Recenze: DOKTORKA VIKTORIE (Markéta Harasimová)

Když máš strach nejen o vlastní život

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Doktorka Viktorie.

Měsíc se s měsícem sešel a Markéta Harasimová se připomíná nejen svým věrným čtenářům se svou žhavou novinkou, která vychází právě dnes, a to 20. dubna 2020. Publikace nese název Doktorka Viktorie. Je to autorčin devátý počin, jenž byl vydán pod hlavičkou nakladatelství MaHa. Koncept psaní se vrací do známé roviny, ale to, čeho se ve skutečnosti dočkáte, je plné momentů napětí, emocí, ale i erotiky. Tentokrát se podíváte do lékařského prostředí, zejména nahlédnete pod pokličku plastické chirurgie. Kromě toho, že budou lékaři zachraňovat vzhled a zdraví svých pacientů, začnou se bát o vlastní život. Mají proč?

Na stránkách projektu jste si již mohli přečíst recenze několika autorčiných titulů. Jedná se o Poháry touhy, Purpurové doteky, Vůni noci, Hedvábnou past, Potemnělý ráj, Černou vdovu, Osmnáct a dnes se do tohoto výčtu přidá ještě Doktorka Viktorie.

Hlavní hrdinkou se stává Viktorie Weisová, jež zastává povolání plastického chirurga. Svůj osobní život upozadila před kariérou. Z tohoto důvodu je rozvedená a její manžel má v péči jejich syna Erika. Tento stav lékařce plně vyhovuje. Charakterově je zaměřena zejména na vysoké výkony, což se dá považovat za pozůstatek jejího nelehkého dětství a dospívání. Její okolí ji vnímá spíše jako cynickou osobnost. To ji občas zavede do úzkých. Co se týče vzhledu, je pohledná, avšak nový vztah nevyhledává, proto ji muži považují za chladnou a odtažitou. Čas se ale nachýlí k velkým a nečekaným změnám, což poznamená nejen doktorku, ale i ostatní členy její rodiny. Jakým způsobem? Odpověď na tuto otázku, avšak také na spoustu dalších naleznete na stránkách tohoto poutavého, čtivého a strhujícího románu.

Ač se Markéta Harasimová vrátila, aspoň po stránce žánru, do vyjetých kolejí, není možné toto tvrdit o textu jako celku. Člověka mrazí téměř od první stránky a ten chladivý pocit odezní až teprve po dočtení. Vše se točí okolo protagonistky a jejího zaměstnání. Vrah, jenž se pohybuje v jejím blízkém okolí, si pohrává s jejím psychickým zdravím, což se postupem času odráží i na jejím fyzickém stavu. Děj je bohatý na tajemství. Vždy, když máte pocit, že jste jedno odhalili, zjistíte, že autorka si se svými hrdiny a také s vámi pohrává, protože vše úplně luxusně zapletla. Vy tak do poslední chvíle společně s inspektorkou Páskovou a jejími kolegy budete pátrat a nedá vám spát, dokud vše nerozuzlíte. Hlavním cílem je napnout vás a zadrnkat vám na nervy, pocity, emoce. Tematicky je dílo zaměřeno zejména na profesní a rodinné vztahy či psychiku oběti a útočníka. Při četbě si užijete i několik erotických scén, kterých však není z logických důvodů moc.

Text je velmi živý, protože v sobě ukrývá spoustu napínavých a mnohdy i surových scén. Ty jsou zpracovány hodně autenticky, procítěně a barvitě. Vše si velice snadno představíte. Dochází tak k aktivaci čtenáře. Zajímavostí jsou i poutavé vhledy do myšlenek postav. Plně na vás dolehnou nejrozličnější pocity Viktorie, ale podívat se můžete i do myšlenek samotného vraha. Autorka ho totiž nechává přemýšlet „nahlas“. Vy přesně vycítíte, co se chystá, ale nevíte, koho sledujete a proč se k daným úkonům připravuje. To je přesně ono, co dělá román tak interesantním a jiným oproti dalším titulům, jež vznikly pod spisovatelčinýma rukama.

