Recenze: KÓD MÝTINA – ZPÁTKY VE HŘE (Vojtěch „Artemian“ Hlavenka)

Hra ho kdysi připravila o všechno.
A on se nyní vrací, aby si to vzal zpět…

„Mýtina není jako jiný hry, protože věrně kopíruje pocity i nebezpečí reality. Máme tu jen jednu šanci, takže můžeme skutečně prohrát.“ (citace z 86 % e-knihy)

Za recenzní elektronickou verzi rukopisu děkuji
autorovi Vojtěchu Hlavenkovi alias Artemianovi.
Chci zakoupit titul v předprodeji!

Říkával si Všemocný. Proslulý paladin, zakladatel a velitel Osvícených, guildy kralující žebříčku. Jenže to nestačilo… A na výpravě mimo oficiální rozhraní hry se něco šeredně pokazilo. Michael nikdy nezapomene na den, kdy ztratil všechny své přátele. Nepřestane si vyčítat, jak zbaběle je opustil, aby si zachránil vlastní zadek, zatímco oni skončili připoutaní na lůžko nebo nepříčetní.

Upsal se společnosti dohodou o mlčenlivosti a slibem, že už se na Mýtinu nikdy nevrátí. Avšak když se spustí nový globální event, jehož scénář je Michaelovi tak nepříjemně známý, rozhodne se smlouvu porušit. Pokoří Pyramidu a získá jako odměnu jedno přání. Osvobodí své přátele, jejichž duše dost možná stále visí uvězněné kdesi v síti! Má to ale malý háček – nejde se mu nalogovat na svou starou postavu a je nucen začínat jako hraničář první úrovně. Jakou může mít mezi ostatními hráči a klany šanci? Pokud se vůbec dokáže skrýt před zraky správců…

Sebrali mi level, včetně doposud nejlepších předmětů, ale pravá síla neleží v majetku nebo svalech. Úspěšní vládnou informacemi. (citace z 9 % e-knihy)

Vyprávění v ich-formě minulého času poskytuje niterní vhled do zážitků, pocitů i úvah hlavního hrdiny Michaela a potažmo jeho avatara hraničáře Hesláka. Postupné odhalování střípků minulosti ohledně oné tragické nehody spolu s novými poznatky o možnosti komplotu ze strany organizace Mýtiny budují solidní napětí a dodávají příběhu nádech thrilleru.

Čtivý sloh využívající hovorového jazyka a moderního výraziva včetně herní hatmatilky osloví zejména mileniály a generaci Z. Na konci každé kapitoly si vás děj dokáže zaháčkovat, abyste byli zvědaví na další vývoj, a kupředu žene i tíha temného tajemství o zákulisních intrikách, ačkoliv očekávat finální rozuzlení v prvním díle by bylo dosti naivní. Pochvalu si též zaslouží vyhnutí se (s LitRPG obzvlášť spjatého) nešvaru sexismu a sexualizace v souvislosti s ženskými postavami.

Zdroj: e-kniha

Naprosto unikátním prvkem, jenž odlišuje Mýtinu od ostatních virtuálních říší, je koncept vstupu do hry. Nefigurují žádné kapsle nebo vizory, je potřeba se dopravit do speciální lokace (v tomto případě zóny Krušných hor). Zatímco uživatel pobíhá po radioaktivním lese v obleku poskytujícím ochranu a tzv. digitální kůži, kousky kódu vytvoří v mysli dobrodružný svět plný epických misí a nebezpečných nestvůr. Maximální prožitek s sebou však přináší i určitá úskalí! Kdo přetáhne délku pobytu, nedbá pravidel nebo nad limit umírá, riskuje skutečné následky na zdraví.

Samotná online dimenze přitom už tolik nevybočuje, prostředí jako by vypadlo z kterékoliv tuctové MMORPG typu World of Warcraft. Text občas proloží tabulky s vývojem postavy nebo pár barevných mapek. Jakkoliv roztomilé tyto grafiky jsou, vzhledem k pokroku fiktivní technologie a rozpočtu herní korporace se bohužel z logického hlediska zdají poněkud nepatřičné.

