Recenze: DOKUD DÝCHÁM (Aleš Novotný)

Komorní YA drama pokračuje

Dokud dýchám (Aleš novotný, 2. díl ze série Pamatuj na smrt, Euromedia – nakladatelství Yoli)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia Group.
Chci titul zakoupit v Knižním klubu.

Varování: Recenze může prozrazovat děj předešlého dílu.

Uběhlo bezmála čtvrt roku ode dne, kdy jsem odhalil Marka Lenka, který spáchal několik vražd a měl na svědomí i sebevraždu vlastního otce. Tehdy se mi ho podařilo obelstít, aby mi do posledního detailu vyzradil svůj strašlivý příběh. A potom, co zjistil, že je zahnaný do kouta, jelikož jsem tajně zaznamenal každé jeho usvědčující slovo na diktafon, spáchal přede mnou a před očima desítek spolužáků, včetně poloviny učitelského sboru, sebevraždu. (str. 11)

Dokud dýchám
je pokračováním autorovy prvotiny Pamatuj na smrt. Oba díly se dotýkají osudu Adama Rajnera, který si v prvním románu zažil velmi dramatickou a emocionální životní etapu. Podařilo se mu vyřešit hrůzný případ a rovněž představit čtenářům vlastní minulost, která byla opravdu silným šálkem kávy. Byl totiž ve svých čtyřech letech unesen, a i to se proplétá do přítomnosti.

Nyní, kdy se s Adamem Rajnerem opět setkáváte, trpí na noční můry a stále žije se svým otcem a bratrem Martinem. Otec se věnuje zaměstnání, ale i přesto si je s ním blíž než s Martinem. Ten se zavírá u sebe v pokoji a s okolím komunikuje minimálně. Adam se pouští do nového vyšetřování po nabádání Anny Singerové, jejíž dcera byla kdysi zavražděná a právě on odhalil vraha. Nově zmizela holčička Karolína a náš hrdina se tak směle pouští postupně do vyšetřování, a přitom se někdo snaží vyděsit jej jeho vlastní minulostí

Zatímco prolog se odehrává v dubnu 2007 a je vyprávěn v er-formě, přímá dějová linie se začíná odvíjet od února 2020. Vypravování je v ich-formě z pohledu Adama Rejnera. Dě obsahuje také pasáže v kurzívě, zobrazující náhledy do předešlých událostí rovněž v er-formě.

Styl psaní je jednoduchý a dynamický. Je poznat, že autor je již vypsanější a mnohem jistější i co se práce s textem týče  přece jen má za sebou už pěknou řádku knížek. Snadno přeskakuje nepotřebné scény, umí zvolnit tempo či vytvořit podstatný spád a napětí. V tomto případě, stejně jako v předešlém díle, je atmosféra spíše komorní a působí příhodně surovým až temnějším dojmem, jako by se jednalo o horor. Jisté hororové prvky obsahuje také příběh, ale zejména se dotýká krimi YA žánru.

Počin se dělí na sedm částí a epilog, přičemž vše je rozdělené dvojstránkovou ilustrací lesa v šedých odstínech. Líbivé, jelikož debut obsahuje tematicky podobné kresby, jež děj rozdělovaly. Každá kapitola má svůj název.

V obou dílech se dočkáte řešení závažných témat. Na přetřes přijde nejen minulost, vraždy, únosy, kriminální živly, ale také sebepoškozování, psychické problémy, coming out i homofobie a další. A. Novotný je známý tím, že ve svých publikacích využívá vícero možných námětů, které vhodně zakomponuje do už tak dramatického příběhu. Proto se některým čtenářům může zdát jeho počin zbytečně komplikovaný či nadbytečně zahlcený, zatímco jiní si neustálou dávku emocí i adrenalinu užívají.

