Recenze: PROJEKT BOUŘE (Ladislav Klimeš)

Akční military s dávkou humoru i hromadou mrtvol

Projekt bouře (Ladislav Klimeš, E-knihy jedou)

Za recenzní výtisk děkuju autorovi Ladislavu Klimešovi.
Chci zakoupit e-knihu nebo knihu tištěnou.

Co si na dílech Ladislava Klimeše oblíbíte? Na své knihy nahlíží velmi střízlivě, na nic si nehraje a ví přesně, co vám nabízí. Když slíbí nezředěnou verzi military zábavy, tak ji skutečně dostanete. Stejně tak tomu bylo i u předchozí trilogie Příliš divoká zem (recenze: Zimní válka, Obleva, Zrzavá operace) a rovněž se to týká i jeho nejnovějšího počinu, kde vás o účelu díla informuje v předmluvě. Dokonce je koncept obohacený o tři postavy, které se dotýkají zmíněné trilogie. Jestli máte načteno, předpokládám, že je odhalíte, ale jinak není nutné předešlé knihy znát.

Nečekejte oduševnělou četbu plnou moralizace a filozofie. Čekejte syrovou akční jízdu psanou fanouškem military pro zábavu. Kniha má pobavit, nic víc, nic míň. (str. 5)

Vypravování v ich-formě je času minulého a občas i přítomného, kupodivu to nepůsobí rušivě a nenáročný čtenář si zřejmě ani nepovšimne. Velmi snadno se začtete natolik, že nějaké časové přerody vlastně ani nevnímáte. Čtivý a dynamický styl autor zas o něco posunul, ač stále nepůsobí jako někdo, kdo by měl psát odborné články. Jenže o to v tomto žánru vůbec nejde, takže i když by větší vypsanost mohla pozvednout kvalitu, jisté amatérské prvky v tomto případě vůbec nevadí. Navíc si dal Klimeš záležet na akčních, ale i humorných popisech, které military nadlehčují a jsou kreativní. Samozřejmě se dočkáte i vulgarismů, což je jen dobře, protože příběh z válečné zóny, oproštěný od hanlivých slov by, předpokládám, chtěl číst málokdo. Není to však přehnané, vulgarit je využito ve vhodných situacích. Spisovatel má pro military cit, což vám snadno záhy předvede.

Kniha se dělí na čtyři části a každá začíná dopisem Veronice, což je dívka, kterou ústřední hrdina Michal Kamenský zanechal doma. Jakmile se Michal rozhodl, že se nechá převelet na Kypr, přestal jim vztah klapat, ale i přesto na Veroniku myslí. I když nebude to zrovna romantik. Co taky čekat od vojáka, že ano. Samotná psaní jsou s ohledem na Michalovy prožitky vlastně docela vtipná, ale nejvhodnější bude, když si sami zjistíte, v čem vtip vězí.

Je poznat, že military je pro Ladislava Klimeše velkým koníčkem, zřejmě si dělal i rešerše, nebo jím přímo žije, jak občas můžete vnímat z jeho autorské FB stránky, tudíž vám nepředvádí ploché popisy bez uvedení názvosloví. Naopak vše pečlivě pojmenovává od přepravních strojů přes zbraně až po vojenské šarže a je poznat, že ví, o čem píše, i když jde kupříkladu o vojenské strategie či způsoby boje. Znám spoustu příběhů od naprostých amatérů, kteří hovoří o vrtulníku, ale neudají víc, mluví o zbrani bez přiblížení. To ale u L. Klimeše nehrozí, takže vaše představy budou přesné a jste-li fanouškem military, budete jasně vědět, o čem autor píše. Nejste-li však s názvy tolik sžití, nebude vás názvosloví nudit či omezovat a klidně si můžete děj užít i bez pečlivější znalosti.

Příběh začíná dopisem na rozloučenou, který opravdu šikovně dokresluje charakter hlavního hrdiny. Hned na to děj pokračuje zásahem v bojové zóně, kdy se na Michala a Eddieho snese lavina vzteku v podobě jejich velitele Kouteckého. Připomíná vám něco tohle příjmení? Nu, jen počkejte, co bude dál. Velicí si tedy Kamenského vyžádá, aby vyřešil problémy, které voják v jednotce dělá, a najednou už nejde jen o běžný osobní marast. Dochází ke střetu s nepřáteli a ke všemu to vypadá, že jsou na něj sami. Bezpečí v nedohlednu a mimo základnu je čeká pořádně napínavé dobrodružství plné adrenalinu a zábavy pro velké chlapy (nebo odvážné čtenářky).

Humor je podstatnou součástí, jak předpokládáte, když má akční military v první řadě pobavit. A tak se dočkáte vážně pestré škály zábavy a dokonce i vtípků na Pražáky či Ostraváky, různých vtipných pojmenování a úskoků. Nejedná se přímo o legraci ve stylu Bruce Willise, snad až na pár případů, jde o český styl humoru, což skutečně potěší milovníky domovské mentality a ryze tuzemských knih. Autor se účelově nesnaží o zahraniční military, je přirozený a snad právě proto je jeho dílo svým způsobem tak čtivé.

