Recenze: JÁ, SMRT (Aleš Novotný)

Zlo se nachází blíže, než byste čekali

Já, Smrt (Aleš Novotný, nakladatelství Grada – Cosmopolis)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Aleš Novotný debutoval v roce 2019 knihou Pamatuj na smrt, jenž byl v literárním světě velmi pozitivně přijat. S výjimkou románu Šepot v bouři zakotvil v oblasti thrilleru, respektive krimi či detektivky, a to převážně young adult. Dnes se zaměříme na jeho v pořadí již pátý počin Já, Smrt.

Bojím. Bolesti a smutku se bojím ze všeho nejvíc… A udělala bych všechno proto, abych nic takovýho necítila…“ (str. 7)

Místní prestižní gymnázium se v poslední době potýká s dosud nebývalým výtržnictvím. Co je však ještě horší než posprejovaná budova školy či sněhulák v ředitelčiných šatech předvádějící sebevraždu? Bezpochyby brutální vražda jedné studentky a nevyjasněná smrt druhé. O spojení vandalství s populární partičkou vedenou dvojčetem zavražděné dívky se na veřejnosti leccos proslýchá. Je možné, že by měli něco společného i se zabitím své kamarádky?

Vyprávění se – s výjimkou prologu – odehrává během pouhých tří týdnů. I přes relativně krátký časový úsek schází dílu na dramatičnosti a napětí, zejména v první části. Téměř polovina se dá hodnotit jako „seznamovací“, přičemž autor místy zbytečně zachází do detailů. Tím ale zpomaluje děj a vytváří proluky, což pro daný žánr není příliš žádoucí. Množství postav se rovněž může zdát jako mírně přehnané, obzvlášť když zdaleka ne všechny jsou pro příběh (alespoň částečně) významné.

Pro jejich existenci se nabízí vysvětlení, že Novotný se v souladu s aktuálními trendy v young adult snažil zařadit co nejvíce současných populárních témat. Výsledek pak někomu může připadat jako směsice stereotypů, jež se za každou cenu snaží čtenáře dojmout. Konečný produkt pak bohužel připomíná hybrida hraničícího s heavy contemporary (literatura odehrávající se v současnosti a zabývající se vážnými společenskými problémy).

Po rozvleklém úvodu konečně následuje zvrat, díky němuž se věci dají do pohybu a čtenář tak dostává to, co očekával. Průběh vyšetřování je zachycen výborně, stejně jako akce v závěru. Při rozhovorech s přáteli Julie s kriminalisty si mnoho lidí bude lámat hlavu, kdo je tedy skutečný pachatel. Podezřelí jsou totiž najednou všichni. Thriller tak konečně dostává svému názvu. Bohužel, i ty nejvyhrocenější pasáže jsou někdy zapleveleny až příliš srdceryvnými scénami a replikami.

Formanka jen přehání. Vždycky nás chtěla rozeštvat. Nemůžeš jí všechno věřit.“ (str. 147)

Pro vyprávění zvolil autor er formu a vševědoucího vypravěče, díky čemuž se na celou záhadu podíváme různýma očima. Pozornější a zběhlejší čtenáři tak mohou odhalit pachatele dlouho před koncem. Mimochodem, za zápletku si spisovatel rozhodně zaslouží pochvalu. Ta je totiž do nejmenších detailů promyšlená, vše do sebe naprosto perfektně zapadá a ani ten největší hnidopich nemá šanci odhalit sebemenší nelogičnost.

Na druhou stranu je nutné podotknout, že námět sám o sobě původní není a dříve se vyskytoval relativně ve velké míře. Starší čtenáři tak pointu mohou odhadnout dávno před rozuzlením, což samozřejmě na jejich zážitku nepřidá.

Postavy a jejich vykreslení se také dají označit za poměrně zdařilé. Parta adolescentů působí věrohodně, snad až na příliš časté citové bouře. Jazyk je přizpůsoben právě hovořícímu hrdinovi, autor se nebojí ani vulgarismů, pokud se hodí k aktuální situaci a mluvčímu.

Já, Smrt se nedá označit za špatný počin, ovšem z výše uvedených důvodů ani za nic světoborného a ohromujícího. Snad největší minus představuje neskutečně pomalý začátek, kdy je člověku už téměř jedno, jakou divnou hru s papírky ti komplikovaní teenageři hrají a kdo zabil Julii. Emoční výlevy v daném zařazení plusové body rovněž obvykle nepřinášejí. I přes určité množství patosu se však neobjevilo klišé v podobě vztahu mezi vyšetřujícími – toto bylo naštěstí pouze naznačeno.

Osobně jsem z Novotného novinky měla poněkud rozporuplné pocity. Po první polovině, kdy jsem se do čtení prakticky nutila, děj nabral na obrátkách a konečně si plně získal mou pozornost. Mohu ale s čistým svědomím prohlásit, že existují i lepší díla, jež svou dynamikou a spádem mnohem lépe naplní definici svého žánru.

Nenávist je kolikrát ta jediná skutečná věc na světě. Je možné, že někoho jednou přestaneme milovat, že se láska promění v pouhý zvyk. Nenávist je tu pro nás. (str. 329)

Závěrečné hodnocení: 65 %

NĚKDY JSME SCHOPNI ČEHOKOLIV, ABYCHOM DOSÁHLI SPRAVEDLNOSTI…

Místní gymnázium se potýká s vandalismem nebývalého rozsahu. Souvisí nějak posprejovaná zeď školy, vyplavené záchody a rozbité okno ředitelny s nedávnou brutální vraždou studentky Julie Formanové? Vše ukazuje na partičku teenagerů soustředěnou kolem Julčina dvojčete Sabiny.

Tajemství, které spojuje nesourodou skupinu přátel, roztočí kolotoč krutých událostí. Na povrch začíná vyplouvat skutečnost, že někteří z nás jsou schopni zabíjet druhé bez mrknutí oka…

Jenže i tam, kde vládnou nenávist a lži, může přežívat naděje.

Nakladatelství: Cosmopolis