Recenze: HEDVÁBNÁ PAST (Markéta Harasimová)

Z hedvábné pasti není úniku

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Hedvábná past.

Markéta Harasimová vypustila do světa svůj nový román s názvem Hedvábná past. Tento krimithriller opět autorka vydala ve svém vlastním nakladatelství MaHa. V příběhu se dostaneme do policejního prostředí. Na stránkách projektu jste si ale již mohli přečíst hned několik recenzí autorčiných knih. Jedná se o Poháry touhy, Purpurové doteky a Vůni noci. Všechna díla nás oslovila. Jak tomu bude v případě Hedvábné pasti? Polapí své čtenáře a nepustí je, dokud nezjistí, jak to vše dopadne? O tom se již dnes budeme moci přesvědčit, protože se dílo dostává na pulty knihkupectví.

Hlavní hrdinka Nina je policistkou. V jejím okrsku se začnou dít nevídané věci, jež však nahání strach. O život brutálním způsobem přijde hned několik lidí a je jen na vyšetřovatelce a jejím týmu, aby společnými silami přišli na to, kdo za tím vším stojí. Povede se jim to? Nebo se naopak stane něco, co zahýbe kartami a znemožní to vyšetřování? Odpověď na tuto otázku jistě získáte svou vlastní interpretací.

Hedvábná past svým způsobem útočí na pomyslnou laťku, která byla nastavena předchozími autorčinými počiny. I tentokrát se dočkáme hned několika zajímavých témat. Tím stěžejním je pochopitelně řešení komplikovaného případu. Při čtení budete svědky mnoha trýznivých vražd. Kromě toho děj okořeňuje erotika, ale i problematika mezilidských vztahů (rodina, přátelé, práce...). Bez toho by to nešlo. Nina tedy kromě pracovních záležitostí řeší i potíže, jež poznamenávají její každodenní život. I přesto, že dílo není monotematické, autorka by si měla dát pozor, aby nezabředla zvolenými tématy do stereotypu.

Kniha se stává zajímavou díky své napínavosti a množství nečekaných zvratů. Při čtení se nikdy nebudete nudit, protože na každé stránce probíhá téměř bez ustání akce. Ta vás doslova přikurtuje k židli a nepustí vás, dokud dílo nedočtete do konce.

Děj se skládá z několika linií, které se neustále prolínají, což činí text zajímavým a čtivým. Zároveň je důležité poznamenat, že je tímto způsobem hravě aktivizována čtenářova fantazie, jež dotváří vše, co se v textu odehrává. K onomu procesu zaktivnění však dochází nenásilným způsobem a je jen na vás, zda necháte svůj úsudek ovlivnit, či nikoliv. Neustále se budete ptát, zda je to či ono možné.

Hlavní dějová linie se zabývá zejména policejním vyšetřováním bestiálních vražd. Aby však nebyl příběh tak psychicky náročný, je dopad stěžejní linky opepřen řešením vztahu Niny s její osmiletou dcerkou Zorou. Zároveň si Nina začíná uvědomovat, že by si měla najít stálého přítele a neužívat si příležitostných hrátek s někým, kdo jí za to nestojí. Dále si čtenář může povšimnout odboček, kdy doslova kouká pod ruku vrahovi.

Překvapivě v této publikaci vystupuje vcelku málo postav, ale když už se objeví, sehrávají velkou roli. Jejich charakteristiky jsou různorodé, ale jsou zpracovány do nejmenších detailů. Každá z postav tedy může v naší mysli získat svoje místo. Některé figury jsou však do děje přidány tak, že jejich chování překvapí a zmate. Markéta Harasimová si tedy se svými čtenáři hraje jako kočka s myší a nenechá je ani chvilku vydechnout. Při řešení případů nám bude běhat mráz po zádech. Všechny ostatní prvky pak mají odlehčující a zjemňující funkci.

Pro vyprávění bylo využito objektivní er-formy, jež byla obohacena o množství dialogů mezi jednotlivými postavami. Občas se setkáváme s nějakým tím nářečním označením, jindy pak  písmenko či slovo v textu chybí.

Můj subjektivní názor je pozitivní. Tvorbu Markéty Harasimové jsem si velmi oblíbila, protože je nevšední, zajímavá a není monotematická a ani Hedvábná past mě nezklamala. Spíše předčila moje očekávání. Než jsem se pustila do četby, kladla jsem si otázku, zda nedojde v příběhu ke stagnaci, která by mohla negativně poznamenat vyznění celého románu. Tato překážka se však nedostavila a já si tak mohla odnést skvělý čtenářský požitek. Co se týče postav, dalo se do nich vcelku dobře vžít, v některých případech se do nich jen vcítíte a vnímáte všemi buňkami na svém těle bolest, která neodmyslitelně doprovází oběti. Často jsem se přichytila ve stavu, kdy jsem měla strach nejen o vedlejší postavy, ale i o ty hlavní. To vše pak krásně zjemnily romantické a erotické pasáže.

Hedvábnou past si zajisté s chutí přečtou milovníci napínavých krimithrillerů, jež jsou doplněny o erotické linky, které vše krásně doplňují a dokreslují, avšak hlavně mají odlehčující úlohu.

Obálka titulu je krásně barevná a svým laděním se hodně přibližuje předchozím krimithrillerům, jež už pod taktovkou nakladatelství MaHa vyšly.

Je jako démon - udeří a zmizí. Bestiální zabiják mladých žen dává kriminálce pořádně zabrat. Úkolem energické kapitánky Niny je spolu s novým parťákem Štěpánem vraha dopadnout, ale mají žalostně málo vodítek. A stejně tak i podezřelých. Psychopatický zločinec je mistrem v zametání stop, a kriminalisté se mu navzdory horečné aktivitě nemůžou dostat na kobylku. S každou další vraždou roste jejich netrpělivost a také zmatek - jde opravdu o jednoho zabijáka? Nina, která od rozvodu žije se svými rodiči a osmiletou dcerou, dělá vše pro uzavření mrazivého případu, a současně čelí bouři ve svém osobním životě. Po lekci, kterou jí uštědřil bývalý manžel, striktně odmítá vážný vztah a vystačí si s občasným erotickým úletem. Když však na scénu vstoupí Štěpán, který okolo rusovlasé policistky se zájmem krouží, poznamenají její pevné rozhodnutí trhliny. S buldočí tvrdohlavostí ale nabízenou lásku odmítá a dál soustředí plnou pozornost na vyšetřování. V tom se přece jen objevují nové a překvapivé skutečnosti. Nina však netuší, že hraje důležitou roli ve hře démonického vraha, který chystá promyšlenou past...

Markéta Harasimová: Hedvábná past
Nakladatelství: MaHa
Žánr: detektivní a erotický thriller