Recenze: TAJEMSTVÍ ČERNÉ DÁMY (Kateřina Loučková)

Třeskot mečů, něžné polibky i spletité intriky

Tajemství černé dámy (Kateřina Loučková, ilustrace: Janina Strnadová, nakladatelství Straky na vrbě), fantasy
Zatímco pořádali hony na vlkodlaky, divé ženy a jiná stvoření,
skutečné zlo se plížilo bohatými paláci stejně jako chudými chýšemi. (str. 7)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Kateřině Loučkové
a nakladatelství Straky na vrbě.

Když Bergar z Vlčiště přistoupí na prosbu svého přítele a poskytne urozené panně Malvíně skrýš před dohodnutým sňatkem, ještě netuší, že on sám brzy bude potřebovat azyl. Smysl pro čest ho totiž záhy postaví mimo zákon! Bergarův lenní pán, starý baron Abeken, leží na smrtelné posteli a vládu nad Skalburkem přebírá prvorozený syn Jonebok, s jehož vizí pořádku se však Bergar tak úplně neztotožňuje…

Za neuposlechnutí pošetilého rozkazu se zeman rázem stává psancem a Vlčiště připadá pod správu nelítostného rytíře Thorstena i spolu s Bergarovou matkou a sestrou Nikolettou. Dokáže pán z Vlčiště dostát svému slibu ochránit Malku? Může ještě někdy vůbec očistit své jméno a získat zpět své panství? A v neposlední řadě – vypátrá, co a kdo stojí za baronovou takzvanou nehodou?

„Junebok prostě porušuje tradice. Když ponížil tebe způsobem, jakým ti bez soudu odebral práva, ponížil nás všechny. Neváží si těch, kdo pro Skalburk po generace cedí krev, a myslí si, že může rytíře nahradit drnohryzem, jemuž dá do ruky meč, a staré rody přivandrovalými žoldnéři.“ (str. 267)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a v rámci jedné kapitoly se vystřídá hned několik perspektiv postav (každý takovýto úsek zdobí iniciála), zpravidla těch ústředních: Bergara, Malvíny, Thorstena a Nikoletty. Obměny umocňují čtivost a napomáhají dynamice příběhu, jenž to zpočátku opravdu potřebuje. Pomalejší tempo nicméně vykoupí gradace v poslední čtvrtině, kdy do sebe vše perfektně zapadne.

Na textu se podepisují zkušenosti autorky (pravděpodobně podpořené spoustou rešerší co se historických aspektů týče) i pečlivá redakční práce. Sloh zachycuje atmosféru (rádoby) středověku, aniž by zapomínal na jeho syrovost. Láska jako z pohádky, krása krajiny, tradice, smysl pro čest a spravedlnost, to vše se mísí s potoky krve, řinčením oceli, touhou po moci a krutými úmysly či mrzkými pudy.

Kdosi mu jednou řekl, že šermuje, jako by tančil se smrtí. (str. 196)

Příběh je zasazen do vymyšlené říše, která každopádně vyspělostí a situací připomíná Evropu zhruba 14. století (rýsující se spor dvou královských bratrů o trůn může evokovat dobu Václava IV.) a prvky fantastiky na sebe berou spíše podobu oživlého folklóru. Jak čtenáři poměrně brzy zjistí – Bergar je vlkodlak a Malvína ovládá jakousi léčivou magii. Avšak ne všechny stereotypy o lykantropii a čarodějnictví musí být nutně pravdivé…

Dřív nebo později si bude muset přiznat, už kvůli svému vlastnímu bezpečí, že je jiná. Jedinou cestou, jak přežít v království, kde každý další zákon dělá z lidí žijících s magií čím dál větší psance, bylo naučit se své schopnosti ovládat. (Str. 101)

K postu hlavního hrdiny má nejblíže Bergar, odvážný a čestný muž, jenž svádí vnitřní boj, kdy se vlk v něm snaží převzít kontrolu a nakonec se bude muset rozhodnout mezi pomstou a spravedlností. Malka je pak Bergarovým protikladem, něhou vůči jeho divokosti. Naneštěstí z jinak zajímavých charakterů vykazuje největší plochost, ztělesňuje archetyp obětavé dobračky s drobným sklonem k rebelii.

