Recenze: V MRTVÉ ZÓNĚ (Jakub Mařík)

Číhá větší nebezpečí od Korzárů, nebo povstalců?

„A co mu chceš hlásit?“ vyjel na něj Adun. „Že Rongina unesla mrtvola?“ „Možná to nebylo mrtvý?“ navrhl nejistě Nosa. „Vždyť to byl mimozemšťan. Třeba tak normálně vypadají.“ „Děláš si ze mě srandu?“ „Ne, to ne…“ „Měl lebku, Noso. Lebku! Lebka znamená mozek a viděl jsi snad uvnitř nějaký mozek?“ „Ne, ale Asanbosam by to stejně měl – “ (z 30 % knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji
nakladatelství Mystery Press.

Varování: následující text může vyzradit informace z předešlých dílů.

Posádka UTSS Salamis zažila mnohá dobrodružství. Náhodné nalezení mrtvoly ukázalo, jak dovedou být Korzáři rafinovaní v infiltrování. Posléze se boj z orbity přesunul na ledovou planetu, ve třetím díle se lidé ze Země snažili uzavřít spojenectví se Sépiany, avšak "vesmírní piráti," v kombinaci s náboženskými fanatiky Edenity, se přihlásili o slovo a diplomatická jednání se velmi zkomplikovala. Ve čtvrté části nás potrápí povstalci z Nového Lagosu. Jenže transolaritové zbraně v rukou jejich vůdce nebude zdaleka ten největší problém…

V jednašedesáti kapitolách se ocitneme v divoké džungli, stejně tak v předalekém kosmu. Při rutinní cestě narazí Salamis na nákladní loď Mahuiku, na jejíž palubě jsou dva nejhledanější muži – samozvaný generál Taiwo a jeho pravá ruka Ebo Sowah. Rozdmýchal staré křivky na nejnestabilnějším kontinentu na Zemi a deset let se mu nemohli dostat na kobylku. Předvést je před soud a odsoudit pro zločiny, jichž se dopustili, je naprostou prioritou. Honička pomocí hyperprostorových skoků je zavede do nekolonizovaného vesmíru, kde se jim ztratí. Vypadá to, že se skrývají ve stínu bludného asteroidu, avšak realita je jiná…

Žádná pevnost není nedobytná, žádný kód není neprolomitelný a žádné tajemství není v absolutním bezpečí – tak znělo neoficiální motto operativců rozvědky UTF a Arcoidea se z toho pravidla vyvléknout nesměla. „No tak, chci slyšet nápady,“ zvolal Annys. „Musíme najít její Achillovu patu, nebo dopadneme jako Hektor před branami Tróje.“ (ze 75 % knihy)

Vypravěče můžeme charakterizovat jako nezainteresovaného pozorovatele, jenž se zaměří na vybranou skupinu, s níž stráví čas a žije její mikro příběh v rámci celého kontextu, aby na konci došlo k propojení, kde vynikne, že každý měl důležitou úlohu. Ebo Sowah, přezdívaný Duch, ozřejmí způsob získání přezdívky i jaké situace albína zformovaly do ostříleného zabijáka.

Prostředí UTSS Salamis prezentuje kapitánka Rena Kallirisová, zástupce Jan Marhoul, velitel letky Claude Aicard, velitel čety 1. družstva mariňáků major Thakur Gelu, šéf analytiků major Gaston Annys či technici Henry Callahan a Jerzy Zaleski. Pro správné fungování plavidla je zapotřebí podstatně větší osazenstvo, nicméně se jedná buď o epizodické role, či letmé zmínky. Vtipná nota se střídá s vážnější, není nouze o přímé střety, taktické operace i chvilku filozofování.

„To mě má utěšit? Válečná matematika?“ „Někdy nic jiného nemáš. Většina lidí si myslí, že pro mariňáka je nejtěžší riskovat vlastní život, ale žít s vědomím, že lidé umírali za tebe, je ještě horší. Trvá dlouho, než se s tím vyrovnáš. Ale tohle není vhodná chvíle na podobné řeči. (z 90 % knihy)

S postupující četbou tempo nabývá na síle. Vesmírné bitvy či boj muže proti muži s použitím řady zbraní potěší všechny nadšence technologií a vojenské techniky. Nanitová monstra v nynější podobě mohou být na někoho až moc nesmrtelná či hodně fantaskní, nicméně autorovo následné odůvodnění stojí na pevných základech.

