Recenze: #SLEDUJMĚ (Lena Valenová)

Vstříc novým výzvám

#SLEDUJmě (Lena Valenová, nakladatelství Pointa)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Leně Valenové.

Lena Valenová chtěla vždy být spisovatelkou. Svou první knížku, vlastnoručně svázanou pomocí jehly a nitě, napsala v deseti letech. Byla nedokončená, protože jí došly stránky. V současné době žije a pracuje v New Yorku, kde se rozhodla psaní více věnovat. Její knižní debut Moře nálezů s ztrát: Náhodní lháři vyšel v roce 2016. Nedávno ji vyšla novinka Bohemian Royals, na jejíž recenzi se můžete v brzké době těšit. Dnes se společně podíváme na volné pokračování jejího románu Cool Girl (rozhovor věnovaný této knížce) s názvem #SLEDUJmě.

Hlavní hrdinkou je devatenáctiletá Tina, se kterou se poprvé setkáváme v momentě, kdy nasedá do nočního autobusu. Vydává se na jazykový kurz do Bournemountu, kam se dostala díky nabídce jedné agentury. Pobyt má zadarmo, ale na oplátku musí vše zdokumentovat a přinášet různá živá vysílání z místa.  To Tině nedělá nejmenší problém, protože od doby, co se zúčastnila reality show Cool Girl, jsou sociální sítě velkou součástí jejího života. Cestou tam se seznámí s Robinem aneb záhadným klukem z lodi. Přestože je taktéž z Česka, drží si od ní z nejasného důvodu odstup. Co za jeho odtažitým chováním vězí?

„To jsi jako jeden z těch bio, eko, vegan vyznavačů, co brojí proti virtuálnímu světu?“ ozve se Belén.
„Ne, jen jeden, co má zdravý rozum.“
„Ach ták… Sociální sítě jsou zhoubou lidstva, blablabla. Všichni je používají, ale zároveň na ně nadávají,“ zapitvoří se Tina a vymění si s SheNae výmluvný pohled.
„To jsem nikdy neřekl. Prostě jen nemám potřebu sdělovat světu, co, kdy, kde a s kým dělám. Toť vše,“ spráskne Robin ruce. (str. 66)

Děj vyprávěný er-formou je rozdělen do tří částí, tvořených jednotlivými kapitolami.
Každý z těchto úseků se odehrává v jiné lokalitě. Jak již bylo zmíněno na začátku, zprvu se vydáváme do anglického Bournemounthu, poté jsme chvíli v Česku, a nakonec se opět ocitáme v Anglii. Na všech místech zažívá Tina trampoty a čelí různorodým výzvám, které ji mnohdy nutí si sáhnout až na samotné dno.

V textu se setkáváme se slangem, anglicismy a samotným anglickým jazykem. Co se týče angličtiny, její výskyt je pochopitelný. Protagonistka se musela se svou hostitelskou rodinou tímto způsobem domluvit a stejně tak i s nově nalezenými kamarády. Nerozuměla jsem ovšem tomu, proč byl mnohdy začátek konverzace v angličtině a zbytek byl pak následně přeložen do češtiny. Pro některé čtenáře to může být matoucí a příště bych buď celý rozhovor rovnou přeložila, nebo ten kousek ponechala v originále.

„Hi,“ vydechne, když na ni přijde řada u recepčního pultu a spustí připravené představení.
„I’m Tina. I’m not a guest. I’ll be working here.“
„Hi, welcome! Ty seš Tina?“ zeptá se jí recepční s překvapeným výrazem, jakoby čekala někoho úplně jiného. „Jsem Masha,“ řekne nato holka s hnědými vlasy, vzadu sepnutými do hladkého culíku a s tváří bez make-upu se silným akné v oblasti brady. „A ten kufr?“ (str. 232-233)

Tina je typickou devatenáctiletou dívkou. Šlo vidět, že se sama ještě hledá a dělá chyby, které v jejím věku dělal každý z nás. Občas se možná nad jejím chováním a problémy (jež si způsobovala především sama) pozastavíte, ale kdyby k nim nedošlo, nebyl by samozřejmě žádný příběh. Autorka nicméně mohla jít v její charakteristice více do hloubky. Kdyby nebyla vášnivou tanečnicí a hashtagy ji nedoprovázely na každém kroku, mohli bychom jen hádat, co ji dále dělá šťastnou.

Co se týče vedlejších postav, neuškodilo by, kdyby dostaly větší prostor. Pár dějových linek nebylo dotaženo úplně do konce, díky čemuž pak vznikly zbytečné díry v ději. Jako příklad můžu uvést zakončení první části, kdy dojde k hádce mezi Robinem a Tinou. Následně o Robinovi nějaký čas neuslyšíme. Už jen proto bych vám doporučila si přečíst předešlý titul Cool Girl. Mnoho lidí objevujících se ve #SLEDUJmě v něm vystupují a budete pak hned vědět, o koho jde a jakou mají s hlavní hrdinkou minulost.

Ústředním tématem jsou sociální sítě, hledání sebe sama a následování svých snů. Tině se prohrou v soutěži a nepřijetím na vysněnou vysokou školu zbortí všechny její sny a musí hledat jiné východisko. Nebyl by to správný román, kdyby se v něm nevyskytovala i romantická linka. Naší klíčové postavě zamotá hlavu hned několik chlapců a do poslední chvíle tak nebudete tušit, kdo si získá její srdce.

Zajímavým aspektem byly odkazy na doprovodné hudební playlisty a originální konec, u něhož si každý čtenář může sám vybrat, jak příběh skončí. Jsou tam totiž dva QR kódy, které vás zavedou k různým závěrům. Je pak jen na vás, jaký osud Tině vyberete.

Počin je příjemnou oddechovkou, která nebyla úplně nejhorší, ale rozhodně ne nejlepší. Takový lepší průměr, jenž vás určitě neurazí. Chybělo mi v něm pouze něco, co by rozžehlo jiskru a přimělo mě otáčet stránku za stránkou. Pokud hledáte bezstarostné čtivo, při kterém nebudete muset moc přemýšlet, mohla by to být kniha pro vás.

Závěrečné hodnocení: 67 %

#tanečnice #studentka #influencerka

Anebo také ne…

Vstříc novým výzvám, řekne si devatenáctiletá Tina, když nasedne do nočního autobusu do Anglie. Měsíce je bez tanečního partnera a nedostala se ani na vysněná práva. Po maturitě tak kývla na nabídku agentury, která ji vysílá na jazykový kurz do jihoanglického Bournemouthu. Z pobytu tam má přinášet pravidelné online vstupy a reportáže: Haštag spolupráce. To, že cestu do Londýna stráví vedle povědomého kluka, který jede na stejné místo, považuje za povedenou scénu jako vystřiženou z love story s předvídatelnou zápletkou: Haštag letníláskanaobzoru. Co by se tak mohlo pokazit?

Zatanči si s Tinou salsu na pláži v Bournemouthu, vášnivé tango spadaným listím v Praze a překvapivý quickstep mezi sněhovými vločkami v Londýně. Kam ale budou směřovat její kroky na jaře? Když nevyjde plán A, je tu ještě plán B nebo C. Haštag jetonatobě.

Žánr: dívčí román
Počet stran: 328
Vazba: brožovaná s chlopněmi