Děj je rozložen na více dějových linek, jež se neustále prolínají a zprostředkovávají nám tak různé úhly pohledu na dané téma. Každá postava situaci chápe jinak, prožívá odlišné emoce a zároveň určitým způsobem může dojít k tomu, že doplní nějaký chybějící článek do velkého celku. Tímto způsobem, jak jsem již napsala výše, dochází k aktivaci čtenáře, jež je pro dílo jako celek hodně důležitá.

V příběhu se objevuje vcelku velké množství postav. Valná většina hraje epizodní roli, to znamená, že se objeví na chvíli, nějak zasáhne do dění kolem hlavní hrdinky a za chvíli se zase ztrácí. Každá z figur je ale aktivní. Některé postavy jsou vloženy proto, aby Viktorii zdiskreditovaly, další si od ní nechávají pomoci a pak jsou tu takové, jež se jí snaží pomoci a uchránit ji od hrozícího nebezpečí. Kompozice je vystavena na pevné kostře chronologie, jež je prolnuta retrospektivou a četnými paralelami.

Vyprávění je zpracováno objektivně v er-formě v minulém čase. Pro účel zvýšení napětí je využito polopřímé či přímé řeči. První zmíněný typ je napsán subjektivní ich-formou a vyvolává pocit, jako byste viděli do hlavy postavy. V případě tohoto románu je použito mnoho situačních popisů. Ač si můžete myslet, že to bude zpomalovat dějový postup, není tomu tak. Text proto, že je velmi napínavý, ubíhá před očima a vy se od něj nebudete moci odtrhnout. Tomu všemu pak přidávají na atraktivnosti a živosti i dialogy mezi postavami či promluvy protagonistů k sobě samým.

Můj vlastní názor na knihu je pozitivní. I když má svazek tři sta dvacet stránek, měla jsem ji přečtenou poměrně rychle. Autorčin styl je mým oblíbeným a musím říci, že ač jsem na něj zvyklá, dokáže mě často hodně překvapit. Do textu je zakomponována celá řada interesantních prvků, počínaje nečekaným úvodem a konče osudy několika Viktoriiných kolegů, jejího syna Erika i jí samotné. Jak jsem  již napsala v několika předchozích recenzích, na každém dalším titulu je zřejmé, že Markéta Harasimová na sobě neustále pracuje, což se odráží pozitivně na výsledcích její tvorby. Spisovatelka se nebojí jít pro radu k odborníkům z oborů, o nichž píše, a zároveň tato témata zpracovává hloubkově. Při čtení mi bylo hlavní hrdinky hodně líto a společně s ní jsem prožívala veškeré emoce. Do postav se totiž velmi dobře vžijete a pociťujete téměř na vlastní kůži veškerá příkoří, ale i radosti, jež se jim stanou. Interpretace pro mě byla velmi zábavná a snadná. Celkově jsem si ji užila od samého počátku až do úplného konce.

Román Doktorka Viktorie mohu vřele doporučit všem milovníkům psychologických thrillerů, jimž nevadí pár erotických scén, a příznivcům Markéty Harasimové.

Viktorie obětovala soukromý život poslání lékařky, které pro ni znamená víc než rodina. Kvůli práci se dokonce vzdala i vlastního syna a po krachu manželství věnuje čas výhradně kariéře. Když je však za záhadných okolností brutálně zavražděna její kolegyně, otřese se Viktoriin svět v základech. Policie totiž přichází s hypotézou, že pachatel zaměnil oběti a mrtvá měla být právě ona. Motiv? Neznámý. Situaci přiostří bomba instalovaná v autě dalšího lékaře z nemocnice, ve které je Viktorie zaměstnaná. Dvě zdánlivě nesouvisející vraždy způsobí mezi personálem kliniky poplach a mladá lékařka začíná navzdory své tvrdé povaze propadat panice. Tragické události ale nekončí. Umírá další mladá žena a následně se obětí útoku stává také hlavní hrdinka. V přímém ohrožení života Viktorie pochopí, že honba za kariérou a věhlasem ji připravila o to nejcennější – lásku a dítě. Bohužel jí však zbývají pouhé minuty a ona už své chyby možná nikdy nenapraví.

Markéta Harasimová: Doktorka Viktorie
Nakladatelství: MaHa
Žánr: psychologický thriller