Charaktery si v průběhu prošly vývojem – osobitý otisk je činí snadno zapamatovatelnými, čemuž napomáhá, že úvodní kapitoly jsou věnované jednotlivým postavám dle odbornosti. Kromě špičkovacího humoru se dostaneme k milostné lince, byť by se jí aktér na současné pozici měl vyvarovat.

Když nepříjemný pocit ze skoku odezněl, šéf analytiků Gaston Annys zabručel a přejel si prsty po stehnech sevřených pohybovým exoskeletem. V atrofovaných svalech na nohou neměl téměř žádný cit, ale skokové vibrace si nervová zakončení našly vždy, aby mu připomněly, o co přišel. Rozhlédl se po podřízených a odhadoval, jak se skok projevuje u nich. Nebylo v tom nic zlomyslného, šlo jen o jedno z mnoha jeho malých analytických cvičení. Když vás vycvičí, abyste každou osobu ve své blízkosti zkoušeli číst jako knihu u mimovolných pohybů a neverbální komunikace, po pár letech už to děláte automaticky. (z 11 % knihy)

Jazyk je propojením spisovné a obecné češtiny. Text je plynulý, až na pár nepřesností ve spojkách a skloňování bezchybný. Skvěle vybalancovává ryze technické a popisovací úseky s těmi čistě akčními. S přihlédnutím na předchozí části můžete pociťovat určitou schematičnost, avšak výsledné zážitky budou originální a pohlcující.

V mrtvé zóně spojuje kooperaci mezi lidským a sépianským druhem proti Korzárům, kdy pracuje s jednotlivými odlišnostmi a postupně odkrývá tajemství nepřátel. Povstalci zamíchají kartami a nejen kvůli nim dojde k úmrtím, při nichž sice přistoupíte na to, že smrt je lepší než být nanitovou zombie, přesto po čase stráveném s postavami vás jejich skon zamrzí. Napínavé bojové sekvence, technologické přídavky, pestrá paleta bojových vozidel a plavidel i překvapivá odhalení vás rozhodně namlsají na závěrečný díl. Pokud jste došli tak daleko, určitě budete chtít vědět, zdali má lidstvo naději na vyřešení problému.

Teplický rodák Jakub Mařík patří mezi výrazné autory tuzemské fantastiky. Šestou epizodou přispěl do populární série Kladivo na čaroděje, publikoval v antologiích Drakobijci, Cáry rubáše a Ve stínu říše. Za paranormální detektivku Absolutní smrt byl v roce 2008 nominován na Cenu Karla Čapka. Série UTSS Salamis čítá díly Ve stínu slunceV ledovém sevřeníV krvavém pásu, V mrtvé zóně a V jámě lvové.

Vyváženost, akčnost a napínavost. Tak bych charakterizovala dílo ve třech slovech. Hltala jsem každý odborný detail, každý příkaz, každou prohru i vítězství. Osud některých členů posádky mě velmi zasáhl; život, ani ten vesmírný, není spravedlivý. Jakubovi Maříkovi jsem vděčná, že díky němu jsem žánru military sci-fi propadla. Perfektní kniha.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Povstání na Novém Lagosu – nejkrvavější koloniální konflikt v novodobých dějinách, který neustal ani během války s Korzáry – dospěje ke svému konci, jeho vůdci generálu Taiwovi se však podaří uniknout. Povstalecká nákladní loď troufalým manévrem prorazí blokádu planety a skočí pryč ze soustavy, jen aby se z hyperprostoru vynořila v senzorovém dosahu UTSS Salamis.

Následné pronásledování zavede Salamis daleko za hranice kolonizovaného vesmíru, kde v prázdnotě mezi hvězdami nalezne staré bojiště, na kterém se před třinácti lety měla rozhodnout válka mezi Sépiany a Korzáry.

Když se na něm povstalci ukryjí, Salamis při jejich hledání narazí na nečekaný poklad. Na bojišti se mezi desítkami vraků možná skrývá první sépianské plavidlo, které kdy potkalo Korzáry, a v něm také odpověď na nejpalčivější otázky celé války: Kdo jsou Korzáři? Odkud pocházejí? A proč rozpoutali hned dvě mezihvězdné války?

Zničené lodě však své tajemství nevydají zadarmo a v mrtvé zóně se brzy bude znovu umírat.

Nakladatelství: Mystery Press
Série: UTSS Salamis (4.díl)