Děj se tedy, jak už víte z anotace, odehrává na Kypru a jak je zvykem u pozemních vojenských operací, čeká nás s Kamenským spousta chůze, běhu, ale i střelby. Pěkně krvavé střílečky si užíváte i ve chvílích, kdy si kupříkladu Michal uvědomí, že poprvé zabil člověka. Napjaté situace plné adrenalinu jsou silně dynamické a spisovatel je vhodně prostřídává, i když se prakticky děje pořád něco, ať už se jedná o řešení hrdinových osobních obtíží či snahy zachránit si zadek před nepřáteli.

„Hele, ber to tak, že až jednou o tomhle napíšeš memoáry, tak čtenáře nebude bavit číst o tom, jak ses poblil každých pět metrů.“ (str. 29)

Co se týče vojenského konfliktu, uchýlil se Klimeš dle mého k aktuálnímu a mnohými vyhledávanému tématu, jiné možná bude právě tohle obsazení do role záporáků trochu děsit, ale ve výsledku je jen dobře, že se vydal tímto směrem. O to bližší pro mnohé zápletka bude. Navíc si dobře pohrál s motivem, který nazval poutavě Projekt Bouře, stejně jako samotnou knihu, takže na hrdiny i na čtenáře čeká nemalé překvapení. Následující závěrečná část je tedy o zaměření se na paseku a její řešení, protože Kamenský a jeho parta se jen tak nevzdávají a vždycky mají po ruce nějakou vtipnou nebo rádoby drsňáckou hlášku.

Zřejmě je to tím, že si Ladislav Klimeš na nic nehraje, ale jeho titul vyznívá velmi sympaticky, upřímně a v mnohém příjemně překvapí – stejně jako kdysi trilogie Příliš divoká zem. Ačkoliv náročnější skeptik by v něm našel pár záporů, tak v rámci žánru se mu podařilo splnit přesně to, co slíbil. Přizval vás na vzrušující vojenskou akci a pomohl vám na pár hodin či dnů relaxovat u příběhu, který má koule.

Nejspíš každý čtenář, který má načtené autorovy předešlé romány, si povšimne, že Klimeš šel do sebe a ocení promyšlenost konceptu, reálné zobrazení a um šokovat, který měl sice vždycky, ale i s ním se naučil lépe pracovat. Proto vás nepřekvapí, že na závěr se zkrátka nedohraje jen rozehraná bouřlivá válečná vřava, ale taky se toho dost vysvětlí. A epilog bude mít hlavně pro citlivější čtenářky tohoto žánru jistou romantickou a přitom srdceryvnou povahu. Pěkně zdařilé ukončení, jen co je pravda.

Jste-li milovníky military a chcete zažít akci se sympatickými hrdiny se spoustou kladných i záporných povahových rysů, toužíte po humoru a přitom i výbušných situacích, tak máte možnost prožít skvělý relax na válečném poli a poznat, co to vlastně ten Projekt Bouře je. Já mohu doporučit především čtenářům žánru, pro které je dílo psané.

Jako náročnější čtenářka jsem byla mile překvapená. Autor šel do sebe a znovu povyrostl. Má menší mezery, ale je vidět velké zlepšení a hlavně, pořád je sám sebou. Snad proto jsou jeho knihy tak upřímné a zábavné a já se u nich vždycky dobře pobavím. I když jsem si ze začátku Kamenského neoblíbila, pak si mě získal. Pořád o něm nemám nejlepší mínění, byl to vážně pořízek, ale provedl mě vším tím zábavným krvelačným dějem, ukázal mi část ze sebe a skutečně mě dokázal natolik oslovit, že jsem mu držela pěsti a doufala... No, konec mě vyvedl z omylu, že doufat se nevyplácí, ale o to lepší ještě byl. Kdo by neměl rád taková překvapení? Každý masochista ocení. Já jsem se skvěle bavila při trilogii, ale tohle je zase o level výš, a i když jen kvůli mým oblíbencům z PDZ Projekt Bouře nepředčí autorovy předešlé romány, tak kvalitou je přesáhl. Rozhodně můžu říct: Dobrá práce, jen tak dál!

Ladislav Klimeš (Projekt Bouře, trilogie Příliš divoká zem: Zimní válka, Obleva, Zrzavá operace)

Kypr, prosinec 2025:
Občanská válka skončila už před lety. Rekonstrukční týmy NATO se postupně stahují z ostrova. Jedním z vojáků je i svobodník Michal Kamenský. Od své první mise si sliboval hodně – dobrodružství, akci a nějaký boj. Místo toho dostal vyčerpávající práci s lopatou, nudné pochůzky a hlídání stanovišť.

Rozčarován a zklamán z tvrdé reality se těší domů za přítelkyní, se kterou se před odletem pohádal a nestihl se usmířit. Týden před koncem nasazení už zoufale odpočítává poslední dny.

Tajně doufá, že prožije ještě něco zajímavého, než odletí.

Ale jak se říká: Dávej pozor na to, co si přeješ.

Netuší, že se brzo zamotá do hry tajných služeb a stane se pěšákem ve hře mocných. Ve hře bez pravidel, kde se rozdíl mezi spojencem a nepřítelem nebezpečně stírá. Vyhrává poslední naživu a hlavní cenou je dlouho zapomenutá zbraň.

Nad Kyprem se stahují mračna a přichází bouře...

Nakladatelství: E-knihy jedou
Vydání: 2021