Thorsten oproti tomu představuje antihrdinu, zlomeného mladíka s pohnutou minulostí, který se v nitru uzavřel před světem ze strachu z opětovného zklamání. Přestože nejprve budí dojem záporáka, společně s Nikolettou postupně pronikáme za onu masku nemilosrdnosti. Panna z Vlčiště přitom čelí nelehkému úkolu: jak mu dát najevo svoje sympatie, aniž by dostala cejch děvky, která s ním chce manipulovat?

Děj provází dvě nadmíru poutavé a uvěřitelné romantické linky a ani jeden potenciální pár to nemá lehké. Zatímco mezi Bergarem a Malvínou zeje společenská propast a jemu hrozí, že se v záchvatu chtíče přestane ovládat a roztrhá svou milou na cucky; Thorsten se dostává vůči Nikolettě do pozice okupanta, takže se k jakémukoliv projevu náklonnosti staví více než podezíravě. Erotiky je poskrovnu a působí přirozeně. Náznaky převažují nad explicitním výrazivem, přesto nechybí vzrušení a živelnost.

Toužila, aby se vrátil a dokončil, co začal. Jestli je tohle ono soužení nenaplněné lásky, tak by ji zajímalo, proč mají trubadúři chuť o tom zpívat. Ona měla spíš chuť tlouct hlavou o zeď. (str. 220)

Obálky a ilustrací se chopila talentovaná Janina Strnadová, která má v portfoliu nakladatelství Straky na vrbě již pěkných pár zářezů (některé sborníky Žoldnéři fantazie, NezdejšíVe jménu Brožova! atd.). Její kousky jsou detailní a realistické, přesto krapet snové. Černobílé vyvedení navíc dodává lákavý nádech temnoty.

Tajemství černé dámy (Kateřina Loučková, ilustrace: Janina Strnadová, nakladatelství Straky na vrbě), fantasyTajemství černé dámy (Kateřina Loučková, ilustrace: Janina Strnadová, nakladatelství Straky na vrbě), fantasyTajemství černé dámy (Kateřina Loučková, ilustrace: Janina Strnadová, nakladatelství Straky na vrbě), fantasy

Titul si užijí dámy i pánové holdující zejména epické a historické fantasy. Přestože se jedná o slušnou bichličku, díky napínavé detektivní zápletce a jiskřivé romanci se čte jedna báseň.

S tvorbou spisovatelky Kateřiny Loučkové jsme se již mohli setkat pod pseudonymem Katherine Luka, ačkoliv její příběhy (vyjma samizdatové novely Následník) doposud vycházely elektronicky: Lovec věna, Lesní klenot, Dračí nevěsta či Josie a Kolt. Můžeme tedy s klidným svědomím označit Tajemství černé dámy za autorčin tištěný literární debut, a to velice zdařilý. Dokazuje, že romantika v kvalitní fantasy neznamená oxymóron.

Osobně mě kniha mile překvapila. Líbil se mi svět, postavy i jazyk, a ačkoliv se místy vyskytlo nějaké to klišé (např. nápodoba ikonické postelové scény Daenerys Targaryen s Khalem Drogem ze Hry o trůny) nebo dle mého gusta až moc „omáčky“ v popisech, bavila jsem se a neváhám dílo doporučit.

Závěrečné hodnocení: 87 %

Urozená panna Malwina uvěřila zemanu z Vlčiště, který jí slíbil pomoc, a namísto dohodnutého sňatku zvolila útěk z domova. K čemu je však ochránce, který se ze dne na den stal psancem?

Bergar z Vlčiště přijal závazek postarat se o příbuznou svého přítele, při návratu domů však zjistil, že kdo vystoupal vysoko, padává hluboko a rychle. Na krku mu zůstala panna, jež má podivné sklony léčit pouhým dotekem, a jemu z dědictví po otci zbyla jen ta problematičtější část.

Malwina, vychovaná ve víře, že magie je temná a zlá síla, se poprvé setkává s tvory z děsivých mýtů a Bergar se zas nemůže rozhodnout mezi spravedlností a pomstou.

A každý něco skrývá – občas i sám před sebou.

Nakladatelství: Straky na vrbě