Recenze: BUNNY (Lydia Strong)

Romantický příběh malého vystrašeného králíčka

Za recenzní výtisk děkuji autorce Lydii Strong
Chci zakoupit titul Bunny

Začínající spisovatelka Lydia Strong píše velmi osobité romány, které se mnohdy pohybují na hraně. Někdy je to příliš, jindy se naopak trefí a vyváží všechny prvky natolik, že vám poskytne opravdu neotřelé a působivé čtení, které má své zápory i klady. Román Bunny je jejím druhým dílem. Svou prvotinu vydala u nakladatelství Pallas Victoria. Jedná se o kontroverzní LGBT titul Na krev, který se dočkal dvou vydání - jedno s gramatickými chybami, což bylo podle nakladatelství cílené, aby poukázalo na nedostatečnou korekturu. Druhé vydání bylo prý již s korekturou. První verzi jsem recenzovala, do druhé jsem nenahlédla, takže těžko říct...

Kamenem úrazu je opět styl psaní. Vyprávění v ich-formě je sice o ždibec lepší než u debutu, ale je nutné na stylu ještě hodně zapracovat. Ačkoliv titul neobsahuje tolik gramatických chyb, přece jen se tam nějaké najdou. To by nebyl až tak velký problém. Zásadní průšvih vidí čtenář ve slovosledu, přehnaném používání zájmen či občasném opakování slov. Nedostatečná slovní zásoba děj nevylepší. Pokud by se kniha dostala k šikovné korektorce, určitě by nepůsobila natolik křečovitě a čtenář by vnímal děj a především přímou řeč přirozeněji. I přesto všechno se nakonec ocitáte ve velmi čtivém příběhu, který je rozdělen na středně dlouhé kapitoly nadepsané názvy dnů, jako by se jednalo o deníkové zápisky.

Seznámení s ústřední postavou proběhne rychle a poměrně snadno se do něj vžijete. Vedle sympatického osmnáctiletého Sebastiána se ocitnete ve chvíli, kdy potají poslouchá svého nejlepšího kamaráda a jeho přítelkyni, kteří se dohadují. Ronda tvrdí, že Seb je zamilovaný do Jamieho... Do svého nejlepšího přítele! Sebastián samozřejmě nechce dát nic najevo, a tak, jak vám líčí anotace, si shodou náhod nachází "kluka na smlouvu". Začátek není zbytečně prodloužený, rychle přichází zásadní zvrat, od kterého už se odvíjí velmi poutavé scény.

Sebastián je tichý a nejistý kluk, který si není jistý ani tím, že by snad měl mimo Jamieho nějaké kamarády. Jeho stydlivost a nedůvěra v sebe sama je pěkně rozepsaná a má i hlubší důvody.

Rush působí jako ten typ, od kterého byste měli být raději hodně daleko. Prezentuje se jako grázl a dokáže být pěkně nevrlý. Sám však na smlouvu se Sebastianem přistupuje za dvou podmínek. Ta jedna je finančně náročná a druhá je poměrně tvrdá, ovšem Sebastian je v úzkých a nemá jinou možnost než být Rushovi po vůli.

Ti dva se začínají zvolna poznávat, podnikají spolu zajímavá dobrodružství a Rush se snaží vytáhnout malého ustrašeného králíčka Sebastiana z jeho nory. To je nápověda, proč se kniha jmenuje právě takhle.

Jednoduchý a čtivý děj je dynamický a místy i lehce napínavý. Pokud vás téma zaujme, máte problém se od knihy i přes zápory odtrhnout. Autorka příběh vykreslila neočekávaně působivě. Ačkoliv na svém projevu moc nezapracovala, tak si dala záležet na lepší propracovanosti děje. Dokonce se snažila jít i do hloubky, což se jí povedlo. Rozvedla několik zajímavých prvků a dokázala hrdinům připsat jejich charaktery natolik uvěřitelně, že na čtenáře v rámci oddechové četby působí reálně a povedeně.

