Recenze audioknihy: ROGENOVO OKO (Jarmila Mlčoušková)

Navštivte magickou univerzitu ve steampunkovém městečku

Takže  já jsem dodala materiál a ulovila čaroděje, on odvedl řemeslnou práci a tvou starostí je tu věc prokouknout a probudit k životu. (citace z kapitoly 5, 08:20)

Psaní bakalářky rozhodně nemusí být nuda! Své o tom ví i studentky Univerzity v Tir Erath Elenis s Karmínou, které se neštítí pro zdárné splnění úkolu využít ženských zbraní, omamných stimulantů i zakázaných artefaktů. Avšak nad městem plném pozoruhodných vynálezů se stahují temné mraky. V ulicích řádí tajemný mstitel zanechávající u těl obětí pečeť Vrahotepce, kromě roztomilých jednorožců se v okolí prohání i nebezpečné chiméry a ve vzduchu stále visí hrozba z návratu Renegátovy pirátské galéry.

Takhle jí Paní cest nechá absolvovat už jen za to, že na jejích přednáškách neumře nudou. S tím pomyšlením Elenis znovu popadla zlost. Ne, v čele její katedry prostě nemohl stát Arcimág, který obětoval vlastní oko do lektvaru Jasnozřivosti, aby o to líp viděl tím druhým. Ani Lovec, pohledný idol všech studentek, zvyklý dostávat cokoliv si zamanul – nedobytné nóbl dámy stejně jako všelijaké příšery. K objevům té ženské patřil leda tak univerzitní dvorek a knihy pro pokročilé držela pod zámkem ze strachu, aby jí neztrapnil nějaký třeťák. (citace z kapitoly 1, 03:10)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času prostřednictvím perspektiv, již se nepravidelně střídají podle toho, jak zrovna vyžaduje děj, a kromě pohledů dvou hlavních hrdinek dostávají občas prostor i jiné vedlejší postavy – posluchač tak má možnost nakouknout i za roh událostí, kam samy protagonistky nedohlédnou.

Sloh vykazuje známky kvalitní práce s jazykem, ale zároveň budí dojem nesourodé směsice. Jednoduchost a humorná nota dialogů kontrastují s květnatými popisy prostředí a fungování světa, v kvantu dílčích zápletek jako by se ztrácel smysl celého příběhu. Dynamika kolísá, text má jak akcí a napětím nabité momenty, tak hluchá místa. V závěrečné gradaci sice většina dílků spletitého mechanismu zapadne na správné místo, nicméně pár jich stále chybí a jiné naopak přebývají (což by nepochybně napravil další díl).

Smrákalo se a řemeslná čtvrť se začala rozsvěcet. Místo tlumeného svitu solarnitových krystalů, které přes den nastřádaly světlo a v noci ho zvolna vyžářily, jí však procházeli vysocí muži s lampařskými tyčemi a zažehávali plynové lampy. Tu a tam kolem profunělo podivné vozítko poháněné parou nebo se prohnal zbloudilý poryv větru a marně se pokoušel rozševelit listí mechanických stromů. Čtvrť, do níž se stahovali čarodějové, jim bezostyšně dávala najevo svou výjimečnost. (citace z kapitoly 4, 06:56)

Steampunkové kulisy jsou decentní a dodávají atmosféru, věda se snoubí s magií. Dominantu Tir Erath představuje Univerzita sestávající ze tří kateder: každý uchazeč si může při zápisu vybrat, jestli chce studovat na lovce, objevitele nebo mága

Zatímco mágové se zaobírají výrobou lektvarů a očarovaných předmětů, lovci zkoumají kouzelné tvory a trénují se v boji a přežití. Objevitelé bohužel momentálně kvůli nové Paní cest poněkud stagnují, z výprav do bájných dálek se staly pozapomenuté zkazky a bláhové sny.

Ústřední dámské duo vyobrazuje relativně synergické přátelství extrovertky s introvertkou, v tomto případě neohrožené krásky (lovkyně) Karmíny s krapet zakřiknutou šedou myškou (objevitelkou) Elenis. Zprvu se studentky zdají nerozlučné, ale postupem času vyplývají na povrch různá tajemství (třeba co Karmína ve skutečnosti ukrývá pod vrstvou make-upu) a navíc mezi sebe musí vpustit třetího do party. Na bakalářské práci se totiž musí podílet jeden zástupce z každé katedry!

