Recenze audioknihy: DÉMONI MINULOSTI (Martina Novotná)

Staré křivdy nerezaví

Audiokniha Démoni minulosti (Martina Novotná, čte Milan Šmíd, 4. díl ze série Moravské případy Jakuba a Viléma, vydavatelství Čti mi), historická detektivka

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství Čti mi!

Seznamte se se čtvrtým (a zatím posledním) případem Jakuba a Viléma ze série spisovatelky Martiny Novotné, jež přináší čerstvý vítr do žánru historické detektivky a vyhýbá se tolik zprofanovanému období Lucemburků. Démoni minulosti vyšli v tištěné podobě roku 2021 u nakladatelství Knihy s úsměvem a zhodnotila ji kolegyně Klára Janková (recenze).

Audioverze se letos opět ujalo vydavatelství Čti mi!, a stejně jako předchozími díly (Ďábel z Frejštejna, Vražda nepočestné panny, Prokletí jménem Rozálie) nás příběhem provází bodrý tón rétora Milana Šmída. Ačkoliv se vracíme na hrad Cornštejn, stíny Frejštejnských rozvalin jako by se nepřestávaly natahovat a sápat v touze rozškubat nové, šťastné životy svých bývalých obyvatel.

Varování: Následující text může prozradit informace z předešlých dílů.

Zatímco si Vilém užívá radostí i láskou překypujícího manželství s dcerou hradní paní Eliškou, jeho přítel a tajemník Jakub dohlíží na chod cornštejnského panství coby purkrabí. Avšak po chvíli relativního klidu a bezpečí přichází těžká rána! Eliška se jednoho dne nevrací z projížďky a vše nasvědčuje únosu, pečlivě zosnovanému… Mohl by býti pachatelem nějaký zhrzený nápadník?  Či se snad chce někdo Vilémovi mstít skrze milovanou ženu?

Pátrání po možných podezřelých zavede vyšetřovatele na tvrz Hornice ve správě pana Albrechta. Zchudlý šlechtic má bezpochyby motivaci (odplatu za smrt dcery Hedviky), seč hlásá svou nevinnu a naopak prosí pana Jakuba o pomoc. Na jeho území totiž dochází ke značnému počtu záhadných úmrtí a kvůli zohavení obětí koluje okolím zvěst, že v lesích řádí strašlivý hejkal…

Poslední dobou se tu dějí divné věci. Kdo nemusí, nevystrčí po setmění z čeledníku nos, natož aby opustil tvrz. Z lesa se ozývají strašidelné zvuky. Ani nevím, jak bych vám je popsal. Skutečně to zní jako halekání nějakého démona. Zatracené duše, která se toulá po lese a hledá, kdo by jí dělal společnost. (citace z kapitoly 9, 10:05)

Vyprávění probíhá v er-formě minulého času a zaznamenává perspektivy různých postav, přičemž nejvíce prostoru se dostává Jakubovi a jeho sluhovi Ondřejovi, Vilém se tentokrát ocitá krapet v pozadí. Kapitoly jsou ve srovnání s ostatními díly poněkud delší, jedna stopa čítá průměrně půl až tři čtvrtě hodiny.

Po dějové stránce se Novotná opravdu vyšvihla, skvěle se jí povedlo skloubit dva zdánlivě nesouvisející případy. Ačkoliv se nedočkáme tak strhující akce a intrik jako ve Vraždě či Prokletí, o napětí a zvraty nouze není. Z hlediska slohu autorka nicméně stagnuje (viz opakující se slova, zas a znovu předestírané již známé skutečnosti, prázdné fráze, naivní dialogy), přitom by spoustu z oněch nešvarů zvládl vychytat pozorný redaktor. V mluveném projevu se naštěstí dost ztratí…

Kdyby tohle všechno věděl dřív, nemuselo k únosu paní Elišky vůbec dojít. Na druhou stranu ale Zdeňka omlouvalo, že se nejednalo o nic, co by takříkajíc udeřilo do očí. Teprve když se na Matyáše zaměřili, vyvstalo mnoho drobných podezření či rozporů, které se až následně složily do znepokojivého obrazu. (citace z kapitoly 5, 22:10)

Příběh se odehrává za dob Václava II.
 a nechá posluchače zakusit majestátnost i čirý ruch na hradě Cornštejn, z něhož je dnes pouhá zřícenina. Nemálo času také strávíme putováním po přilehlých lesích a stopy v případu neodvratně vedou i zpět na Frejštejn, kterým prý obchází zbloudilý duch Vilémova otce, nechvalně proslulého loupeživého rytíře Jindřicha z Frejštejna, marně hledajícího odpuštění za své hříchy.

