Recenze: SKUTEČNÉ ZLOČINY PO ČESKU (Radek Galaš, Miloš Vaněček)

100 let českého zločinu

Skutečné zločiny po česku (Radek Galaš, Miloš Vaněček, Albatrosmedia – nakladatelství CPress), literatura faktu

Mrtvola ležela na zádech s rovně nataženýma nohama. Kabát i vesta byly rozhalené, kalhoty rozepnuté a trochu spuštěné. Pohled na obličej byl pro normálního člověka děsivý. Kosti a maso levé strany byly rozbité od kamenů a vtlačené dovnitř. Podoba obličeje tím byla změněna k nepoznání. (str. 9)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti společnosti Albatrosmedia.

Skutečné zločiny po česku jsou průřezem ze světa kriminalistiky 20. století. Nejedná se pouze o vraždy, ale nahlédneme do zákulisí různých druhů páchané trestné činnosti od krádeží či loupežných přepadení až po zdánlivá pochybení zapříčiněná lidským faktorem, jako bylo důlní neštěstí, jež stálo životy spousty nevinných lidí.

Kniha se dělí na tři části dle časových údobí  1900-1950, 1951-1982 – a Závěr  Jak to bylo dřív. Hlavně v prvním období natrefíme na mnoho archaické policejní hantýrky, které nebudeme rozumět a bohužel ne pokaždé ji najdeme vysvětlenou pod čarou. Autoři Vaněček a Galaš mají více než třicet let zkušeností coby elitní čeští kriminalisté, což je při čtení až hmatatelné. Styl vyprávění je zcela oproštěn od emocí a jakékoliv empatie, dal by se nazvat komisním.

Skutečné zločiny po česku (Radek Galaš, Miloš Vaněček, Albatrosmedia – nakladatelství CPress), literatura faktuSkutečné zločiny po česku (Radek Galaš, Miloš Vaněček, Albatrosmedia – nakladatelství CPress), literatura faktuSkutečné zločiny po česku (Radek Galaš, Miloš Vaněček, Albatrosmedia – nakladatelství CPress), literatura faktu

Každý příběh začíná jako obyčejný den osoby, která se dostala do křížku se zákonem. Pokračuje však zdlouhavými popisnými pasážemi ohledně vyšetřování, soudních jednání, rozsudků a rekonstrukcí z místa činu. Tyto části jsou v textu povětšinou odděleny kurzívou. V anotaci je uvedeno, že se jedná o strhující čtení, což je velmi nadnesené, spíše máme co do činění s kvalitním rozborem přesných postupů policejní práce. Bohužel čtivost mezi pozitiva této publikace nepatří, strohý tón se drží od začátku až na konec.

Nelze si  nevšimnout opakujících se výrazů, obzvlášť v hodnostech vyšetřovatelů, které by stačilo zmínit jednou.

Za vypíchnutí stojí detailní srovnání kriminalistických metod za minulého režimu a dnes. Je vidět, jaký fascinující pokrok věda zaznamenala. Některé starší kauzy zůstávají záhadou do dnešních dní, přitom kdyby se staly v současnosti, jistě by byl viník pomocí moderních metod odhalen.

Doktor Šturmankin použil mimo jiné mezinárodně uznávanou a hojně používanou metodu superprojekce, kdy je na fotografii předpokládané oběti promítána fotografie nalezené lebky. Během porovnávání nenašel nic, co by vylučovalo totožnost pohřešovaného s nalezenou lebkou, čili laicky řešeno: předložená lebka svými markanty odpovídala fotografii pohřešovaného. (str. 133)

Pokud hledáte poutavé čtivo z oblasti True crime (literární nebo filmový žánr, jehož podstatou je rekonstrukce trestného činu, typicky vraždy nebo masové vraždy), tak by vás Skutečné zločiny po česku mohly zklamat. K „zábavné“ formě typu Opravdové zločiny nebo Vrah je v každém z nás má počin velmi daleko. Avšak odborníky či studenty nadchne. Nadmíru autenticky vykreslil Galaš s Vaněčkem dobu 80. a 90. let minulého století plnou veksláků a podvodníků. Vynalézavost pachatelů již tehdy neznala mezí. Pro nezainteresovaného samouka může svazek působit zdlouhavě až téměř nudně. Moje doporučení tedy patří spíše jedincům, kteří touží po sebeedukaci v oboru.

Nelze nezmínit famózní obrazovou přílohu plně korespondující s danými případy, vhodná je zejména pro silnější žaludky, protože se zde můžeme podívat na to, jak vypadalo tělo Herty Černínové z vyprávění Kvadratura ženy, který byl dokonce zfilmován v sérii 30 případů majora Zemana. Tam je samozřejmě v rámci komunistické agitky Herta zobrazovaná jakožto ženština volnějších mravů patřící mezi podvratné živly.

Miloš Vaněček je majorem ve výslužbě, policejním historikem a radou. Práci u policie se věnoval více než třicet let, jeho specializací byla od 80. let drogová scéna v Praze. Radek Galaš, podplukovník ve výslužbě, český policista, historik, kurátor a publicista specializující se na historii bezpečnostních sborů a kriminalistiky, je zakladatelem Konference policejních historiků a autorem desítky vyznamenání a odznaků Police ČR.

V první části mě nejvíce zaujala vražda Josefa Kajetána Tyla, jež je smutnou ukázkou toho, že ani ve své vlastí rodině si člověk nemůže být ničím jistý a je vždy dobré se ohlížet za záda. Co se týče novodobějších procesů, tam u mě kraluje jednoznačně Kvadratura ženy, kdy byla nebohá Herta Černínová rozčtvrcena pro pár tisíc korun.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Strhující průřez historií českého zločinu od dvojice známých policistů

Elitní vyšetřovatel, který sbírá nejzajímavější české policejní případy, a ředitel Muzea Policie ČR. Kdo jiný by mohl znát zločin lépe? Miloš Vaněček a Radek Galaš pro vás přichystali mrazivou jízdu světem české kriminalistiky 20. století. Sériové vraždy, útěky z vězení, vyšetřování v neobvyklých lokacích – to vše vás čeká v doprovodu autentických fotografií, dobových dokumentů, přepsaných výslechů i detailních náčrtků z místa činu.

Nakladatelství: CPress
Žánr: literatura faktu
Počet stran: 280