Protagonista Michael působí autenticky a lidsky. Přestože se stará především o vlastní zájmy a nechce si nikoho pustit k tělu, jeho kouzlo osobnosti k sobě záhy přivábí nové přátele. V partě s tulákem Antonem, barbarkou Asunou a bardem Mikym překonávají jeden level za druhým a z vlka samotáře se stává vůdce silné smečky. Velké klany ovšem cítí hrozbu a kromě nástrah hry musí Michael čelit i úkladům ostatních hráčů. Zásoby esence léta se tenčí a historie mívá neblahé tendence se opakovat…

Existují dvě možnosti,“ oklepal jsem cigaretu. Možnost jedna, epesně to podělali a teď nenápadně vyhlásili hon na Faraona, jakožto legendární bytost Bezlesných, po jejíž smrti se ostatní odeberou do věčných lovišť. V takovém případě předpokládejme, že nemají přístup k důležitému kusu kódu a nechtějí s tou informací ven, aby nedestabilizovali ekonomiku světa, protože kdyby se to profláklo, padnou akcie Mýtiny na hubu. Navíc, sakra, znamenalo by to, že existuje kus programu, který nemají pod kontrolou, a to je nebezpečný precedens.“ (citace ze 30 % e-knihy)

Titul se pyšní nálepkou must-read pro fandy LitRPG“ a já to rozporovat nehodlám – už z důvodu, že knih v tomto žánru v češtině vychází poskrovnu. Kód Mýtina zdatně kombinuje již osvědčené motivy, zatímco přichází s několika originálními nápady.

Žádnou pecku typu Ready Player One či Sword Art Online sice nečekejte, ale co se týče oddychovějších sérií jako Temný bylinkář, Pouť mrtvého, Mirror World apod., tak jim se kvalitou nepochybně vyrovná (v některých případech je snad i předčí).

Zdroj: e-kniha

Vojtěch „Artemian“ Hlavenka, hrdý člen skupiny Strangers & Dragons, tíhl k umění již od dětství a opravdovou vášeň nakonec nalezl v tvůrčím psaní. Debutoval fantasy jednohubkou Vazači Zhouby (2022, Golden Dog, recenze + rozhovor) a díky připravované novince Kód Mýtina – Zpátky do hry je předurčen stát se prvním tuzemským mainstreamovým autorem LitRPG (o skutečném prvenství na poli žánru lze spekulovat, nicméně žádnému samonákladu nebo staršímu dílku se zatím nedostalo dostatečné pozornosti).

Subjektivní názor: Do LitRPG jsem se zamilovala již před lety, když nakladatelství Fantom Print uvedlo na trh Cestu šamana. I když mou srdcovku doposud nic nedokázalo překonat, Kód Mýtina se onomu bodu docela přiblížil. Mým hlavním problémem bylo, že Artemian nastínil tak extrémně napínavou zápletku, že mi vůči ní všechny vedlejší úkoly a interakce připadaly méně záživné, přestože v jiných příbězích mě právě tyhle drobnosti baví a navozují pohodovou atmosféru.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Herní fenomén z postapokalyptické Prahy. Must-read pro fandy LitRPG! Michael se v živoucí virtuální hře Mýtina dostal na vrchol. Před dvěma lety však vlivem špatného rozhodnutí přišel o přátele a od herní společnosti dostal ultimátum, které ho vyřadilo ze světového žebříčku. Když se objeví unikátní boss, Michael se rozhodne vrátit. Kolaps kódu však způsobí, že jeho stará postava nelze načíst a on se ocitá v kůži hraničáře první úrovně. Navíc zjišťuje, že ke zničení původní guildy možná nevedlo špatné rozhodnutí, ale zapříčinily ho živly z temných zákoutí populární hry.

Nakladatelství: Fragment
Série: Kód Mýtina (1.)
Rok vydání: 2024