Recenze: VAZAČI ZHOUBY (Vojtěch „Artemian“ Hlavenka)

Fantasy jednohubka
ze světa stvořeného pro hraní dračáku

Vazači zhouby (Artemian, nakladatelství Golden Dog)

Za recenzní elektronickou beta-verzi knihy
děkuji autorovi Artemianovi a skupině Strangers and Dragons.
Chci zakoupit/podpořit tento titul!

Strangers and Dragons jsou partičkou lidí, kteří navzdory dospělosti nepřestali snít a hrát si na hrdiny. Spojuje je láska k fantasy – a především touha po dobrodružství, jež lze zažít i mimo displeje a monitory. Právě prostřednictvím Dračího doupěte ožívají ty nejdivočejší příběhy, k nimž stačí pár přátel, tužka, papír, kostky, velká představivost… A hlavně šikovný Pán jeskyně (zkráceně PJ, anglicky Gamemaster), který dává vyprávění řád a směr. Za takového platí bezpochyby i Artemian, neboť videa Stragerů sledují stovky nadšených diváků (YouTube, Twitch). Jsou však Artemianovi inscenace stejně tak poutavé, když je hodí na papír?

Světem se šíří podivná nemoc přezdívaná Zhouba, přičemž nikdo netuší, odkud se vzala, ani jak ji vyléčit. Napadá vědomí a činí z obyvatel nevidomé schránky, často se sklony k zuřivosti nebo bláznění. Doposud nakažení jedinci neznamenaly výraznou hrozbu, jenže poslední dobou začínají být čím dál více jednotní a organizovaní. Skoro to vypadá, jako by je ovládala nějaká vyšší moc… Vazač! Jde mu o ovládnutí říše, její zničení, nebo něco docela jiného? A objeví se hrdinové, kteří by se mu postavili na odpor – i za cenu, že budou muset pozvednout zbraně proti vlastním lidem?

„Jsou to naši lidé,“ poklepal maršálův zástupce do stolu a narovnal záda. „Něco je ovládlo a my je místo hledání léku zabíjíme. (…) Někdo jim stojí v zádech a tahá za nitky. Nutí je, aby kývali podle jeho vůle, a využívá našich emocí, aby zpomalil naše údery, aby nám ukázal zbyteček jejich lidskosti, aby ochromil naši morálku.“ (citace z 27% knihy)

Vyprávění provází er-forma minulého času, v kapitolách se střídají perspektivy ústředních postav. V příběhu se nevyskytují známé tváře ze zdokumentovaných dobrodružství Strangerů, kdežto zcela nové charaktery (ačkoliv všechny pochází z pera jednoho autora, každá část je osobitá). Děj je přitom zasazen do stejného světa, jen popisuje události o mnoho let dříve.

Co si budeme povídat, zkušenosti na pozici Pána jeskyně dokážou leckdy poskytnout lepší průpravu než kurzy tvůrčího psaní… (pozn. jako Gamemaster působil před započetím své spisovatelské kariéry i kupříkladu Pavel Bareš). Ani Artemianovi nelze upřít talent pro improvizaci, hraní si se slovy a cit pro drama. Občas sice na některých frázích ulpí smítko patosu, ale coby prvotina se dílo jeví veskrze zdařile.

„Metafory,“ mumlal si Droger, když brigáda nasedala na medvědy. „Pak se divte, že se vám všechno hroutí pod rukama. Místo, abyste řekli věci narovinu a rozbili si u toho ksichty, radši si vymýšlíte složitý napodobeniny reálnejch věcí, a ještě navíc se v nich pak ani sami nevyznáte.“ (citace ze 46% knihy)

Říše zmítaná chorobou magického původu, jež mění poddané v tvory na způsob zombie; a legie bojovníků z pověření Bohy vyslána vymýtit tuto temnotu. Prima nápad, jenže… Přespříliš se podobá části tažení z Warcraft III. Ať už byla inspirace kultovní hrou úmyslná nebo čistě náhodná, ubírá titulu na originalitě. V detailech se již naštěstí motivy rozchází a text přináší atmosférický svět ve stylu sword & sorcery. Akorát po dracích se slehla zem

Nejsilnějším aspektem ovšem není world-building (na ten ostatně ani není tolik prostoru), ale postavy, jejich vývoj a osudy. K důstojníku Velehlasovi promlouvá skrze nitro Stvořitel pomáhá mu a radí, nebo jím skrytě manipuluje? Coriel jakožto Velehlasův bratr by se mohl těšit stejně vysokému postu, přesto se rozhodne obléknout uniformu řadového vojáka. Vydávat rozkazy a posílat ostatní na smrt se mu totiž bytostně příčí… Až na to, že možná přijde chvíle, kdy situace bude vyžadovat přesně takový přístup.

