Recenze: ZRZAVÁ OPERACE (Ladislav Klimeš)

Do třetice všeho akčního!

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Ladislavu Klimešovi

Chci zakoupit tištěný titul na stránkách Příliš divoká zem přímo u autora!

Mysleli jste si, že Příliš divoká zem skončí dvěma díly? Ladislav Klimeš našel sílu, inspiraci a radost pokračovat třetím dílem. Byla to chyba? Měla série skutečně skončit dvojkou nebo rovnou jedničkou, protože další díl bude působit jako zbytečné protahování? Nebo se naopak jedná o skvělý krok? Příliš divoká zem: Zrzavá operace vyjde v elektronické verzi v srpnu u nakladatelství E-knihy jedou, ale pokud dáváte přednost fyzickému výtisku, už v této době si můžete knihu užít!

„I když hlavní boj skončil, je pořád potřeba zajistit pár věcí...“

Je příjemné být zas mezi těmi, kteří vás pobaví a pomáhají vám oddechnout si od běžného života. Problém je, že ve druhém díle Ládis s Karolínou zmizel. Karolína jakoby neexistovala. Jenže k dohledání po několika měsících nebyl ani Ládis...

V prologu Zrzavé operace zjišťujete, že hrdinové se sice prozatím nevydávají po stopách Ládise, protože ty stopy prostě nejsou, ale za to se ponoří do minulosti, přesněji do zimy roku 2019...

Nová operace začíná vyprávěním v er-formě minulého času z úhlu pohledu hlavního hrdiny. Ten se zamýšlí také nad vzpomínkami, které jsou zobrazené jako texty v kurzívě. Nepříliš dlouhé, ale poměrně úderně zobrazují podstatné informace. Pravda je, že styl psaní je poměrně strohý stejně jako v předchozích dílech a ne každému to musí vyhovovat. Atmosféra je lehká, svižná a napínavá. Pokud se začtete, snadno ucítíte vůni cigaret, pach krve a uslyšíte hluk střel. U většiny kapitol se jako první objevuje věta v přímé řeči, která vás vtahuje do vyprávění Ondráše, jež začalo hned po prologu. Ládisova sebranka se pouští v Praze do nového úkolu. Na mušce mají objekt, který už by měl být dávno pod drnem. Ale jak znám kluky, oni ho určitě rádi pod tu zem dostanou nebo se o to alespoň maximálně vynasnaží.

„Operace Zrzek začíná a Ládis se vrací na dávné bojiště. On a jeho parta netuší, jaké noční můry skrývá opuštěné město.“ (Str. 30)

Problémem se stává skutečnost, že už od začátku autor čtenáře zahlcuje větším množstvím postav. Pokud čtete knihy za sebou, nijak vás to zřejmě nezasáhne, ale pokud se začítáte po delší odmlce po přečtení druhého dílu, nemáte moc času se aklimatizovat a můžete se ztrácet.

Hlavní hrdinové, kterých se příběh dotýká, jsou vykreslení dobře. Ale nemohu říct, zda je to tím samostatným dílem nebo proto, že toto je třetí kniha, která autorovi dala možnost je vylíčit živě. Pravda je, že své charaktery rozepisuje stále stejně, zbytečně neuhýbá a drží se hranic.

Zvraty jsou občas lehce neuvěřitelné, což od děje očekáváte. Příběh je propracovaný v rámci odpočinkové tvorby dostačujícím způsobem. Nic není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. A když už konečně má Ládisova parta pocit vítězství, může to dopadnout zcela jinak. Stejně jako v předchozím dílu, i tady se objevuje žena. Nehodnotila bych to zrovna jako romanci, spíše osvěžení děje.

Vulgární slova jsou na denním pořádku. Pokud vám to vadí, ani knihu neotevírejte. Není možné je vynechat, příběh by přišel o svou autenticitu a k ději se víc než hodí. Ovšem je pravda, že je jich tam možná více, než je nutné. Zarytí čtenáři tu a tam při čtení nejspíš sami zamručí nějaké to peprné slovo. Bez toho by to prostě nešlo!

