kast, až po prastaré bytosti, které vzešly z kořenů samotné Ilmíry. Bylo to překrásné místo plné slunečního světla. Oplývalo ohromnými loukami s vždy zelenou trávou a nikdy neskomírajícím lučním kvítím. V horských jádrech se nacházely blyštivé trpasličí sluje a jezera i řeky se třpytily jako hvězdné nebe ve dne v noci. (str. 28)

Svět je mnohotvárný, opředený legendami a zákonitostmi. Kasty bohů, historie i vlastní jazyk. Text je místy opatřen poznámkou pod čarou, což dodává určitý dojem reálnosti a může evokovat promyšlenost a tradici viděnou u Pána prstenů.

Jazyk mísí důkladný popis s dobrodružnou akcí. Troufám si říct, že se jedná o určité „literární baroko“. Jana Kvičerová se nebojí věci představit opravdu důkladně a honosnost vykreslit v celé své kráse s pásmem přídavných jmen a přirovnání. Na řadě míst to má spíš negativní efekt, který zpomaluje tempo knihy. Lepší než opakovaně číst o velkoleposti, zdobnosti a dokonalosti vs temnotě, je efektnější situaci vystavit tak, aby byla pochopena napoprvé.

Pasáže obsahují drobné překlepy Regnolie × Regnolia, Harion × na mapě Herion. Místy krkolomnější věty, ale nic výrazného.

Žánrově můžeme mluvit o epické fantasy s kapkou dark (temné) fantasy. Silnější stránkou titulu byly dobrodružné scény. Oheň v Běsohradu či návštěva u Tří sester byly strhující. Temnější oblasti země s tamějšími netvory dokázaly naplno umocnit fantazii a zvýšily literární požitek. Pozitivně hodnotím i několik vztahových okamžiků, jež byly velmi lidské.

„Jestli jsou ty proklatý mláďata jako jejich otcové,“ pronesl Swargan, když s přivřenýma očima sledoval vztekle dorážející nestvůry, „určitě se zhmotní, aby s námi mohly bojovat. Potom je můžeme všechny povraždit.“ „Vždyť jsou to děti,“ sykla královna polekaně. „Není… neexistuje jiná možnost, jak je zastavit?“ „Nejsou to děti, Selenie,“ odvětil a úkosem na ni pohlédl. „Je to jen krvelačná odnož těch nejtemnějších bytostí našeho světa. Vzpomeň si, co za jatka spáchaly na tvém dvoře. Kolik tvých lidí chladnokrevně přinutily k smrti. Nejsou to děti,“ zopakoval a chladně pohlédl vzhůru. „Jsou to netvoři.“ (str. 220)

Ač jsem čtenář velmi pozorný, domnívám se, že není úplně rozumné pojmenovat pět postav podobnými jmény (Sanreesa, Sektaria, Sidareia, Selasiel, Selenie). Obzvlášť ty, jež měly epizodický charakter, nutily ke zpětnému listování, abyste si vybavili, o kom je vlastně řeč. Přehled postav na konci, by byl v tomto případě skvělou volbou.

Pán nočních můr je prvním dílem série Sedmisvětí, takže se očekává hlubší ponoření. Nicméně postav, legend a odboček bylo opravdu mnoho a ne vždy jsem viděla jasný důvod, proč o nich v dané fázi mám číst. Oproti tomu závěrečné vyústění bylo relativně rychlé. Pokud by spisovatelka skončila devatenáctou kapitolou, čitatel by byl v šoku a očekávání, co přinese další díl. Poslední kapitola nastolila pokračování, u něhož se bojím překombinovaných pletich.

Román vytvořil zajímavé prostředí a hrdiny, jejichž úděl mě velmi zajímal, přesto jsem měla s četbou dva problémy. Kvůli jedné větě mi bylo jasné, kdo Niaborotha osvobodil, takže moment překvapení se úplně nekonal. Hlavní úskalí ale vidím v tom, že pokud vykreslím svět, kde jsou některé věci jasně dané, není dobré je v průběhu zmírňovat. Pokud je porušení přísahy smrtící, mělo by to tak zůstat. To samé  v případě v popisu vraždy boha měsíčním kamenem vs. možné eliminace.

Originální fantasy prvotina, s níž strávíte pěkné chvíle. Osudy hrdinů vám nebudou lhostejné, a pokud přistoupíte na trochu košatější popisy, čtení si užijete. Černobílé ilustrace z pera samotné Jany Kvičerové knihu krásně podtrhují. Součástí první a poslední strany je i mapa, která je bohužel stejná. V zadní části klidně mohla být znázorněna Regnolie.

Chcete okusit život, jemuž bohové nepřejí? Zajímá vás, co vše je Via ochotná podstoupit, aby spatřila svého manžela? Dobrodružství, putování, napínavé scény i špetka romantiky v podobě zakázané lásky. Doporučuji milovníkům tohoto žánru, i těm, kdož mají rádi mytologii, legendy a osudovost. Nová země s bezmeznými možnostmi a odvěký souboj Světla a Temnoty. Já pokračování určitě nevynechám.

Závěrečné hodnocení: 75 %

Být dcerou nejvyššího božstva nemusí být žádná výhra. Annuvia Cestovatelka se o tom přesvědčí, když pro záchranu celého Sedmisvětí přivede rodičům spolu se svým zapovězený mužem, Temným králem, nejobávanějšího Pána nočních můr, Niaborotha.

Namísto vděku se jí však dostane krutého trestu – je nucena volit mezi vlastní svobodou a životem toho, jehož nade vše miluje. Po celá staletí pak bloumá jako tělo bez duše, neschopná znovu cítit radost ze života.

Až jednoho dne dojde k několika hrůzným činům a najevo vyjde krutá realita – Niaboroth z nejstřeženějšího žaláře uprchl. Jedinou nadějí na záchranu se tak opět stává ona, ovšem za podmínek vynucené přísahy nelítostné matce. Konečně opouští své vězení, ale vyhledat toho, za nímž ji srdce táhne, nesmí. Podaří se jí zastavit Pána nočních můr, ještě nebezpečnějšího a poháněného touhou po pomstě a ovládnutí všech světů? A neztratí přitom to poslední, na čem jí záleží?

Nakladatelství: BRK
Série: Sedmisvětí (1.)
Ilustrace: Jana Kvičerová