Zatímco se víra ve Stvořitele považuje za rouhání, u moci se drží Senát Bohů. Vykonavateli jejich vůle na zemi jsou andělé – tedy spíše anděl, poslední z devíti. Věčná Jiskra truchlí po ztrátě milované Nezlomné Vlny a jejich dětí, které zahynuly při tragickém incidentu. Jenže co když nešlo o nehodu, ale strategický zásah proti andělům čím dál více se vymykajícím kontrole Senátu? Hranice mezi protagonisty a antagonisty se s každou další stránkou tenčí.  Pomsta, nebo spravedlivá odplata? Menší a větší zlo. Nezbytná oběť, či zbytečná krutost? Artemian vskutku vyčaroval nejen různorodé a uvěřitelné postavy, nýbrž i pestrou škálu pocitů a dějových zvratů.

Smrt je také volba. Lidé neustále umírají za své ideály, v tomto případě se jen mohou rozhodnout jinak. Oprostit se od nich a žít. (citace z 20% knihy)

Upřímně se přiznám, že jsem si od Vazačů slibovala něco trochu jiného. Třeba přepis dračákové seance ve stylu divadelní hry, zkrátka cosi originálního, co na literární scéně chybí.
Přesto jsem si čtení užila: svět je věrohodně vystavěný, děj má tempo tak akorát a osudy postav mi nebyly lhostejné.

Vadilo mi pouze zaznamenávání telepatické komunikace se Stvořitelem formou podtržených pasáží – text bych raději označila hranatými závorkami. Rovněž bych doporučila nepoužívat logo skupiny jako hlavní motiv obálky, protože kostky v příběhu očividně žádnou roli nehrají.

Pakliže máte z dílny Strangers and Dragons nakoukáno své a líbí se vám styl Artemianova vyprávění, patrně vás bude bavit i kniha, kterou díky kratšímu rozsahu a mimořádné čtivosti lehce stráví i ti, kdo literatuře obecně tolik neholdují. Znalost tvorby této partičky nicméně není podmínkou, na titulu si zaručeně smlsne kdejaký milovník fantastiky.

„Války proběhnou, mory se přeženou, velká období králů pominou, ale podstata lidského života zůstane. Ať jim zvolíme pravou, nebo levou cestu a svět bude jiný, jejich radosti i bolesti přetrvají, protože až se narodí další generace, nebude vědět, zda před sto lety jeden anděl zvolil cestu války, nebo podrobení.“ (citace z 53% knihy)

Vzhledem k faktu, že se díky ohromné podpoře fanoušků podařilo potřebnou částku vybrat již během prvních pár dní, je nyní stoprocentně jisté, že kniha vyjde (a velice pravděpodobně i audiokniha, kterou by namluvil videoherní reportér Gelu z kanálu Indian TV). Stále však máte možnost ulovit si nějakou zajímavou odměnu a nechat se zvěčnit v děkovačce; navíc s každým pokořením cíle se odemyká nová úroveň – tzn. že se najde využití pro všechny nad rámec získané prostředky. Pokud by kampaň například překročila milník půl milionu korun, třeba by se potom knižní předloha dočkala filmového zpracování…

Vazače zhouby dle předchozí domluvy vydá nakladatelství Golden Dog, a to ve formátu A5 s lepenou lamino vazbou v odhadovaném rozsahu 260 stran (rukopis čítá na 174 normostran). Určitě se proto nemusíte bát, že investujete do samizdatu bez patřičné redakce či korektury! A pokud si stále nejste jistí, zda dát příběhu šanci, máte možnost si přečíst nebo poslechnout ukázkovou kapitolu.

Vazači zhouby – Startovač

Výpravné fantasy pro všechny, kteří vědí, že na světě neexistuje pouze černá a bílá, a že příběhy i život se utváří sérií těžkých rozhodnutí.

Nakladatelství: Golden Dog