Recenze: OPRAVDOVÉ ZLOČINY 2 (Lucie Bechynková)

Temnota všude kam se podíváš

Opravdové zločiny 2 (Lucie Bechynková, nakladatelství Albatrosmedia – CPress)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Moderátorka a spoluzakladatelka podcastu Opravdové zločiny Lucie Bechynková není u nás na projektu nováčkem, nedávno vyšla recenze na její stejnojmennou prvotinu. Nejsledovanější internetový pořad tohoto druhu letos obhájil své první místo v anketě autorský podcast. Jeho tvůrkyně Barbora Krčmová a Lucie Bechynková v současné době pořádají besedy po republice, které jsou vyprodané a jejich vystoupení si fanoušci užijí, jak holky s oblibou říkají: „Na svobodě a naživu“. Pojďme spolu nahlédnout pod pokličku Opravdovým zločinům 2

Publikace se stejně jako v prvním díle dělí na dvě části. Nejdříve se zaměříme na skutečné kriminální kauzy, některé už posluchači měli šanci slyšet v pořadu, ale i ty, které ještě v éteru nezazněly. Oproti debutu jsou zpracovány detailněji a mrazivěji.

Nejedná se pouze o vraždy, ale najdeme okultní záhady a dokonce i legendy tradující se ústní lidovou slovesností napříč generacemi, jakožto například notoricky známá historka o muži s hákem. Duchařské horory jsou oblíbené, kdo by neznal démonology Warrenovi, kteří jsou hrdinové sérií jako je V zajetí démonů a Anabell. Dozvíme se o případech, ze kterých tyto filmy vycházejí.  Pasáží o Warrenových obsahují Opravdové zločiny – kurzívou hned několik, bohužel však nejsou řazeny za sebou, což je poněkud zmatečné. Jejich pospolitost by působila komplexněji a pohodlněji.

Opravdové zločiny 2 (Lucie Bechynková, nakladatelství Albatrosmedia – CPress)Opravdové zločiny 2 (Lucie Bechynková, nakladatelství Albatrosmedia – CPress)
Zdroj: web Albatrosmedia

Druhý úsek je věnován rozhovorům, kde šla autorka tentokrát více na dřeň. Vyzpovídala jak elitního kriminalistu, jenž se zabýval posudkem Ivana Roubala, tak člověka, který si odpykal trest odnětí svobody za nájemnou vraždu. Rovněž několik dalších osob, které mají co do činění s oblastí kriminalistiky ať už jako oběť či pachatel. Oba úhly pohledu jsou velmi neotřelé a otevřou mysl i zarytým odpůrcům trestu smrti. Životní osudy dotazovaných rozjitří emoce nejednomu z nás. Tato pasáž by uvítala větší prostor, nebála bych se jí ponechat klidně celou poslední třetinu, ale oproti jedničce je mnohem propracovanější.

Jazyk díla je učesanější, nepřijdeme však o typický svěží styl Bechynkové plný známých rčení a idiomů. Láska k ironii a černému humoru je mezi řádky hmatatelná.  Tučně zvýrazněné pasáže jsou zvoleny tak, aby navozovaly mrazivou atmosféru.  Projev moderátorky v sobě Bechynková nezapře ani v písemné formě a umí zaujmout. Nejedná se o literaturu faktu jako takovou, autorčino podání je zábavné a okleštěné o přílišnou odbornost. Text je úderný bez nezáživných pomalých vstupů, plyne velmi svěže. Naturalistické popisy násilí, nejsou vhodné pro slabší povahy, ale k tématu neochvějně patří.

Náhle je zaujal rašelinou obalený předmět vypadající jako míč. Taková věc nemá na dopravníku co dělat, proto jej muži z rašeliny vytáhli. Nebyl to však míč, z hrůzou zjistili, že se jedná o lidskou lebku. Nebyla úplná, chyběla jí čelist, ale byla dost zachovalá se zbytky měkkých tkání, mozku, oka, zrakového nervu a vlasů. Prostě a jednoduše nic, co byste si přáli najít. (str. 189)

Jelikož se jedná o reading copy, našla jsem i pár chyb v interpunkci a chybějící mezery, ty se před vydáním jistě vychytaly korekturou. Obálka nádherně dotváří dojem strachu a zcela koresponduje s náladou díla.

Zajímavostí jsou anglické výrazy z oblasti soudnictví, dostane se nám jejich vysvětlení a poskytují výbornou edukativní příležitost. Většina procesů je totiž z Ameriky, kde mají úplně odlišný justiční systém, nahlédnutí do něj pomůže ke komplexnímu pochopení jednotlivých případů. Hanebností spáchaných na území Evropy je jako máku, avšak například zvráceného pedofila Marka Deutrouxe z Belgie nejspíše nemusím představovat.

Soud s oběma muži proběhl v roce 2005. Žalobce nabídl Charlesi Ericsonovi takzvanou plea deal, tedy dohodu o vině a trestu, kdy měl svědčit proti Ryanovi, a odejít tak od soudu s nižším trestem. (str. 88)

Zákulisí je zmapováno profesionálně a Bechynková klade důraz základní fakta a nejzajímavější souvislosti. Nechybí spousta odkazů na seriály, dokumenty a filmy, které se jimi inspirovaly. Pozoruhodné jsou poznatky o jednání obhájců, kteří se mnohdy pro výhru neštítí sáhnout až na dno morálky a pokusit se ospravedlnit brutální zabijáky.

Cílovou skupinou jsou milovníci tzv. true crime tematiky, mordů a psychologických profilů pachatelů. Mé doporučení patří dospělým čtenářům se silnějším žaludkem.

Publikace se mi mnohdy nečetla lehko a Bechynkové se bravurně podařilo navodit děsivou náladu. Opravdové zločiny 2 jsou brutálnější než jednička. Nejvíce mě zaujal příběh Mckamey manor, který pojednává o americké zvrácené turistické atrakci, kde návštěvníky podrobují skutečnému mučení.

Závěrečné hodnocení: 95 %

„Mrazivá nálož skutečných krimi případů. Pokračování bestselleru podle oceněného podcastu.“

Vydejte se do nejtemnějších koutů lidské duše s vydatnou dávkou slavných zločinů, které jsou skrz naskrz nasáklé krví! Lucie Bechynková, moderátorka a spoluzakladatelka napínavého podcastu Opravdové zločiny, vás neochudí ani o ty nejmorbidnější detaily. Známé případy doplňují rozhovory s elitním kriminalistou i s lidmi z odvrácené strany zákona, kteří strávili podstatnou část života za mřížemi. Připravte si nervy – dostanou vážně zabrat.

Nakladatelství: CPress
Žánr: literatura faktu
Série: Opravdové zločiny (2.)