Recenze: POTEMNĚLÝ RÁJ (Markéta Harasimová)

I v ráji může člověku běhat mráz po zádech

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Potemnělý ráj.

Není to tak dávno, co Markéta Harasimová svým čtenářům představila Hedvábnou past, a už se opět hlásí o slovo s novinkou Potemnělý ráj. Jedná se již o její pátý titul vydaný pod hlavičkou nakladatelství MaHa. I tentokrát nám autorka naservíruje velkou dávku napětí, emotivních okamžiků, ale také to bude chvilkami eroticky jiskřit. Znovu nám nechá nahlédnout pod pokličku detektivního vyšetřování. Na stránkách projektu se již objevilo několik recenzí autorčiných knih. Jmenovitě jde o Poháry touhy, Purpurové doteky, Vůni noci a  již zmíněnou Hedvábnou past. Všechna díla si nás získala. Bude tomu stejně i v případě nového příběhu? O tom se můžeme dnes přesvědčit sami, protože se dílo dostává na pulty našich knihkupectví.

Hlavní hrdinkou se tentokrát stala Laura, mladá aktivní žena, jejímž snem bylo založení vlastní restaurace. Když se jí vlastní přání splní, začne se její svět obracet doslova naruby. Kromě návštěvníků, kteří novou restauraci uvítali, jsou tu také lidé snažící se její majitelce ublížit. Nejhorší je, že se situace začíná postupně vyhrocovat a umírají lidé. Je to mířeno proti Lauře, nebo co se ve skutečnosti děje? Na tuto otázku a spoustu dalších najdete odpověď v tomto čtivém vyprávění.

Potemnělý ráj mi oproti předchozím autorčiným titulům přišel snad ještě tajemnější a napínavější. Markéta Harasimová od úplného začátku drnká na čtenářovy emoce a city. Není se tedy čemu divit, když vám poběží po zádech mráz, jen co se začtete do první kapitoly. I tentokrát můžeme od počinu očekávat otevření velkého okruhu témat, a to od situace v českém restauratérství přes chov koní až po řešení detektivního případu. Nebylo by to ale ono, kdyby děj nebyl odlehčen řešením mezilidských vztahů (Laura vs. její přátelé, ale i nepřátelé) a okořeněn špetkou láskyplného jiskření a erotiky.

Musím však podotknout, že se může čtenáři při srovnání s předchozími tituly zdát, že se zvolená tematika opakuje. Zabřednutí do vyjetých kolejí se spisovatelka vyhnula změnou prostředí, v němž se děj většinou odehrával. Mohu tedy s klidným svědomím konstatovat, že se rozhodně nedočkáte stereotypu.

Ve svazku na vás čeká emotivní vyprávění plné živých a napínavých scén. Při sledování řešení detektivní zápletky prožijete spoustu nečekaných zvratů, jimiž vpravdě nebylo nijak šetřeno. Ani tentokrát se nebudete chvilku nudit, protože se na každé stránce něco děje, i když jde třeba jen o rozhovor mezi kamarádkami, jenž na první pohled vypadá nezáživně, ale mnohdy v sobě skrývá zajímavé informace, které mohou o mnohém napovědět. Jelikož se i tentokrát spisovatelka velmi činila v zahlazování stop po pachateli, odhalíme jeho osobu až v poslední možnou chvíli. Což je každopádně dobře a vypovídá to o tom, že je román opravdu vypiplaný.

Děj se skládá, jak už je tomu téměř zvykem, z několika dějových linií, jež se mezi sebou různě prolínají a proplétají. Na čtenáře to může působit trošku matoucím dojmem, nicméně vše je dáno do potřebného kontextu tak, abyste se v příběhu dobře zorientovali. Toto všechno přispívá k aktivování čtenářovy fantazie, s jejíž pomocí si může vyprávění dotvořit dle vlastních představ.