Romantická linka se plně soustředí na milostný život Karmíny, Elenis si zatím vystačí s platonickým obdivem k nechvalně proslulému dobrodruhovi Renegátovi. Karmíniným objektem zájmu je vedoucí její katedry, velice atraktivní Lovec, který má dokonce vlastní fanklub. Aby si však zajistila spolupráci mága pro projekt, neváhá koketovat s potměšilým Redorem či prostopášným Deorenem.

Na rádoby vysokoškoláky se charaktery chovají poněkud nevyspěle, působí spíše jako budoucí maturanti. Přesto jsou uvěřitelní, dá se s nimi ztotožnit a oblíbit si je.

Hodnotí se výsledky a vynalézavosti se meze nekladou. (citace z kapitoly 28, 00:35)

Interpretace Gabriely Žilinské se k vyprávění zaměřujícímu se převážně na dívčí postavy skvěle hodí, milý a energický hlas propůjčuje dialogům tu správnou míru razance. Sympatický projev nedokáže zastínit ani nedokonalá výslovnost hlásky L nebo hrstka přeřeků (viz „potutlený“ namísto „potutelný“). Kapitoly o zhruba deseti až dvaceti minutách prokládá nadmíru příjemná instrumentální hudba.

Ačkoliv můžete mít ze začátku zmatek v postavách a ztrácet se v překombinovaném ději, věřím, že si hrdiny i svět brzy zamilujete a rádi se necháte unášet ve víru akademického života, který v Tir Erath dovede být opravdu kouzelný

Rogenovo oko bych doporučila primárně young adult a new adult publiku (takže cca od 15 do 30 let) se zálibou ve fantasy. Přestože se nevyhne několika shodným motivům s kultovním Harrym Potterem (školní tresty, tajemné komnaty…), nejedná se o žádnou kopii.

„Co máš pořád s tím hledáním? Prostě se o tom nepíše, tak musíš improvizovat. Ti první si to taky nikde nepřečetli.“ (citace z kapitoly 5, 05:11)

Vystudovaná biofyzička Jarmila Mlčoušková o sobě prohlašuje, že chytila spisovatelský virus. Mezi jeho příznaky patří nekontrolovatelné nutkání psát, nejdříve povídky (vyšly v antologiích Krajina háďat, Rytíři z Činžáku a Zplozenci temnot), v pozdějším stádiu dokonce celé romány. Debut Rogenovo oko (2021, CPress) otevírá plánovanou trilogii s přiléhavým názvem Stíny nad Univerzitou v Tir Erath.

Subjektivní názor: Titul jsem již před nějakým časem četla v tištěné podobě, a přestože se nestal právě mou srdcovkou, v Tir Erath se mi moc líbilo a neváhala jsem se vrátit. Poslech zaručí báječné odreagování a doufám, že audio-zpracování přinese knize více pozornosti (kterou si bezesporu zaslouží).

Závěrečné hodnocení: 78 %

Doprava poháněná parními ďasy. Nepolapitelný vrah, který se specializuje na kolegy z branže. Magická čtvrť ozubených kol, ocelových květů a podezřelých výtrysků páry. Úzká čtvrť plná studentských spolků, ohyzdných chrličů a skrýší uprchlých chimér. A samozřejmě kuchař, který býval travičem. To vše a mnohem víc skýtá jedinečný kolorit Tir Erath, města proslulého svou Univerzitou.

Rianet přezdívaná Karmína si zdejší studium užívá plnými doušky. Patří totiž k lovcům a její bestiář se jen hemží morkodlaky, unicery se zlatým rohem i rudookými dragostami se šupinami na plecích. To její kamarádka Elenis s katedrou objevitelů tolik štěstí neměla a nudu výuky zahání koketováním s pátracími krystaly – artefakty, které se už po mnoho let nacházejí na seznamu zakázaných předmětů.

Zatímco termín bakalářských projektů se blíží a Elenis s Karmínou kličkují mezi školními tresty, nad Univerzitou se stahují stíny z dávné minulosti a hrozí, že ji pohltí navždy.

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Gabriela Žilinská