K té vulgaritě se váže také humor... Ostrý, typicky chlapský, drsný a někdy až brutální. U takového akčního románu si prostě nelze ani jiný představit. Bylo by to jako by Bruce Willis měl najednou dlouhé vlasy a Van Dam místo bojového umění předváděl baletní kroky. Zrzavá operace tedy humorem nejspíš nenadchne každého, ale ti, kteří takový vtip mají v oblibě, se budou usmívat už od začátku a chvílemi chechtat jako hyeny. Ladislav Klimeš si servítky prostě nebere a díky mu za to! Možná měl napsat na knižní obálku drobné varování: Jen pro tvrďáky! Protože pokud v tomto případě nemáte koule (stačí ty pomyslné), tak z dobrodružství nevyváznete se zdravou kůží.

K závěru... Mlčím jako hrob, ale jedno zmínit musím. To tajemno se ještě přiostřuje a dodává to sérii temnější kouzlo. Autor tím pro své čtenáře rozhodně získal zajímavost navíc, která působí zvláštně a přirozeně zároveň. Budí ve vás touhu znát víc a pídit se. Dozvíme se nakonec pravdu, nebo nás autor nechá tápat? Pokud nás nechá při nevyřčené pravdě, vůbec to děj nekazí, protože ta záhada je autentická a působí reálně.

„Tak znáš to, jak se mafiánům říká v různých koutech světa. V Itálii Cosa Nostra, v Japonsku Yakuza a u nás jednoduše parlament.“ (Str. 18)

Souhlasím s tím, že titul má své vady. Možná by jej vylepšila protřelejší korekce nebo jiný styl psaní, ale to už by nebyla Příliš divoká zem. Ty lehké nedostatky dokreslují lidovost, na kterou jsem si v průběhu čtení všech dílů zvykla a která si mě získala. Nejedná se o román pro náročné čtenáře, autor sám to s tímto cílem ani nepsal. Podstatou je pobavit a zaujmout. Prostřednictvím všech tří knih můžete prožít pološílené, riskantní, divoké dobrodružství pro každého milovníka akce a ostrosti!

Zda je třetí díl zbytečností či ne, je otázka, kterou si budete muset zodpovědět sami. Pokud příběh rozečtete s tím správným očekáváním, určitě zklamaní nebudete. Já to jako chybu určitě nevidím, autor má stále co nabídnout. Třetí díl nelze číst bez znalosti předchozích knih!

Tuto nenáročnou akční oddechovku jsem si oblíbila díky jednoduchosti, přímosti, humoru a zvratům. Military prostředí je ryze drsné, chlapácké a neodolatelné. Takové post-apo, které vás odláká od reality a skutečně pobaví jako správný příběh pro otrlé. Určitě se najde čtenář, který jej odsoudí, ale já nevidím důvod. Autor ví, co chce napsat a jde si za tím. Je to z knih cítit a jelikož už vím, co očekávat, jsem spokojená. Občas je fajn nechat si do hlavy naládovat olovo v podobě správného akčňáku!

Jsem nadšená, že se autor drží obdobného stylu, takže k sobě knihy skvěle ladí. A ty ženy na obalu? Po  druhé knize mě už taková ilustrace vážně nepřekvapí. Vždyť je to přece jen příběh o vojácích!

Česká Republika 2019

Už několikátým rokem sužuje zemi občanská válka. V těchto neklidných časech se sejdou: Americký superžoldák, patra debilů a jedna sexuálně frustrovaná nymfomanka. Pokud si myslíte, že tohle nemůže dobře dopadnout, tak toto je kniha pro vás.

Třetí díl šílené military post – apo akční jízdy (tentokrát s pandími oušky).

Nakladatelství: Martin Koláček - E-knihy jedou
Žánr: Post-apo, Sci-fi, Military romány