Za ústředního hrdinu by se dal považovat již výhradně Jakub, jenž si během celé série prošel vskutku zajímavým vývojem. Původem urozený šlechtic z daleké Hispánie se nepřízní osudu stal nuzákem a uprchlíkem v českých zemích, kde se živil jako potulný loutnista či sluha – a nyní se díky své šikovnosti a inteligenci vyšplhal po společenském žebříčku opět vzhůru! Tajný milostný poměr s hradní paní Annou by ho přitom potenciálně mohl posunout ještě dál… Bude Vilémovi brzy říkat „synu“ namísto „pane“?

Vilém oproti tomu jako by ani nebyl sám sebou. Jistě, víme, že trpí záchvaty vzteku zděděnými po krutém otci a jinak je v nitru citlivý hoch, ale stejně… Po pár takových epizodách se budete ptát, kdože je vlastně klaďas a kdo záporák. A ten problém bohužel nemá jen jeho postava, podobnými stavy prochází i Jakub nebo velitel hradní stráže Zdeněk. Aby se domohli pravdy, neštítí se využít hrozeb smrti i násilí, a to často pouze na základě nepředložených domněnek.

Z řady vybočuje až sympatický sloužící Ondřej, kterého kdysi Jakub zachránil z područí tlupy lapků i před hrozící oprátkou. Coby jeho pravá ruka se mladík lecčemu přiučil, a proto byl konečně pověřen vlastním vyšetřováním! Vilém si totiž nepřeje, aby Jakub řešil Albrechtův případ, dokud nebude Eliška doma a v bezpečí… O Ondrovi se ale nezmínil, čehož purkrabí neváhá využít.

Z vlastní zkušenosti Jakub věděl, jak snadno se láska změní až v chorobnou nenávist, a od té je jen malý krůček ke zločinu. (citace z kapitoly 10, 25:27)

Veskrze klidný a vyrovnaný projev Milana Šmída navodí pocit pohody, jenž nenaruší ani pokusy o dramatičnost dialogů např. během hádky. Kdo byl s jeho dosavadními výkony spokojen, se nemusí obávat – interpret si stále drží svou úroveň. Zcela novým posluchačům každopádně doporučuji poslechnutí ukázky, ne každému se může pomalejší tempo zamlouvat. Zvolená hudba naladí atmosféru středověké slavnosti, turnaje nebo jarmarku, avšak radostná melodie ne vždy tak docela koresponduje s obsahem textu.

Znovu se mu vybavila hrůza a bezmoc, kterou za dveřmi prožíval. Nedalo se ale nic dělat. Kvůli minulosti nemohl ohrozit přítomnost, neřkuli budoucnost. (citace z kapitoly 15, 06:53)

Osobně mě audiokniha potěšila, neboť jsem díky předchozím zkušenostem s autorčinou tvorbou tušila, co zhruba očekávat. I když přiznávám, trochu mě zamrzelo, že na odrazu doposud dokonalých hrdinů ulpěla prasklinka temnoty

Jelikož stihla Novotná rozepsat již další dvě historické krimisérie (Zločiny na zapomenutých hradech a Tadeáš z Příhraz), je nasnadě počítat i s možností, že Démoni minulosti představují finále Moravských případů Jakuba a Viléma Což by byla sice škoda, protože se s postavami i světem dá ještě pracovat, ale i přesto titul můžeme s čistým svědomím pro uspokojivý a relativně uzavřený konec považovat za důstojné završení, které by si fanoušci předchozích dílů rozhodně neměli nechat ujít.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Když se paní Eliška dlouho nevrací ze své každodenní projížďky, vydává se ji její manžel Vilém z Cornštejna hledat. To, co najde na cestě kousek od hradu, jím hluboce otřese. Naštěstí má opět po boku věrného přítele Jakuba, který se ujímá pátrání a je odhodlaný najít pachatele ohavného zločinu stůj co stůj. Rozbíhá se vyšetřování, kde o podezřelé není nouze, jenže který z nich je ten pravý? Navíc odhalení viníka není to nejdůležitější

Situace se zkomplikuje ještě víc v okamžiku, kdy se na sousedním panství pana Albrechta z Hornic usídlí bájný hejkal a napadá jeho poddané. Starý šlechtic v největším zoufalství požádá Jakuba, svého úhlavního nepřítele, o pomoc. Ta je mu ale na výslovný rozkaz pana Viléma odmítnuta. Což ovšem neznamená, že Jakub nechá démona beztrestně vraždit.

Podaří se mu i tentokrát dostát své pověsti šikovného vyšetřovatele a odhalit pachatele zločinu, který zasáhl i jeho osobně, a to na tom nejcitlivějším místě?

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Milan Šmíd