Recenze: VYPŮJČENÝ ČAS (Zuzana Strachotová)

Umělá inteligence…
Dobrý sluha, špatný pán.
Ale co takhle přítel?

Vypůjčený čas (Zuzana Strachotová, nakladatelství Epocha), sci-fi
„Nebudeme riskovat újmu obyvatel Tersusu. Budeme naopak svědky největšího sociálně-technologického pokusu. Zaostalý člověk z minulosti, který se musí vypořádat s novým světem, a bioroid, který se učí být člověkem.“ (citace z 19 % e-knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Zuzaně Strachotové.

Sofie Adlerová měla původně strávit ve stázi pouze půl roku, než dojde k vyvinutí léku na její nemoc. Jenže se někde stala chyba a mladá žena se probouzí o více než sto šedesát let později! Zjišťuje, že se svět mezitím změnil k nepoznání – populace vlivem biologických zbraní naprosto zeslábla a většinu prací obstarávají stroje s lidskou podobou, tzv. bioroidi.

Bioroid nové generace Ichiro Furukawa byl přidělen Sofii jako strážce a průvodce. Uspěje tam, kde ostatní selhali a přesvědčí ji ke spolupráci s výzkumným střediskem IGMETu? Sofiina DNA v sobě totiž pravděpodobně skrývá klíč k nalezení léku

Jsi pro nás všechny něco mezi zázrakem a pořádným důvodem k obavám.“ (citace z 37 % e-knihy)

Vyprávění probíhá v er-formě minulého času a nejčastěji sleduje dvě perspektivy: programátorku Avu v síti intrik korporace IGMET a probuzenou Sofii, která po boku Ichira objevuje krásy i nástrahy metropole Tersus. Střídání vzájemně propojených dějových linií vytváří úžasnou dynamiku, drsnou sci-fi vizi zjemňuje citlivý náhled autorky prostřednictvím popisů a úvah v textu či vnitřních monologů hlavní hrdinky.

Sloh má dost dobrou úroveň a informace jsou dávkovány postupně, prokládány akcí a myšlenkovými pochody postav, což činí knihu opravdu čtivou. Objevuje se i lehká detektivní zápletka, kdy v ulicích řádí delikventi bifemilové útočící na bioroidy. Romantická linka chybí, přestože mezi Sofií a Ichirem přerůstá prvotní nevraživost v něco více… Tomu ovšem nepřejí Vztahové zákony.

„Pokud dovolíš bioroidovi, aby uvažoval jako člověk, snadno se může stát, že už člověk nebude potřeba.“ (citace z 18 % e-knihy)

Rok 2198 dokáže fascinovat pokrokem, ale z některých skutečností opravdu mrazí – například omezování osobní svobody ve prospěch zdraví (paralela s covidovou situací?) nebo míra závislosti občanů na korporaci a pomoci biorodiů. Vyzdvihnout si zaslouží propracovaná historie období mezi Sofiiným uvedením do kryokomory a procitnutím, téměř vše působí až nepříjemně uvěřitelně. Nicméně idea jednorázového podání léku napravujícího poškozenou DNA může mezi sci-fi nadšenci vyvolat rozpaky, neboť se z biologického hlediska jistě jedná o běh na delší trať…

Motiv cestování do budoucnosti prostřednictvím stáze“ se považuje v žánru již za poněkud otřepaný, ačkoli v rámci příběhu funguje na výbornou. Autorka se rovněž inspirovala Asimovými třemi zákony robotiky, které kreativně přetvořila, aby přesně vyhovovaly společnosti využívající bioroidy.

Protagonistka Sofie nosí svůj vzdor jako brnění proti náhle tak cizímu světu a její vnitřní boj má hned několik rovin. Jsme svědky návalů vzteku a zoufalství, smyčce pochyb a odhodlání. Tento postoj se jeví coby přirozený a logický, postupem času ale začíná být poněkud otravný.

Dále se seznamujeme s Avou, dcerou ředitelky IGMETu. Významné postavení jí propůjčuje možnost ohýbat si leckdy pravidla podle sebe, zároveň však čelí vysokým očekáváním. Sestavila nebo upravila již spoustu bioroidů a mezi její výtvory patří i kontrolor Ichiro – jenž je jakousi limitovanou edicí s nejmodernějším softwarem, schopností se učit a později i individuálně přemýšlet a jednat. Paradoxně působí nejsympatičtěji a mnohem lidštěji než některé z vedlejších figur.

Říká se, že čas vše vyřeší. Ano. Vyřeší. Otupí. Obrousí. Někdy i zapomeneš, pokud to bylo slabé. Ale na ty pravé lásky, co měnily život… na ty nezapomeneš. Protože pauza je fyzická, ale emoce… ty jsou bezčasové. (citace z 1 % e-knihy)

Vypůjčený čas ráda doporučím fanouškům sci-fi dystopií, stylem se blíží titulům jako třeba O dracích a sedmi nebo Odkaz lidské mysli. Počin s tematikou umělé inteligence v sobě snoubí akci, tajemství i psychologické aspekty a bezesporu obohacuje tuzemskou literární fantastickou scénu.

Akorát škoda otevřeného konce… Nezbývá než doufat, že Tersus a jeho obyvatelé budou mít i v dalším díle stále co nabídnout.

Zuzana Strachotová se zapsala do povědomí čtenářů dilogií z říše zkázonosné bouře a náboženských fanatiků: Devět dní (recenze) a Devět nocí (recenze), publikovaných u nakladatelství Fantom Print. Letošní novinka Vypůjčený čas (Epocha, edice Jiné světy) oproti tomu zachycuje úskalí technokracie a romance už nehraje prim.

Subjektivní názor: I přes počáteční averzi k hlavní hrdince a pár slabších pasáží (rozvleklé hádání se s programem domácího asistenta apod.) si mě kniha nakonec dokázala získat. Velice jsem si oblíbila Ichira a Avu, ta by klidně mohla dostat ještě více prostoru. Některé věci mi bohužel nedávaly smysl (viz přístup doktorů), zato oceňuji rozličné pop-kulturní narážky na naši dobu.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Co dělá člověka člověkem? Sofie Adlerová ztratila doslova vše. Svět, který znala. Lidi, které milovala. Dokonce i vlastní identitu. Namísto půl roku strávila v kryogenní stázi víc než sto šedesát let. Střet s realitou je devastující a její existence se brzy smrskne na pouhé lékařské pokusy. Až do chvíle, kdy ředitelka vývoje bionických organismů zatouží posunout svůj výzkum umělé inteligence dál. Jak přesvědčit společnost, že bioroidi mohou být stejně dokonalí jako lidé? Nejvyšší představitelé technokratické korporace IGMET potřebují důkaz. A na kom jiném vyzkoušet, nakolik lidský může bioroid být, než na osobě, která oficiálně ani neexistuje a navíc je tak odlišná? Ichirův úkol je vlastně jednoduchý – najít způsob, jak ji začlenit do společnosti. Jenže Sofie má vlastní hlavu i plány a rozhodne se technologickému městu ukázat, že nic jako utopie neexistuje. A je jedno, zda jí v cestě budou stát lidé nebo bioroidi. Ichirova naprogramovaná mysl není na nic z toho připravena a zákonitě tak musí dojít ke střetu. Dokud se v něm nezačne rodit vlastní úsudek

Edice: Jiné světy
Žánr: sci-fi
Počet stran: 440