Děj prakticky především popisuje čtrnáct dní, ve kterých spolu Rush a Sebastián chodí. Máte možnost pozorovat, jak se svět kolem nich mění, jakým způsobem se k sobě chovají a opěvovat atmosféru, která se autorce skvěle podařila. Lydia Strong totiž vystihla něco, po čem někteří čtenáři touží a zasadila to velmi vhodně do děje.

Zariskovala a zahrála tentokrát na něžnou strunu. Romantické části jsou doslova kouzelné, jemně vystižené a přesto nepřehnané. Erotické scény vylíčila téměř detailně, ale nevulgárně. Jedná se o nejvýraznější prvky románu, protože kolem lásky a přátelství se děj točí především.

Dokonce se dozvíte i něco málo o japonské kultuře, kterou by bylo vhodné rozvést, ale zas v rámci oddechového žánru to není až natolik podstatné, aby po tom čtenář prahnul. Ochutnáte něco málo z psychické šikany a ponižování, nevyhnete se ani náznaku sexuálního obtěžování a vše završí jako třešnička na dortu závěr.

Román má své zápory, ale vyvažují ho klady, které z něj dělají průměrné dílo se zajímavým a osobitě ztvárněným námětem. Závěr je pěkně napínavý. Něco očekáváte, doufáte v to, těšíte se a modlíte se. Nakonec si přece jen říkáte, že se autorka tedy rozhodla jinak a puká vám srdce, ale do úplného konce ještě zbývá pár stránek. Jak to tedy dopadne? Nebudu se k závěru vyjadřovat, protože bych vám zkazila překvapení. Já sama jsem byla napjatá a držela hlavnímu hrdinovi pěsti. Bylo by škoda vás připravit o příjemné okamžiky, které se autorce podařilo skvěle vykreslit.

Knihu doporučuji jako oddechovou četbu pro nenáročné čtenáře žánru LGBT a yaoi. Pokud jste četli Na krev, uvidíte zlepšení, které nastalo. Oba romány jsou si něčím podobné, a přece naprosto rozdílné. Svým způsobem se autorka opět nebála balancovat na hraně. Nespadla, velmi vhodným způsobem dokáže čtenáře opřádat svým příběhem, aniž by něco bylo přes čáru nebo snad nudilo. Bunny rozhodně má své kouzlo. Věřím, že pokud si knihu koupíte s tím, že budete v rámci LGBT vzdychat nad romantickou jednohubkou, pak rozhodně neprohloupíte.

Máte zkušenosti s brožovanými tituly z Nové Formy? Obsah knihy hodnotím pozitivně, ovšem ta nekvalitní obálka. Po jednom čtení se vrchní fólie z několika míst u hran začíná odlepovat.

Já osobně hodnotím dílo opravdu pozitivně. Byla jsem hodně překvapená. Ano, ty začátečnické chyby tam jsou, ale na druhou stranu je vidět, že autorka šla do sebe a snaží se zlepšovat. Rozhodně to oceňuji a především tleskám za romantické ztvárnění neobvyklé dvojice, kterou jsem si prostě zamilovala. Byla jsem dějem natolik pohlcená, že jsem ji přečetla takřka za jeden den. Ani náznak znudění, přestože se ne vždy jednalo o dynamické dění. Osobně mohu říct, že doufám, že Lydia Strong bude ve svém snažení pokračovat a i nadále psát osobité LGBT tituly, které si ráda přečtu znovu. Autorce děkuji za podpis, moc mě potěšil! :)

Ilustrace je zvláštní. Zobrazuje Rushe, takže by se k románu měla hodit, ale přesto mi kvůli zvláštním efektům k ději nesedí.

Být nechtěným synem a rodičovským zklamáním se na jednom podepíše. Proto i Sebastián má problémy se sebevědomím, partnerstvím a přátelstvím. Navíc se bojí, že se jeho nejlepší kamarád dozví, že je do něj odmalička zamilovaný. Vše vyřeší tím, že si prostě svého partnera zaplatí. Jenže nepočítá s tím, že ho jeho nový přítel donutí postavit se nejen svým strachům, ale i sám sobě. A navíc cena, kterou za to Sebastián bude muset zaplatit, bude možná větší, než si na začátku myslel.

Nakladatelství: Nová Forma
Žánr: LGBT, Yaoi
Počet stran: 224