Recenze: CO KDYŽ ŽÁDNÉ ZÍTRA NEBUDE? (Dagmar Digma Čechová)

Ani přátelství až za hrob netrvá věčně. Anebo ano?

Co když žádné zítra nebude? (Dagmar Digma Čechová, nakladatelství Moba)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dagmar Digmě Čechové.

Spisovatelka Dagmar Digma Čechová si velmi rychle získala čtenáře a na svá nová díla je nenechává dlouho čekat. V minulosti jsme vám již představili její předešlé počiny: Nemusíš!, Nesejdeš z cesty, Okno s dívkou a ptáčkem a Jedna z pěti. Každá z těchto knih nabízí příběh plný přátelství, lásky, nečekaných zvratů a hlubokých myšlenek. Jinak tomu není ani v novince Co když žádné zítra nebude?, kterou autorce tradičně vydalo nakladatelství Moba.

Štěpánka a Zu jsou nejlepšími kamarádkami od dětství. Ačkoli jsou naprosto odlišné, staly se spřízněnými dušemi a vzájemně se vědomě i nevědomě ovlivňují po celý život. V dospělosti ale není vše tak jednoduché, jako to bylo ve školních lavicích a zrada jedné z nich přetrhá jejich silné pouto.

„Říkejte mi Zu. Zuzka je takový hrozně obyčejný, to je každá druhá.“ Další pohled už ovšem své nové třídní nevěnovala. Přejížděla očima z jednoho spolužáka na druhého, jako by si mezi nimi vybírala. Volných míst v lavicích pár bylo a ona k jednomu po chvíli rázně vykročila. „Můžu si jít sednout?“ vzpomněla si sice pro forma na dobré vychování, ale na souhlas nové třídní nečekala. Zamířila rovnou do řady u okna a zastavila se u překvapené nesmělé dívky.

„Máš tady volno?“ kývla směrem k volné židli.

Oslovená plavovláska ucítila, jak jí potěšením rudnou tváře. Nechápala, čím si to právě ona, třídní šprtka a jinak neoblíbená šedá myš, zasloužila, ale sebevědomí jí okamžitě vyrazilo ke stropu a zarazilo se až o zaprášené zářivky. (str. 11)

Štěpánka je od malička slušná, chytrá, klidná dívka, která i v dospělosti vede spořádaný rodinný život.
Vysněnou idylu ale narušují neshody s manželem, časté hádky se starší dcerou a problémová povaha mladšího syna. I když je často kvůli neshodám a situaci v rodině psychicky unavená, ze svých zajetých pohodlných kolejí vybočit nechce. Kamarádka Zu pro ni znamená povyražení a občas jí i závidí.mi byla Štěpánka povahově bližší, svou upjatostí byla občas až protivná.

Zu je jejím pravým opakem. Je divoká, nespoutaná a od malička si jde za svým hlava nehlava. Žije každým okamžikem a nechce se ohlížet na budoucnost. Plní si svůj dětský sen, ale zjišťuje, že si vše představovala úplně jinak a tajně závidí Štěpánce její jistoty. Autorka na jejím životním stylu ukazuje, že není všechno zlato, co se třpytí.

„Ty mě vůbec neposloucháš! Todle je moje budoucnost, můj celej život! Nechci nic normálnějšího, nudnýho. Buď todle, nebo nic.“ Z očí ji čišela čistokrevná vášeň. Její smaragdy lehce potemněly, ale nepřestávaly zářit. Odložila scénář na schody a vzala Štěpánku za obě ruce. „Život je právě o tom, že musíš popadnout za pačesy každou šanci, která k tobě přiletí. Možná to někdy nevyjde a třeba si i nabiješ hubu, ale ta naděje za to stojí, chápeš? Já potřebuju žít dneska, nebudu čekat na zejtra. Co když žádný zejtra nebude? Radši budu litovat toho, co jsem podělala, než toho, co jsem nezkusila.“ (str. 35)

Dva velké zvraty ve Štěpánčině klidném bytí způsobí právě Zu. Nejdříve její zrada a následně dopis, který Štěpánce oznamuje, že její kamarádka zemřela a ona se stává výhradní dědičkou. Díky této smutné zprávě se v její rodině konečně odkrývají karty, pročišťuje vzduch a přichází příležitost, která jim všem může změnit život. Přenese se ale Štěpánka přes staré křivdy a dokáže Zu odpustit?

