Recenze audioknihy: VRAŽDA NEPOČESTNÉ PANNY (Martina Novotná)

Mladý pán v zajetí zákeřné intriky

Audiokniha Vražda nepočestné panny (Martina Novotná, čte Milan Šmíd, 1. díl ze série Moravské případy Jakuba a Viléma, vydavatelství Čti mi), historická detektivka

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství Čti mi!

Martina Novotná se do povědomí příznivců historické detektivky zapsala právě díky Vraždě nepočestné panny, která se může pyšnit již třemi různými verzemi! Roku 2020 byla publikována elektronicky prostřednictvím portálu KKnihy.cz, o pár měsíců později se objevila v tištěné podobě u nakladatelství Knihy s úsměvem a nakonec příběh představilo vydavatelství Čti mi! jako audioknihu v podání rétora Milana Šmída.

Přestože se jedná o autorčinu prvotinu, z chronologického hlediska děje stojí titul v cyklu Moravské případy Jakuba a Viléma až coby druhý v pořadí a doporučujeme spíše začínat Ďáblem z Frejštejna (recenze). Celkem série čítá čtyři díly (Ďábel z Frejštejna, Vražda nepočestné panny, Prokletí jménem Rozálie, Démoni minulosti), kde se role vyšetřovatelů ujímá charismatické a neotřelé duo: šlechtic a jeho sluha

Když se pán zlobí, křičí, vyhrožuje trestem, je to něco, co sluha zná, čemu poddaný rozumí, ale to, že by mu nabízel víno z vlastního džbánu je něco naprosto neznámého a tudíž to stejně jako všechno neznámé vyvolává strach. (citace z kapitoly 21, 18:30)

Boží mlýny melou pomalu, ale jistě – a jednoho dne dopadne na krutého, loupeživého Jindřicha z Frejštejna hněv samotného panovníka. Václav II. proti němu vyšle vojsko, jež hrad obklíčí a brzy nato dobude. Jindřichovu synu Vilémovi se sice podaří za pomoci věrného sluhy Jakuba uniknout, ale záhy se dostává do spárů Anny z Corštejna, které proradný Jindřich před lety zabil manžela. Mladý šlechtic už v duchu vidí svou hlavu na popravčím špalku.

Paní Anna má však dobré srdce a dá Vilémovi šanci dokázat, že není jako jeho otec. Pod falešnou identitou ho uvede na svém hradu jako ztraceného synovce a Vilém se okamžitě zamiluje do její dcery Elišky. Ta jeho city opětuje a na obzoru se rýsuje svatba! Jenže s příjezdem Eliščiny přítelkyně panny Hedviky události naberou poněkud dramatický spád a vypadá to, že se bude spíš strojit pohřeb

„Víš, co mi hrozí, když se mi, vlastně hlavně Jakubovi, nepodaří prokázat mou nevinu? Skončím jako násilník a vrah na popravišti, kde mi bude odepřena čestná smrt urozeného člověka a místo stětí mečem mě čeká šibenice jako nějakého sprostého lapku. Stejně tak víš, že mi na tom vůbec nezáleží, jediné, na čem záleží je, abych neztratil tebe.“ (citace z kapitoly 22, 4:12)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času, přičemž se střídají především perspektivy ústřední dvojice, ale prostor dostanou i jiné postavy (včetně padouchů). Kapitoly opět trvají průměrně od čtvrt do tři čtvrtě hodiny a poslech je tentokrát opravdu napínavý, plný akce, lstí a zvratů.

V textu se bohužel vyskytuje mnoho opakujících se slov a otřepaných frází, a to už Ďábel byl psán dosti jednoduchým jazykem… Sloh tedy může evokovat sestupnou tendenci kvality, musíme mít však na paměti, že Vražda vlastně vznikla dříve.

Nicméně, po příběhové stránce působí tento díl mnohem epičtěji a propracovaněji než prequel, již ne tolik předvídatelně a přímočaře. Vedlejší charaktery sice nadále zůstávají veskrze černobílé, ale přinejmenším se jim dostává více osobnostních rysů a hlubší motivace. Zápletka je přitom vlastně otočená naruby, nyní se z křivých obvinění musí očistit Vilém.

Mladého šlechtice provází rozpor: citlivá duše se tluče se vzteklou náturou po otci. Jakub, který v rámci utajení přijal roli tajemníka a falešný přídomek „de la Vega“, pánovy stavy těžce nese. A jelikož byl pověřený vyšetřováním vraždy, kde všechny stopy ukazují právě na Viléma, váhá, jestli se nakonec nemohl ve svém příteli mýlit

Zatímco Frejštejn se autorce povedl vykreslit jako chladné a nelítostné místo, atmosféra na Corštejně je mnohem uvolněnější. Paní Anna si pouze udržuje tvář drsné vůdkyně, aby neohrozila svou pozici (protože stát coby žena v čele rodu nikdy nebyl zrovna lehký úděl). Zřícenina Cornštejn je dnes považovaná za jednu z nejromantičtějších destinací jižní Moravy, a i tehdy měl hrad jistě své kouzlo – není proto divu, že se za jeho zdmi najde místo pro lásku.

„Sám Bůh mi ho přivedl do cesty. Zničím jeho, připravím ho o všechno, na čem mu záleží. Přijde o přátele, čest i tu svou úžasnou lásku.“ (citace z kapitoly 12, 3:03)

Klady i zápory přednesu jsme si sice shrnuli v minulé recenzi, ale neuškodí si je připomenout. Milan Šmíd se pyšní sametovým hlasem, který ovšem v kombinaci s nikterak překotným tempem vyprávění může ledaskoho spíše uspávat. Pokud si tedy nepotrpíte na přílišnou dramatizaci, pravděpodobně budete spokojeni. Oproti předešlé audioknize se hudební předěly nesou v duchu tesklivě zamilované balady, čímž skvěle podtrhují náladu příběhu.

Ať zjistíme cokoliv, vždy se ukáže, že to má dvojí výklad.“ (citace z kapitoly 26, 20:42)

Svoji zkušenost s tvorbou Martiny Novotné zatím hodnotím coby takový zlatý“ střed žánru (žádné veledílo, ale ani brak). Kdo si potrpí na bohaté historické kulisy či dobové výrazy, možná krapet ostrouhá, titul však ráda doporučím jako milou oddechovku s jistou dávkou pohádkovosti.

Závěrečné hodnocení: 75 %

Král Václav II. ztrácí trpělivost se řáděním loupeživého rytíře Jindřicha a vysílá proti němu vojsko, které oblehne jeho hrad Frejštejn. Rozkaz zní jasně, zajmout a potrestat Jindřicha i jeho syna Viléma. Tomu se ale za pomoci jeho věrného přítele Jakuba podaří z hradu uprchnout.

Ani pak ale nemá vyhráno a o své místo na světě musí těžce bojovat. Když už se zdá, že vše zdárně překonal, zjistí, že jeho potíže teprve začaly. Musí bojovat nejen o život a čest i o lásku krásné Elišky. Záleží jen na něm a na jeho příteli Jakubovi, který sám skrývá dávné rodinné tajemství, zda se jim podaří zbavit Viléma obvinění z vraždy a znásilnění, za které ho čeká potupná smrt oběšením. Času je žalostně málo a nemilosrdně utíká…

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Milan Šmíd
Série: Moravské případy Jakuba a Viléma (2.)