Recenze: DOKONALOST (Lydia Strong)

Romantika, napětí a láska

Je krásnej, chytrej, úspěšnej. A je to můj přítel. Jiní by za to dali
všechno, co mají. Já ale šťastnej nejsem. (str. 3)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství E-knihy jedou.

Na LGBT scéně není Lydia Strong žádným nováčkem. Začala s kontroverzním titulem Na krev a předvedla čtenářům, že má talent nalézt a zpracovat velice zajímavá, mnohdy až příjemně záludná témata. Svým způsobem i pointa novinky Dokonalost je poutavá – podobně jako autorčiny předešlé knihy.

Velký posun nastal zejména ve stylu psaní. Ten je konečně oproštěn od nepříjemného nadužívání zájmena toto. Je znát, že L. Strong je vypsanější, daří se jí vhodně pracovat s textem a zaujme už i náročnější čtenáře. Vypravování je ze dvou úhlů pohledů obou hrdinů. Autentické, svižné a vystihuje charaktery postav. Pravda, sem tam narazíte na překlep nebo chybu, ale v menší míře, takže čtení nic nekazí.

Cedrik je slušný šestnáctiletý mladík, který na první pohled možná působí jako neslaný nemastný, ale má tvůrčí koníčky a velice milou povahu. Žije s maminkou. S otcem se vídá minimálně, ale telefonují si, protože jeho rodiče spolu nežijí. Možná proto je starostlivým synem, který nechce své matce přidělávat starosti. Spoustu věcí probírá s nejlepší kamarádkou, která prožívá vlastní marasty s lesbickou láskou.

Joah je hvězdou kapely, dokonce si tímto způsobem dokáže i vydělávat. Nikdo z jeho fanoušků nedokáže pochopit, proč právě nádherný Joah chodí s klukem, který je v davu snadno přehlédnutelný. Jenže Joah a jeho parta k tomu má důvod, což velice ovlivní první část děje.

První polovina je velice napínavá, protože očekáváte, že tajemství praskne – láká vás, jakým způsobem se vše bude řešit a jak se hrdinové vypořádají s problémy, které je potkávají. Všechno začne jednoduše… Cedrik s Joahem sice chodí, ale jejich vztah je takový nijaký. Žádné polibky, držení za ruce ani zamilované zprávy. Vypadá to, jako by Joah vůbec neměl zájem o svého mladšího partnera. Všechno se zlomí, když se Cedrik dostaví na koncert a náhodou vyslechne, co nikdy slyšet nechtěl. Náhle se mu život změní a ta změna postihne i Joaha…

Druhá polovina se dotýká spíše rozvoje zamilovanosti, prohlubování pouta a poznávání se. Je více romantická, pro mnohé o to méně napínavá, protože základní myšlenka se vlastně vyřeší už během první části a dál už se jedná spíše o blízkosti. Děj se trochu zpomalí, protože hnacím motorem byla právě ona záludná hra. I přesto však má závěrečná pasáž jisté klady, „zgustnou“ si na ní především cituplné dušičky. Nenechte se zmást, počin není přeslazený, autorka se zaměřila více na psychologii, což bylo příjemným překvapením.

Lydia Strong je oblíbená především proto, že píše až na dřeň. V tomto případě příběh není  kontroverzní a bez výrazně závažných situací. Jedná se o pohodovější a méně dramatické čtení, ale i přesto pro dospělé – což mnohé jistě potěší, protože spisovatelka se nevyhýbá ničemu, natož snad vhodně sepsaným erotickým scénám či dlouhým polibkům.

Závěr je poklidný a plný naděje, jen doufáte, že vše dopadne přesně tak, jak tvůrkyně předestírá. Budete si v duchu malovat budoucnost pro hrdiny, kterou si podle vás zaslouží v tom nejlepším smyslu. I když přes postupně vystavěné změny bude pro někoho těžké skousnout, co se tehdy událo a jak se jeden z nich zachoval.

Dokonalost je velmi příjemným čtením, které nepostrádá napětí, romantiku a šikovně vytvořený příběh. Někteří budou možná zklamaní, že autorka tentokrát nešla až na krev, ale určitě ocení přirozenost a že se naopak neuchýlila k nadbytečné účelovosti a šokujícím zvratům, které by rozhodily kvalitně vytvořenou atmosféru.

Lydia Strong je známá právě díky svým gay románům. Začátky možná byly těžší, zejména pro náročnější čtenáře, kteří mohli mít s jejím stylem menší obtíže, ale čím více autorka píše, tím více roste – a přesto je stále svá. Brněnská spisovatelka dlouho sbírala odvahu, než své romány vydala. Je jen dobře, že se nakonec odhodlala, protože zaplnila chybějící mezeru na literární scéně. Jejím debutem byl Na krev, dosti kontroverzní výstřel, dále následoval rozkošný román Bunny. Volně navazující trilogie Trochu víc, Trochu dál a Trochu moc. Následoval počin V pasti, Zrcadlo a nyní máte k dispozici novinku Dokonalost

Já autorce fandím od jejích prvních knih a jediné, co pro mě bylo obtížnější, byl její styl psaní, kdy opakovala své vlastní chyby. Jsem ráda, že se natolik vypsala a opravdu šla do sebe. Je to na vypravování znát a i já jsem byla velice příjemně překvapená. Počin byl čtivý, zajímavý a první polovina se mi zdála opravdu strhující, jak byla napínavá. Druhá byla romantičtější a trochu mě mrzelo, že se vše tak rychle vyřešilo, ale i tak mě bavila. Autorce se podařila vystihnout též psychologie postav, přirozenost i vývoj vztahu. Myslím, že se jednalo o velmi povedené čtení a těch pár chybek, které jsem objevila, mi vlastně ani nevadilo. Rozhodně bych řekla, že pokrok Lydie Strong je znát a teď už jsou její díla zas o level výš.

Závěrečné hodnocení: 90 %

Cedrik se cítí jako ve snu, když ho na rande pozve Joah, nejkrásnější kluk, jakého kdy potkal, a navíc kytarista úspěšné kapely. Jeho pocity štěstí však vezmou brzy za své. Joah je chladný a odtažitý a zdá se, jako by s ním vlastně nechtěl trávit žádný společný čas. Nemá zájem o romantiku ani o sex. Proč si s ním tedy vůbec začínal? Měl snad nějaké jiné, Cedrikovi neznámé důvody?

Nakladatelství: E-knihy jedou
Rok vydání: 2024
Žánr: LGBT, romantika