Co když žádné zítra nebude? je poutavá a velmi čtivá publikace. Dagmar Digma Čechová opět nezklamala svou skvělou slovní zásobou a osobitým stylem, který čtenáře nenechá jen tak od knihy odejít. Zápletku zrady sice vytušíme velmi brzy, ale ani to nás nijak neodradí. Některé odpovědi na otázky, které vyplynou hned v první kapitole, si autorka nechává až na poslední stránky. Nejen tím své příznivce udržuje v pozornosti. Ve vyprávění skáče z přítomnosti do minulosti a odkrývá nám vzpomínky nerozlučných kamarádek.

„Pravděpodobně,“ odtušil doktor Selichar, protože na tom z jeho pohledu vůbec nezáleželo. Záležitost vypravitele pohřbu byla pro něj jednou pro vždy vyřízená, teď ho ovšem čekala ta těžší část. „Ačkoli jste zmínila variantu, že byste se nároků na dědictví vzdala, přesto bych vás nejprve rád seznámil s jeho obsahem, abyste mohla své rozhodnutí řádně zvážit… “

„To není varianta, ale holý fakt. Nic zvažovat nepotřebuju.“ Štěpánka vstala, aby svým slovům dodala váhu, a chystala se odejít.

„Abych byl upřímný, slečna zůstavitelka tento vývoj předpokládala a nechala tu pro vás dopis. Vyl jsem instruován vám jej předat v případě, kdy by k tomu došlo.“ Sáhl do složky a vytáhl podlouhlou zalepenou obálku nadepsanou ozdobným monogramem ŠŠ.

Jistěže to věděla! Znala Štěpánku dost na to, aby nepochybovala o tom, že jí nikdy nedokázala odpustit. (str. 129)

Stejně jako v předešlých knihách narážíme na lidské osudy, které nejsou nereálné a nutí nás zamyslet se
. I když pro mě stále vítězí, díky hlubokému významu mezi řádky, autorčin románový debut Nemusíš!, osudovým příběhem si mě tato novinka naprosto získala.

Co když žádné zítra nebude? bych doporučila nejen dospělým, ale i čtenářkám z řad dospívajících. Ukazuje sílu přátelství i přes velké rozdíly povah a způsobu života, odhaluje těžkosti hvězdné kariéry a upozorňuje na to, že ne vše je takové, jak se na první pohled zdá.

Závěrečné hodnocení: 90 %

Slíbily si, že jejich přátelství přetrvá až do smrti. Nečekaly, že se to stane tak brzy a ještě předtím je rozdělí sám život. Štěpánka a Zu byly odjakživa jako voda a oheň – jedna byla vzornou žačkou a dcerou respektující pravidla, druhá se bez ohledu na následky po hlavě pouštěla do nejednoho dobrodružství. Když si Štěpánka zvolila cestu jistoty v pozici účetní, zatímco Zu obětovala vysněné kariéře filmové hvězdy i dokončení školy, rozešly se pouze jejich kroky, silné pouto přetrvávalo. Až do osudného dne zrady.

Po šesti letech se Štěpánka dozvídá, že svou kamarádku už nikdy nespatří. Vzpomínky na zážitky s „Vichřicí Zu“ se neodbytně hlásí o slovo, otevírají staré rány… Spolu s nečekaným dědictvím ve vzduchu visí i spousta otázek. Je možné, že dostala novou šanci nejen Štěpánčina rodina, ale i ona sama?

Nakladatelství: Moba
Žánr: román pro ženy a dívky
Počet stran: 264