Dějová linie se tím pádem nedotýká pouze kriminálního pátrání, ale Adam samozřejmě prožívá svůj život a nemá obtíže jen s tím, kdo mu připomíná jeho předchozí nepěkné zážitky, ale snaží se získat čas pro sebe i přítelkyni, chce se věnovat přátelům a také se musí postarat o Martina. Bratr se totiž topí v problémech a vypadá, že neví, jak z nich ven. Navíc se Adamovi bratrské pouto nějak rozpadá pod rukama, a tak je potřeba ve všem zabrat. Má toho opravdu hodně a někteří na něj vážně spoléhají, a tak využívá toho, co se naučil u babičky či dědy, který byl kriminalista, a snaží se pomáhat i otci. Zkrátka dramatický příběh dospívajícího běžného kluka, který dělá, co může. A ke všemu se k přímému dění trochu přimíchávají i poněkud linie, které zobrazují zas odlišné příběhy, ale tentokrát spíše v menším rozsahu. V rámci young adult samozřejmě máte možnost přečíst si i jednoduchou romanci, díky níž je děj drobet pikantní.

V závěru začíná vše dávat smysl a na řadu přichází rozuzlení. Autor po celou dobu v dění ukrýval indicie a pozorný čtenář se jich mohl chytit a usoudit, jestli jeho hypotézy byly správné. Líbivé je, že příběh je udržován v takřka permanentním napětí, stále se něco děje a oddechových pasáží je málo, ale přesto máte pocit komplexní životní etapy se vším všudy. Mrazivý je nejen konec, ale i samotný epilog, který dokresluje hrůznou minulost.

Pokud tomu správně rozumím, tak jedna linie je nedokončená a poukazuje, že v dalším díle bude zákeřné pokračování. To, co tvůrce nadhodil, totiž vypadá opět velmi napínavě.

Dokud dýchám je poutavý, dramatický počin, který stejně jako předešlý titul hraje na emoce. Pokud tedy nechcete srdceryvnější příběh a zdají se vám přehnané city patetické, pak si jej zkrátka neužijete a v některých chvílích budete spíše protáčet oči nad pro vás nadbytečnou dramatičností, tím pádem i účelovostí. Na druhou stranu, jestli máte takový děj v oblibě, tak si rozhodně přijdete na své jako já. Aleš Novotný má v podobném duchu každý počin, proto jestli se vám jeho styl zalíbil, můžete doufat v řádnou emocionální jízdu a drama.

Je samozřejmě potřeba znát Pamatuj na smrt, bez něj se Dokud dýchám číst skutečně nedá. V případě, že se vám líbí autorova tvorba a zaujal vás první díl, určitě si nenechte tento uniknout.

Spisovatel Aleš Novotný se od svého románového debutu Pamatuj na smrt na české scéně hodně zabydlel a už vydal celkem šest knih a několik povídek. Já jsem vám představovala Já, smrt či Zvěsti, ale také jste si na našem projektu Čteme české autory mohli přečíst recenzi na publikaci Šepot v bouři. Mezi hororové příspěvky literáta patří To přichází děsy. Valtický rodák z Jižní Moravy se psaní věnuje od třinácti let, kdy sepsal fantasy pro děti. Nyní se zabývá spíše kriminálními a dramatickými příběhy ve stylu young adult.

Já jsem s autorovým stylem spokojená. I když by bylo někdy vhodnější ubrat, tak taková dramata se mně osobně líbí. Je toho spoustu, co si uzurpuje čtenářovu pozornost a snadno navnadí na báječné čtení plné dramatických scén a emocí. První díl byl velmi příjemným čtením a tento druhý je stejně tak dobrý. Osobně se těším už i na ten třetí díl, protože vějička, která byla nadhozená v závěru, byla poutavá a já se chytila.

Závěrečné hodnocení: 83 %

Po strašlivých loňských událostech to vypadá, že v městečku Tišiny konečně nastal klid. Jen Adam si stále dělá starosti o svého mladšího bratra Martina, který se izoloval od zbytku světa. Pak ale na stěnu jejich domu někdo napíše rudý výhružný vzkaz a pachatel se podepíše jako sériový vrah, který Adama před třinácti lety unesl. Zároveň se v sousední vesnici ztratí malá holčička, a zatímco po ní Adam s kamarády zkoušejí pátrat, je v místním parku nalezeno tělo studenta Jakuba. Adam zjišťuje, že oběť by mohla mít spojitost s loňskými vraždami. Ale jakou? Pachatel je přece po smrti, tak kdo stojí za tak hrůzným činem? Na povrch vyplouvá nejedno temné tajemství, které mělo zůstat skryto… Pokračování young adult thrilleru Pamatuj na smrt.

Nakladatelství: Yoli
Série: Pamatuj na smrt (2.)
Žánr: thriller, krimi pro dospívající