Možná vám to přijde překvapivé, ale tentokrát se detektivní vyšetřování odvíjí na pozadí. V popředí můžeme sledovat řešení problémů kolem vedení restaurace. Oproti předchozím dílům má hlavní hrdinka Potemnělého ráje koníček, jemuž se ve volném čase ráda věnuje, je jím jízda na jejím milovaném koni Bolerovi. Jak jsem již nastínila výše, dějové linie se prolínají, a to nejen ty, v nichž se střídají prostředí (restaurace, patologie, Lauřin byt, statek a další) i úhly pohledu. V jednu chvíli sledujeme, co činí Laura, v druhou pak hledíme v ústrety vrahovi.

Co se týče postav, je jich celkem málo, ale každá z nich do dění přímo zasahuje. Zpočátku se u některých může zdát, že vystupují jen okrajově, ale časem se ukáže, že nikoliv. Jejich charakteristiky jsou propracované do nejmenšího detailu a krásně si je tak představíme. Laura je otevřená a ochotná pomoci svým blízkým. S ohledem na to, co se jí děje, se dá konstatovat, že je silná. Musí se vyrovnat s množstvím překážek. Kromě podrobných popisů nám autorka umožní protagonisty poznat pod drobnohledem, a to díky tomu, že nám nechává nahlédnout do nitra svých postav.

Pro odvyprávění bylo použito objektivní er-formy v minulém čase. Aby román nebyl postaven jen na situačních popisech, nachází se v něm mnoho oživujících dialogů mezi jednotlivými postavami.

Můj subjektivní názor na tuto knihu je pozitivní. Hlavní hrdince jsem fandila, jelikož si cílevědomě dokázala jít za svým snem a nenechala se rozhodit žádnou překážkou. Je přesně taková, jaká bych si přála být také já, proto mohu konstatovat, že se stala mým vzorem. Z toho vyplývá, že se do postav příběhu dá krásně vžít, prožijete jejich emoce. Autorčiny knihy mám ráda pro jejich živost a velkou míru autentičnosti. Není tomu jinak ani v případě Potemnělého ráje. Ať už se děje, co se děje, vždy si říkám, tohle by se klidně mohlo stát i ve skutečnosti. Četbu románu jsem si užívala od první stránky a neomrzela mě do chvíle, než jsem dočetla tu poslední. Interpretace díla pro mě byla vcelku snadná, i když kompozičně byl příběh opět bohatý na mnoho odboček.

Potemnělý ráj mohu s klidným svědomím doporučit všem milovníkům detektivních románů a thrillerů, jež jsou doplněny erotickými linkami, které v ději působí odlehčujícím dojmem.

Lauře se splnil profesní sen - založila vlastní restauraci s poetickým názvem V Ráji a v podnikání se jí konečně začíná dařit. Ne každému je však její vzestup po chuti a ona tak musí čelit nejrůznějším útokům. Ty jí ale ve chvíli, kdy utrží tvrdou osudovou ránu, začnou připadat malicherné. Při tragické nehodě umírá Lauřin důvěrný kamarád a mladá žena řeší otázku, zda šlo o pouhé neštěstí nebo spíš zlý úmysl. Duše zemřelého muže zřejmě hledá spravedlnost a stále se k Lauře vrací... Na hrdinku se vzápětí sesypou další pohromy, z nichž nejhorší je podivná vražda muže, ke které dojde přímo v Ráji. Laura měla s obětí spory a podezření logicky padá na její hlavu. Částečnou útěchu nachází v rodícím se milostném vztahu s rančerem Lukášem, anebo v sedle milovaného koně Bolera. Avšak právě její čtyřnohý přítel se záhy ocitá v ohrožení života a Laura začíná chápat, že ve hře je tajemná osoba, která jí chce krutě ublížit. Může hrdinka skutečně důvěřovat lidem, kteří ji obklopují - včetně těch nejbližších? A stojí vůbec proti člověku z masa a kostí, nebo je jejím protivníkem neznámá entita ze záhrobí?

Markéta Harasimová: Potemnělý ráj
Nakladatelství: MaHa
Žánr: detektivní a erotický thriller